VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckagefria gängade PVC-skarvar  (läst 2426 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

Läckagefria gängade PVC-skarvar
« skrivet: juli 09, 2017, 12:01:29:29 »
Jag har monterat en del rörkopplingar i metall. Jag har använt hemp, teflon tape och gängpasta alltid med bra resultat.

PVC-skruvkopplingar var däremot en helt annan historia...
Vissa blev bra vid första försök, andra som läckte i början sedan spontaslutade de, en tredje variant var läckage när vattnet var kallt med upphörde det när det blev lite varmare och allt annat mitt i mellan.

Jag har alltid kört med tape och resulaten var av någon anledning en "hit and miss". <dontkn>

Sedan såg jag den nya (till mig) gängsnöre som lovade läckagefria skarvar på plast och köpte det för mitt senaste reparationsarbete (läs mer här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13384.0;all )

Jag har använt den enligt anvisningarna fick snurra 15 varv (på förpackningstabell står 10-12 varv för 1,5" gänga) och drog hård - så hård det går med mina kedjedragare.

Resultaten var 2 torra och en läckande skarv på högtryckssida som droppade ganska hastigt.
 Jag blev besviken, tänkte att det var en marketing trick till och började fundera på alternativer som klämkopplingar, lim, Loctite gängpasta osv...

Men efter studering och läsninga av tråd på olika fora tog jag beslut att försöka en gång till.

När jag skruvade lös en läckande och en icke läckande muff märkte jag att snöret var intakt på gängan! Det har alltid händ med teflon tape som går direkt sönder och försvinner - man hittar rester bara in i spåren.

Jag började lindra igen med ny snöre försiktigt för att sträcka det tvärs över gängorna och efter nåra varv tog jag min mobilkamera i selfie mode och tog en titt på undersidan - den som ligger mot golvet. Det som jag sog var att snöret låg mest över ett par spår men lämnade en ganska stor gänga yta icke klädd!

Arbetar man med fixerade rör som ligger golvnära är det nästa omöjligt att ha man koll på vad som händer på gängas undersida.
Med mobilens hjälp lindrade jag orderntligt och jämnt utdelade snöret över samtliga gängor sedan monterade allt ihop, drog hård med kedjedragare och guess what?
INGET LÄCKAGE!!!  <antman>

Hoppas att den här lilla detalj hjälper någon i framtiden! 

/Dimi
« Senast ändrad: juli 09, 2017, 12:13:00:00 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckagefria gängade PVC-skarvar
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2017, 13:46:13:13 »
Bara en fundering, hade det inte varit lättare att sätta dit kopplingen först (den med gänga) innan du satte dit den på PEM-slangen med klämringskopplingen? Då har man ju full koll på vad man håller på med, framför allt när det är trångt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Dimitris76

SV: Läckagefria gängade PVC-skarvar
« Svar #2 skrivet: juli 09, 2017, 15:10:13:13 »
Om du läser originaltråden det var PEM-kopplingar mitt initialt problem och det var det jag fokuserade först och främst på.
Jag ville göra det i ordning först för att ha tre fixerade punkter att starta ifrån och bygga stegvis utåt för det mycket lättare att skruva på väggfixerade rör.
Det var bara den här lilla detaljen med gängsnöreapplicering som jag inte visste innan. Gör man det försiktigt och titta man från olika hål medan man lidrar tar det bara några extra sekunder.

Med andra ord gängsnöret funkar utmärkt!
« Senast ändrad: juli 09, 2017, 19:41:48:48 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckagefria gängade PVC-skarvar
« Svar #3 skrivet: juli 09, 2017, 19:22:08:08 »
Jag har läst originaltråden också. Undrade bara om det inte blivit lättare att göra så.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan