VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips vid oklart vatten😊  (läst 1862 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LMAL

Tips vid oklart vatten😊
« skrivet: juli 18, 2017, 16:36:06:06 »
I år drabbades jag av vitgrumligt vatten. Provat allt enligt konstens alla regler. Chockklorering, klar pool, algmedel, flockmedel osv för en halv förmögenhet. Köpte tom ny dammsugare men inte ens den lyckades. (Har  dock ingen som går att koppla till waste). Partiklarna var så små att de gick igenom filtret och dammsugaren.
Till slut hällde jag i dubbel dos flockmedel och lät pumpen vara avstängd under natten. På morgonen var vattnet hyfsat klart och allt ligger på botten. Klippte några meter trädgårdsslang och satte fast ena änden i ett skaft. Slangade upp allt skit på botten, bakspolade filtret, lät pumpen gå och lät sen stå en natt till. Samman visa dagen efter och vips så var vattnet kristallklart igen😊

Japp det tog ca 1.5 timme per gång att köra trädgårdsslang sakta över hela botten men det var värt varenda minut. (Rund 5.5x1.32 djup pool om 26 kubik) Önskar bara att jag kommit på det för två månaders sedan🙈

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tips vid oklart vatten😊
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2017, 07:50:51:51 »
Vi köper folkpools flocksticks (om de nu heter så) som vi lägger i skimmern, de funkar bra om man backspolar i tid, efter ca 1 dygn blir trycket i sandfiltret högt, men väntar man längre så verkar det som att flockarna tar sig igenom filtret igen eftersom trycket successivt sjunker.

Ofta är detta med grumlig pool ett resultat av för lite klor, och efter en TILLRÄCKLIGT hög dos chockklor så tar det ca 3-4 dagar innan poolen blir klar.
Så frågan är hur stor nytta din "slangning" hade...
Nu kanske du har ett lite sämre filter än vi som har större pooler, men jag har i alla fall aldrig varit med om att man behöver slanga ut flockarna i en "vanlig" 4 X 8 meters pool t.ex.
Och ändå har jag blivit lite av killen som andra kommer till när de får problem.
Min erfarenhet är att det alltid beror på för lite klor, i vart fall om poolen är fyllt med kommunalt vatten (som redan är flockat och "avmetalliserat".
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad LMAL

SV: Tips vid oklart vatten😊
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2017, 12:11:54:54 »
Samma flocksticks har jag. Och jag har chockklorerat med fyrdubbel dos och har ett stabilt klorvärde i poolen. Pumpen tar 9 kubik i timmen och är snäppet större än standardpump till storleken pool jag har. Efter 1.5 månad med div kemikalier så var vattnet klart efter två "slangningar" så ja, jag skulle nog tro att det hade nytta! Partiklarna var för små för filtret även med massa olika flockmedel. Nu var jag inte ute efter nån typ av besserwissersvar utan det var ett tips i alla välmening om någon har samma bekymmer.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tips vid oklart vatten😊
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2017, 08:02:25:25 »
Det var inte menat som ett besserwissersvar, utan även jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter som är att det som regel är för lite klor om vattnet inte är klart.
Vi har ett tiotal pooler här i byn där jag bor, och jag har nog blivit konsulterad av allihop när de haft grumligt vatten eller algblommning.
Än så länge har jag aldrig varit med om att klor inte hjälpt, eller att filtret inte kunnat ta upp flockarna.
I många fall som det skrivs om i forumet, med grumligt vatten, är det dessutom uppenbart att det klorerats för lite.

Vilken typ av filter har du?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan