CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Äntligen poolstart!  (läst 26408 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dartmogge

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #40 skrivet: juli 30, 2014, 08:48:49:49 »
Nytt vatten blir det ju nästan en gång i veckan pga avdunstning och skvalpet.
Jag ska se om det går att täppa till hålet och även sätta dit något som leder bort vattnet.

Igår han vi med kortsidan med trall så stegen går att sätta tillbaka och ungarna kan bada igen O0
det var ett himla tjat om bad innan vi blev klara så vi kastade i dom och drog upp dom när dom var nöjda ;D
Nu ska jag iväg och handla mer trall
J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Poolgiganten

Utloggad justsafe

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #41 skrivet: juli 30, 2014, 12:07:45:45 »
Grattis till bygget!

Jag är mitt uppe i mitt byggande o har nyss lagt 50mm  xps 200 å velar om jag skall på med sand eller  ej. Nu har det gått en månad sedan ert först dopp, hur är det med hälavtrycken?

Daniel

Utloggad dartmogge

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #42 skrivet: juli 31, 2014, 09:10:02:02 »
Hej Daniel!
Med facit i hand Jag skulle försöka få dit sand över xps skivorna eller någon sorts betongmatta, man känner vissa skarvar och några gropar har det blivit efter att man hoppar ner i poolen >:(

Har läst att andra gjort så med bra resultat. Nackdelen är väl lite mindre baddjup <hmm>

Även stödbenen har tryckts ner lite i bakkant så xps skivorna kommer upp ca 1 cm i botten >:( tror det beror på att ca 10-15 kb rann ur när jag höll på att fylla poolen >:D
kommer att justera det efter vinterstängning när vatten nivån är lägre och man orkar bända tillbaka benen.

Nu ha jag ju en marmorerad liner så det syns inget utan man känner det med fötterna bara.

Lycka till med bygget

//Mogge
J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Utloggad Holton

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #43 skrivet: juli 31, 2014, 11:27:16:16 »
Vi la isoleringen så den stack ut en bra bit utanför poolen, sedan stenmjöl och sist pool ovanpå detta, då slipper man minskat baddjup. Sedan nålfiltsmatta och marmorerad liner, inte ett märke syns i botten.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad dartmogge

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #44 skrivet: augusti 17, 2014, 22:03:14:14 »
Hej igen! har ju gått ett tag sedan sist.
Orken har gått ner på sparlåga efter några veckor med 9-22 dagar ??? och jag har haft "riktig" semester med slappardagar i poolen och inte bara runt den.<sol>

Trallen är på plats så det går att använda iaf! :) jag håller på med stolpar och finliret nu och ev hinner jag med staketet också innan vintern. förmodligen sista badet idag då vi inte har värmare än, 20c var det.

bilden är från gummans födelsedag 9/8 27c i poolen då O0

//Mogge
« Senast ändrad: april 11, 2015, 20:59:10:10 av dartmogge »
J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Utloggad dartmogge

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #45 skrivet: maj 15, 2015, 10:01:27:27 »
Hej igen! 25/4 var det dags att sparka igång igen efter vintern :)

Jag har byggt över gamla "matplatsen" och förstorat den lite efter gummans önskemål och den blev 6x6,6 meter!
Det blir en bred trappa trappa upp till poolen.

Jag har även förberett uppstarten med en ny Brillix 100 som jag hoppas ska förlänga poolsäsongen  O0

Lite problem har man ju också upptäckt så klart! >:( jag har ju någon jordtyp som blir som välling när den blir för blöt, så det har runnit "välling" ner mot  poolen :(

Funderar på att lägga mera markduk och stötta med brädor när vällingen torkat senare.
« Senast ändrad: maj 15, 2015, 11:40:14:14 av dartmogge »
J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Utloggad nyburjare

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #46 skrivet: maj 15, 2015, 12:31:14:14 »
Ser kanon ut  O0 men jag har bara en liten undran, ställer du värmepumpen under trallerna, "inbyggd" och utan att solen når den ??? den sprutar ut kall-luft som riskerar att stanna kvar o du förlorar nog mkt effekt på placering i sådan skugga...

Utloggad MathiasS

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #47 skrivet: maj 15, 2015, 13:55:50:50 »
I all välmening:

Jag tycker att bypassen är felinstallerad och ordningen på övriga prylar inte helt standard...:

Det största flödet går inte genom värmepumpen utan passerar genom bypassen och ut i poolen. Som du kopplat tvingar du det detta flöde att gå genom två skarpa 90 böjar i t-korsen.

1. Koppla vattenpumpens utgång till sandfiltrets ingång.
2. Vrid det undre t-korset i bypassen 90 grader moturs och anslut sandfiltrets utgång på t-korsets anslutning som pekar nedåt.
3. Vrid det övre t-korset 90 grader medurs och koppla på anslutningen som pekar uppåt slangen som går till poolens inlopp.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad dartmogge

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #48 skrivet: maj 15, 2015, 15:06:35:35 »
Tack för input. VP hade jag ingen annan plats att ha på, även om jag ställer den utanför trallen så är det skuggsida och en stor syrenhäck som skymmer :( Jag får ha det så i år och utvärdera energiåtgången sen.

Mattias: Jag gjorde som beskrivningen sade, kanske ser rörigare ut än det är? Ny bild med text kanske ger klarhet i det hela?:
Jag lyckades ju också limma fel  >ohno>så jag fått beställt mera rör för att få ihop det, så är det fel så blir det så tills nästa år iaf! ;D

J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Utloggad MathiasS

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #49 skrivet: maj 15, 2015, 17:11:05:05 »
Bra, det är jag som är vindögd! Ordningen är ju som jag vill ha det. Men, jag tycker fortfarande T-korsen sitter "fel".
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag