CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur klorera spabadet?  (läst 30709 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommi Andersson

  • Gäst
Tommi Andersson
SV: Hur klorera spabadet?
« Svar #10 skrivet: februari 23, 2017, 07:54:21:21 »
Hej igen !
Det är just det som då var meningen med dessa Sunwac 12 tabletterna.att man inte skulle ha klor i vattnet när man badar.Men häller i ca 3 tabletter 5 min innan bad och 1 tablett per badande efter bad plus någon till om man inte skall bada dagen efter.
Samma procedur vid varje tillfälle
Det är vad jag har blivit tillsagd av säljaren och det funkar bra

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Hur klorera spabadet?
« Svar #11 skrivet: februari 23, 2017, 09:06:20:20 »
Hej igen !
Det är just det som då var meningen med dessa Sunwac 12 tabletterna.att man inte skulle ha klor i vattnet när man badar.Men häller i ca 3 tabletter 5 min innan bad och 1 tablett per badande efter bad plus någon till om man inte skall bada dagen efter.
Samma procedur vid varje tillfälle
Det är vad jag har blivit tillsagd av säljaren och det funkar bra

Risken då är om du inte badar på nån vecka så får du snabbt skitkasst vatten. Så blev det för mig med mitt gamla spabad där jag körde enbart klortabletter. Lämnade jag badet bara 3-4 dagar utan att addera klor blev det algbildning. Vattnet var fortfarande klart men drog man med fingret längs insidan på badets väggar kändes det som väggarna var inkletade med matolja.

/Urban.

Utloggad fredbjar

SV: Hur klorera spabadet?
« Svar #12 skrivet: november 24, 2017, 21:53:16:16 »
Bump.
Vad gäller egentligen gällande att möta klor dagen efter ex?

Utloggad liamab

SV: Hur klorera spabadet?
« Svar #13 skrivet: december 02, 2017, 17:38:19:19 »
skippa klor satsa på brom och aktivt syre SpaChock Granulat


Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Hur klorera spabadet?
« Svar #14 skrivet: december 03, 2017, 22:47:28:28 »
Det måste alltid finnas en viss mängd klor eller Bromin i vattnet 24/7 annars börjar det att växaoch bildas kolonier med mikroorganismer som kommer att ställa till det och bilda alger mm. Ett 38 gradig vatten är den perfekta grogrunden för dessa mikroorganismer och det tar bara minuter innan bet börjar att växa i vattnet sedan klor/ brom nivån gått ner mot noll.

Ett tydligt tecken på att du har för lite klor/ brom i vattnet är att efter bad så sjunker värdet ner till noll snabbt, då har du fortfarande kvar skit i vattnet som klor/ brom kan ta hand om.

Bieffekten av att mycket klor/ brom förbrukas är att du får en hög andel av bundet klor/ brom i vattnet som snart börjar att lukta illa. Detta måste chockas för att förbrännas och försvinna upp i luften genom förgasning.

Det bästa är att använda en klorfri chock för detta , då trycker du inte upp CYA värdet så snabbt om du kör med klor. Men du ska chocka med ganska stor mängd för att bränna bort alla bundna kloraminer/ bromaminer.

Ibland så är dock en chockning med klor det enda alternativet, då klor fortfarande är den mest effektiva kemikalien för detta om du kör med klor. Men du måste då chocka så att du har en nivå på minst 10 ppm i minst 5-6 timmar i badet och köra pumpar med öppet lock under tiden, SJ,under nivån snabbt så måste du tillsätta mer klor under tiden. Nackdelen med denna är att man ökar CYA värdet i vattnet ganska snabbt då det är en relativt liten vattenvolym i ett spabad.

Det finna inga genvägar när det gäller att hålla sitt vatten i god kvalitet, vattenbalansen med PH, Alkanitet och hårdhet måste ligga inom rekommenderade spann, och du MÅSTE alltid ha en grundsanering med minst 1 ppm klor eller 2 ppm bromin. Annars så börjar det att växa mikroorganismer i badvattnet och du kan får olika bekymmer med klåda mm.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag