CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvärmepump låter - bygga in?  (läst 13067 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan kjellgren

Poolvärmepump låter - bygga in?
« skrivet: juli 29, 2014, 19:51:54:54 »
Hur mycket kan man bygga in en luftvärmepump.
Grannarna tittar lite snett

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2014, 21:14:01:01 »
Vad har du för pump och hur står den

Utloggad Erica

SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2014, 22:23:39:39 »
Bygga in en värmepump är ganska svårt om den inte skall tappa det mesta av sin verkningsgrad. Den tar ju värmen ur luften, får den ingen luft utan samma luft cirkulerar runt pumpen hela tiden så blir det ingen värme heller. Det viktigaste är nog annars att se till att inget på eller kring pumpen vibrerar, det ger lätt riktigt störande ljud. Självfallet skall pumpen monteras med vibrationsdämpare.

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2014, 23:42:37:37 »
I alla manualer till värmepumpar som jag har läst så har det tydligt angetts minsta avstånd till vägg i olika riktningar.

Det går kanske att bygga en liten ljudskärm i någon viktig riktning. Det blir ju inte tyst av det man det kan kanske halvera den upplevda störningen. Ett annat alternativ kan vara om det går att vinkla värmepumpen något. Vår låter mest rakt framför fläkten. Vibrationsdämpare gör stor nytta om pumpen står på ett trädäck och sätter det i svängning.

Både ur buller och energisynpunkt kan det vara lämpligt att köra värmepumpen på timer och låta den vara avstängd under natten.

Blir det för mycket gnäll efter att du gjort allt som går att göra så är det dags att titta på vilka bullerkrav som gäller. De brukar vara ganska slappt satta.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Holton

SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2014, 23:52:58:58 »
Vår står bakom två stora dörrar i ett plank, bara enkel råspont i dörrarna, när de är stängda hörs den knappt, när dörrarna är öppna är det en väldans skillnad. Jag är rätt säker på att om du sätter en skärmvägg mot grannen så blir ljudet avsevärt lägre. En god grannsämja kan vara guld värd.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2014, 08:49:26:26 »
Om jag skulle ge mig på ett sånt experiment som att bygga in värmepumpen skulle jag skaffa en ute/innetermomter och jämföra temperaturen utanför planket, och (i detta fall) under värmepumpen där den suger in luften.
För precis som Erica skriver så kan en lokal nedkylning av luften ge värmepumpen sämre effekt och verkningsgrad.
Räkna med ca 3% sämre ekonomi för varje grad kallare insugsluften blir.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad johan kjellgren

SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2014, 09:30:00:00 »
min släpper ut luften uppåt vilket gör det lite meckigt. Men på era svar verkar det ju som en kombination av inbyggnad / skärmar / vinkel kan fungera.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2014, 12:44:20:20 »
Man kan lätt få en tempsänkning på 10 grader på insuget om man bygger in en värmepump för mycket, alltså en förlust på ca 30%.

Det är också därför jag skriver att man nog bör mäta temperaturen när man gör nåt sånt där.

Hur det rent fysiskt kan bli varmare inne i ett utrymme där man kyler luften med typ 7 kW än utanför verkar obegripligt.   <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad johan kjellgren

SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2014, 13:20:26:26 »
Känner tvärtom att det är lättare att bygga in,  min suger inte in under utan i fronten på 2 sidor släpper ut den kylda luften rakt upp ut från inbyggnaden,  jag hag kollat med temometer luften den tar in i inbyggnaden är varmare än dern utanför,  antagligen värms luften upp där samt står helt stilla,  kyls inte av en endaste vindpust, o som sagt kylan från pumpen får en kanal uppåt,

Det är som min. nån forma av "skorsten" kan nog släppa ut kalluften uppåt. det blir nåt att meka med under vintern.

Utloggad johan kjellgren

SV: Poolvärmepump låter - bygga in?
« Svar #9 skrivet: juli 30, 2014, 13:21:17:17 »
Man kan lätt få en tempsänkning på 10 grader på insuget om man bygger in en värmepump för mycket, alltså en förlust på ca 30%.

Det är också därför jag skriver att man nog bör mäta temperaturen när man gör nåt sånt där.

Hur det rent fysiskt kan bli varmare inne i ett utrymme där man kyler luften med typ 7 kW än utanför verkar obegripligt.   <dontkn>

ja, det gäller att få ut kalluften.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag