CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värma pool på natten vid lågt elpris  (läst 3642 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bengtner

Värma pool på natten vid lågt elpris
« skrivet: juli 14, 2017, 07:27:23:23 »
Jag har ett styrsystem för uppvärmning av mitt hus som tar hänsyn till elprisets dygnsvariation och optimerar uppvärmningen efter det. Sparar en del pengar med detta.

Jag funderar på om det skulle vara någon vits med att styra pooluppvärmningen efter samma princip? Dvs värma poolen när elen är billig?

Tittar jag elpriset sjunker det till ca 5 öre under natten och ökar till drygt 20 dagtid nu under juli. Skatter och andra avgifter tillkommer förstås, men besparingen är ändå 15-20% på totala priset. Men i andra vågskålen ligger att utetemperaturen är lägre under natten och att VPns verkningsgrad sjunker.

Jag såg en kurva någonstans som indikerade att COP faller från ca 5 till 4 om utetemperaturen faller från 20 till 15 grader. Antar att förändringen ökar vid ännu större skillnad mellan dag och natt-temp. Förändringen i verkningsgrad verkar vara ungefär i samma storleksordning som vad man kan tjäna på elpriset. Alltså borde det inte spela någon roll om jag värmer på natten eller dagen.

Tänker jag rätt?
 
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värma pool på natten vid lågt elpris
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2017, 07:49:08:08 »
Ja, om det där skall bli lönsamt borde du ha en beräkning som tar hänsyn både till elpris, COP på värmepumpen samt hur mycket energiförluster du hinner få från poolen innan normal tid för bad inträder.

Jag har min tempgivare för "pooltemp" vid sandfiltret och tror att det är rätt optimalt att stoppa cirkpumpen en stund runt 6-7 på morgon, då svalnar vattnet vid givaren så pass att värmepumpen börjar värma så snart jag åter startar cirkulationspumpen för poolen.
Det innebär att vattentempen är nära "frånslagstemp" vid lunchtid när vi normalt börjar bada på helgerna och under semestern.
Det ger dessutom solfångarna en chans att bidra till ett tidigare stopp av värmepumpen (Den behöver normalt gå i ca 8-10 timmar för att nå stopptemp 32 grader).
Om värmepumpen får börja värma runt 7 på morgon och solfångarna börjar ge värme vid 10 på förmiddan så stannar värmepumpen normalt vid ca 11-12 - så jag får bästa möjliga utbyta från solfångarna, utan att det innebär att vattnet är som kallast just när vi skall börja bada.
Visst, solfångarna skulle ge ännu större besparing om jag förreglade värmepumpen så den inte alls kunde gå före kl 15 på eftermiddan, men då skulle vi rätt ofta ligga på kanske 30 grader i poolen dagtid, lite för kallt för vad vi vant oss med...  ;)

Summa summarum, jag tror det är rätt meningslöst att värma på natten, kanske bättre då om du kan stänga av värmepumpen när elpriset är som högst på morgon och vid middagstid?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag