CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp, jag ser inte botten...  (läst 3741 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TRAPESA

Hjälp, jag ser inte botten...
« skrivet: juli 10, 2017, 19:20:38:38 »
Hej,

Jag har en rund pool cirka 5 m i diameter, 150 djup.
Vattnet har varit riktigt grumligt, vi ser inte ner till botten alls.

Jag har haft i en chockklorering och cirka 1,5 dl flockningsmedel för att se om vi får bort grumligheten... men grumligheten kvarstår (har blivit lite bättre). Ska jag upprepa detta?
Vi använder oss av INTEX saltvattensystem.

När jag testar med PH stickor ser det ut som att PH är ok, men att alkaliniteten är låg.
Barnen som är blonda blir även grön i håret.
Tycker att klornivån är svår att utläsa på stickorna.

Skulle det hjälpa att höja alkaliniteten på något sätt? Skulle detta göra vattnet klarare?
Och vad är det då för slags medel jag ska köpa/hälla i?

Är det någon som har tips?


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hjälp, jag ser inte botten...
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2017, 20:16:20:20 »
Nej högre alkalinitet gör inte vattnet klarare. Om alkaliniteten är för hög eller för låg får man problem med att hålla korrekt pH (för låg om pH pendlar som en jojo upp och ned, för hög om man knappt kan justera pH utan att vräka i massor av kemikalier). Men i ditt fall tycks du ju klara att hålla pH korrekt.

Frågan är vad det är som grumlar ? Alger (då brukar ytor ofta bli extra hala) ? Fällning av något slag (järn, mangan, kalk) - vilken färg har grumligheten ? Eftersom du kör med saltklorinator använder du väl knappast puckar och borde inte ha kunnat få klorblockering (= för hög halt av cyanursyra - kloret finns där men har ingen verkan). Fungerar filtret som det skall ? Rätt filterläge (filtrering, inte cirkulation) ?

Grönt hår kan ibland förknippas med kopparsalter. Har du koppar eller mässing någonstans i installationen ? Koppar i sig ger inte så stora problem, men om koppar i rören eller kopplingarna utsätts för stora pH-svängningar kan rejält med koppar fällas ut.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp, jag ser inte botten...
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2017, 06:29:37:37 »
Klornivån brukar vara enkel att läsa av, jag misstänker att du har så mycket alger i vattnet att klornivån nästan omedelbart efter chokkloreringen blev 0 igen.
I så fall måste du chocka igen, du skall ha 5-10 ppm timmarna efter chockklorering.

Sen tar det minst 3 dar innan vattnet blir klart.

Vilken typ av filter har du?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad 62ragtop

SV: Hjälp, jag ser inte botten...
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2017, 14:39:39:39 »
Undrar som ovan, dvs hur jobbar du med filtrering och din pump?

Se till att du chockar ordentligt, sen ser du till att pumpen går "24/7" (och är inställt på filtrering givetvis). Vidare så kanske du kommer behöva backspola ett par gånger (beroende på vad du har för utrustning).

Sen får du hava lite tålamod, det kan som sagt krävas några dygn innan du har klart vatten.

Men framför allt, låt filter och pump göra sitt jobb (innan du pytsar i en massa "olika" medel).

mvh

Utloggad TRAPESA

SV: Hjälp, jag ser inte botten...
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2017, 20:22:23:23 »
Hej,

Tack snälla för tips.
Jag vill förtydliga vad det är för grumlighet jag har i poolen.
Grumligheten är inte grön, utan snarare mjölkaktigt/blått vatten och väggarna i poolen är inte på något sätt hala.

Vi använder ett sandfilter som hängde med poolen då vi köpte den (och vi har bytt sand i den då säsongen började). Den är inställd på "filtrering" och då vi backspolar kommer det ut skitigt vatten i början som sedan blir klart. Därmed tror jag att filtreringen fungerar som den ska..

Hela systemet (pumpen, saltvattenaggregatet, och värmen) går på timer och i cirka 8 timmar per dygn.
Men saltvattenaggregatet har ju en egen inbyggd timer och då har ju den sin "egen klocka" och går därför lite i osynk... När vi har chock klorerat, värmt upp poolen för säsongen, haft i flockning mm har systemet varit igång 24/7. Dock har vi inte haft i något mer salt denna säsong då saltvattenaggregatet inte sagt till att det är låg nivå.

Vi har använt saltvatten aggregat både denna säsong och förra och vattenkvaliteten var ungefär lika då som nu.

Tacksam för svar och idéer.



Utloggad Erica

SV: Hjälp, jag ser inte botten...
« Svar #5 skrivet: juli 12, 2017, 20:58:39:39 »
Mjölkaktigt brukar ofta handla om kalkutfällning - den kan man i så fall inte klorera bort, men den sammanhänger ofta med lite väl högt pH. Men risken för att få kalkutfällning beror helt på vad ni har för vatten från början - brunnsvatten, kommunalt vatten, hårt eller mjukt ? I vissa delar av landet har man mycket hårt vatten (=kalkrikt), då ofta där det finns kalkstensberggrund. På andra platser är vattnet mjukt och då får man inte det problemet.

Ja på din beskrivning låter det ju helt klart som om filtret jobbar som det skall. Ser du också om trycket på manometern stiger successivt fram till att man backspolar ?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp, jag ser inte botten...
« Svar #6 skrivet: juli 13, 2017, 07:50:04:04 »
Enligt stickan är det uppenbart att ni har för låg klornivå.
Chockklorera tills ni ligger närmare 10 ppm än 0.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TRAPESA

SV: Hjälp, jag ser inte botten...
« Svar #7 skrivet: juli 24, 2017, 09:21:23:23 »
Hej,

Nu har testat att chock klorera poolen, kloret på teststickan och pH har varit ok. Fortfarande ingen förbättring med klarheten i vattnet. Börjar fundera på om vår filtration verkligen fungerar som den ska? Kopparhalten är däremot hög som det ser ut, kanske det som gjort barnens hår grönt..

På sandfiltret sitter det ett handtag (och detta ska enligt min sambo ändras så att handtaget står mot filtration), alltså ej den lilla piggen...

Jag lägger med en bild så kanske det syns vad jag menar..
Vi gör ju lika när vi backspolar, handtaget mot backspolning o ut kommer det skitigt vatten en stund.

Har nu lånat en kompis saltvattenaggregat för att se om detta fungerar... blir snart galen!   >:D

Någon som känner igen sandfiltrets handtag o kan komma med info om hur handtaget ska stå??

Bertone

  • Gäst
Bertone
SV: Hjälp, jag ser inte botten...
« Svar #8 skrivet: juli 24, 2017, 09:34:03:03 »
Mina ögon säger att pumpen på bilderna är inställd på backspolning?!?

Utloggad TRAPESA

SV: Hjälp, jag ser inte botten...
« Svar #9 skrivet: juli 24, 2017, 09:40:14:14 »
Ja så tycker jag med, men när den står i detta läge backspolar den ej utan verkar filtrera/cirkulation. Det är det som är så konstigt...  o vrider jag handtaget till backspolning så kommer det smutsvatten o den pumpar ur.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp, jag ser inte botten...
« Svar #10 skrivet: juli 24, 2017, 19:07:11:11 »
I så fall är väl handtaget vridet ett halvt varv fel (man kan trycka ur den där rostfria sprinten och vrida om handtaget. tror jag i alla fall)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp, jag ser inte botten...
« Svar #11 skrivet: juli 24, 2017, 19:08:51:51 »
Har du chockklorerat så ni legat på mellan 5 och 10 ppm i ett dygn?
Om ej så beror det på för lite klor.
På bilden så har ni 0.5 det är alldeles för lite om man drabbats av någon form av alger eller annat som grumlar vattnet, ni kan behöva dubbla den rekommenderade dosen, OCH kanske göra om det efter ett dygn ändå.

Har ni fyllt med kommunalt vatten eller från egen brunn?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Hjälp, jag ser inte botten...
« Svar #12 skrivet: juli 24, 2017, 19:13:40:40 »
I så fall är väl handtaget vridet ett halvt varv fel (man kan trycka ur den där rostfria sprinten och vrida om handtaget. tror jag i alla fall)
Ja, så är det i alla fall på vår gamla Hayward centralventil (inte vridet fel men att man kan pressa ur sprinten). Måste gå att separera för att kunna byta O-ringen som tätar runt axeln.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag