VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Inkoppling Aqualux Lamellskydd  (läst 1922 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KalleI

Inkoppling Aqualux Lamellskydd
« skrivet: juli 26, 2017, 00:34:08:08 »
Hej!
Jag hoppas kunna få lite hjälp med inkoppling av mitt begagnade lamellskydd av märket Aqualux.
Jag har monterat det vid poolen och nästa steg är att installera det. Han som jag köpte det av hade bara klippt av kablarna och vet inte vad som ska kopplas var.
Är det någon som har samma poolskydd och kan fota sin "kopplingslåda" och dela med sig till mig? Eller om någon kan hjälpa mig med hjälp av bilderna? Jag ska precis fylla poolen men vågar inte göra det innan jag har koll på att jag kan få på poolskyddet.
Jag vet att motorn är utbytt på detta skydd så kanske att något på bilderna inte stämmer med hur det såg ut original.

På bild 2 ser man kabeln som kommer från motorn. Här sitter 2 relän (bild 3) som sen är kopplade till en omkopplare med nyckel (bild 5). Från denna går det 3 kablar som är avklippta.
Bild 6 är en bild som är tagen precis efter att alla kablar klipptes av hos säljaren.
På bild 7 så är min "kopplingslåda".
Bifogar även kopplingschema från manualen om det hjälper. Hela manualen är på franska och den har tyvärr inte hjälpt mig mycket.

Det jag undrar är hur jag ska koppla ihop omkopplaren och min kopplingslåda. Någon som kan hjälpa mig?

Jag hoppas bilderna följer med men de visas inte när jag förhandsgranskar.

Tack på förhand!
/Kalle



Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Inkoppling Aqualux Lamellskydd
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2017, 09:24:24:24 »
Koppingsschemat är enkelt att begripa för den som har elementära kunskaper i el/elektronik. Jag begriper inte vad kontaktorerna gör där? Kan misstänka att något snille har bytt motorn mot en som går på 220Vac? I så fall fullständigt livsfarligt och olagligt. Kolla att motorn går på 24Vdc som den ska göra enligt kopplingsschemat.

Är detta rätt manual: http://aqxfrweb.in4.fr/Prod/pdf/technique/NOT%202012/NOTCAHSC-ind%20D%2001-2012.pdf

Annars finns det fler här: http://aqxfrweb.in4.fr/HomeEditorial.asp?Type=1&Id=373

Markera och kopiera textstycken ur manualen och klipp in i Google Translate.
https://translate.google.se/?sl=sq#auto/sv/Raccordez%20les%20bornes%20PE%2C%20N%2C%20L%2C%20%C3%A0%20l%E2%80%99alimentation%20sec%0Ateur%20suivant%20le%20sch%C3%A9ma%20ci-dessus%2C%20ainsi%20que%20le%20c%C3%A2bl%0Ae%20de%20%0Apuissance%20tir%C3%A9%20entre%20le%20coffret%20d%E2%80%99alimentation%20et%20l%0Ae%20pied%20moteur.%20%0ANota%20%3A%20pensez%20%C3%A0%20utiliser%20l%E2%80%99arr%C3%AAt%20de%20c%C3%A2ble%20pr%C3%A9vu%20dan%0As%20ce%20coffret%2C%20lors%20du%20raccordement%20des%20bornes%20(PE%2C%20%0AN%2C%20L).
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad largab

SV: Inkoppling Aqualux Lamellskydd
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2017, 19:36:32:32 »
Jag har en liknande. Jag tror kontaktorerna sitter där för en hemmabyggd fjärrkontroll. Isåfall parallellkopplade över den manuella nyckelbrytaren om den finns kvar. Svårt att se hur det är kopplat. Lite som ett ormbo. Vet du hur förra ägaren manövrerade skyddet? Enligt kopplingsschemat så ska det bara vara en 3 läges nyckelbrytare utanför. Min har återfjädrande läge för stängning, vilket bara det är skäl för moddning. Jag tvivlar att de satt en 230 v motor, då behövs ju inte boxen med 24vdc åtrafo, säkring, motorskydd. Men kolla för säkerhets skull....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan