Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Planerar för en J&F 7.3m rund  (läst 2108 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Corba

Planerar för en J&F 7.3m rund
« skrivet: juli 30, 2014, 08:38:03:03 »
Hej Forumvänner och Pooldignitärer
Vi planerar att stoppa ner en rund pöl på tomten  (JFs 7.3m runda) och har lite funderingar på underarbetet.
Nu är det först i vår vi ska stoppa ner den men jag älskar att vara ute i god tid och planera allt som går  ::)

Första frågan av 101: Marken vi ska gräva ner den i består av lera så vi kommer att dränera och isolera ordentligt. Eftersom vi tänkte försöka få ner poolen mer eller mindre i hela dess djup (lite kommer naturligtvis att sticka upp :)) så kommer det inte att finnas en naturlig lägre punkt på tomten dit man kan dra dräneringsrören. Hur löser man dräneringen på bästa sätt?

Gräver man en lång meterdjup ränna till tomtgränsen (20-25 meter) eller gräver man en ännu djupare brunn?
Jag är dock rätt säker på att man hittar på grundvatten om man föröker gräva ett par meter rakt ner.
Då vi har en rejäl lera i marken så försvinner inte vattnet så där tokfort som om det vore sandmark, så jag är rädd att man måste ha en otroligt stor brunn om det är det man ska satsa på.

Den andra frågan berör underlaget.
Jag har förstått att de flesta kör med : Duk, makadam, duk, stenmjöl, isolering, stenmjöl, betongmatta, pool....
Behöver man ha sista lagret stenmjöl?
Eller kan man lägga betongmattan direkt på xps isoleringen och därpå poolen, den runda poolen har ju inga stödben att gräva ner?

Tacksam för all hjälp jag kan få

<love>

Poolgiganten

Utloggad Holton

SV: Planerar för en J&F 7.3m rund
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2014, 08:28:15:15 »
Ja, jag är ju långt från expert på dränering, men du behöver absolut få till en dräneringsslang som går i ett schakt runt poolens ytterkant.
Den slangen måste leda bort vattnet. Men det låter som att ni inte är direkt högsta punkt i ert område och att det inte finns någon naturlig avrinningsplats. Då blir det tvunget med brunn och pump. Men även då måste du hitta någonstans att göra av vattnet. Har ni dagvattenbrunn?
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Corba

SV: Planerar för en J&F 7.3m rund
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2014, 17:01:18:18 »
Hej
Du har helt rätt. Vi ligger inte högst i området om man säger som så. Inte längst ner heller för den delen.
Vi har ett dagvattensystem som huset är inkopplat på. Dvs det ligger relativt grunda plaströr som stuprännorna är inkopplade på.
Riktigt vart de rören går har jag inte 100% koll på men jag skulle gissa att de går till en dagvattenbrunn på andra sidan huset.
Kan man gräva fram rören som går runt huset och ansluta sig under mark så att säga?
Det vore ju en lösning i så fall.

Då gissar jag att man har en pump i dräneringsbrunnen med flottör som regelbundet pumpar ur vattnet.

Hmm.....om det fungerar är ju det en smidig lösning :)

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Planerar för en J&F 7.3m rund
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2014, 17:16:26:26 »
Jag har grävt ner mina dräneringsrör och anslutit dom till den befintliga dagvattenbrunnen som redan fanns på tomten. Dit går även rören från takavvattningen och dräneringen av husgrunden. Ingen pump i den utan den går i sin tur vidare ut i det kommunala dagvattensystemet.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Corba

SV: Planerar för en J&F 7.3m rund
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2014, 17:17:42:42 »
Jag har grävt ner mina dräneringsrör och anslutit dom till den befintliga dagvattenbrunnen som redan fanns på tomten. Dit går även rören från takavvattningen och dräneringen av husgrunden. Ingen pump i den utan den går i sin tur vidare ut i det kommunala dagvattensystemet.

Men det betyder att ditt dagvattensystem ligger lägre än poolbotten, eller?

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Planerar för en J&F 7.3m rund
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2014, 17:23:28:28 »
Takavvattningen ligger ju högre, men brunnen är ligger djupare än min poolgrop och det är anslutet direkt till den så jag får fall dit. Går inte det hos dig får du nog lägga en ny brunn med dränkbar pump och sen pumpa vattnet till det befintliga dagvattensystemet.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Holton

SV: Planerar för en J&F 7.3m rund
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2014, 08:04:02:02 »
Hos oss finns inte dagvattennät längre, kommunen gör vad de kan för att avveckla, jag kan tänka mig att du egentligen behöver ett tillstånd. Men ja det där kan se lite olika ut i olika kommuner.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag