VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fix och fog-ångest  (läst 4588 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

Fix och fog-ångest
« skrivet: juni 29, 2015, 00:43:13:13 »
Hur monterar man granitsarg på en betongpool (utomhus)???

Har en alldeles för stark känsla av att nu går det för fort och något kommer att gå snett och bli DYRT och tråkigt.  :-\

Jag sprang till bygghandeln och köpte fix för natursten utomhus, 8mm sättskrapa till den samt grafitgrå fog och 5mm kryss/distanser, även detta för utomhusbruk till mina stora tunga granitstenar. 33 x 4 x 100 cm...

Dessutom köpte jag och la ikväll på primer på betongen som nu har "öppettid" till 19:30 imorgon måndag...

Men kommer detta att fungera och bli bra?

- Borde man ha något speciellt fix till en klorpool? (Har ej saltvattensplaner)

- kanske man inte ska ha en vanlig fixkam utan något slätare typ sickel som inte skapar kanaler under stenen som kan samla vatten och spräcka loss sargen på vintern?

- Går det att justera höjd/lutningar litegrann med så tjock/tung sten eller mosar den ut fixet till 0,1mm av sin egen tyngd? (Betongkanten diffar kanske 2-3mm eller så i höjdled lokalt pga ojämnheter)

-Brukar man sätta typ 5mm fog på poolkantsten/sarg?

-Bör man kanske istället använda en mer flexibel fog från skelettspruta eller liknande?

- "Vanlig" utomhusfog kanske inte ens tål klorvatten och övervintring?

Skit skit skit, ser framför mig hur jag kommer att få bila bort granit för 15'000kr nästa sommar för att jag hade för bråttom att få poolen klar nu när finvädret äntligen ser ut att vara på väg..... :'(

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Fix och fog-ångest
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2015, 07:48:23:23 »
1. Jag kollade snabb på Scandi-roc som tillverkar sarg i både betong och natursten. Dom föreslår ett "naturstensfix" för montage av natursten, så så långt verkar allt rätt. Danskarna jobbar med produkter från Alfix, men det är förstås inget unikt med dom produkterna.

http://www.scandi-roc.dk/produkter/kant-og-belaegningsfliser/tilbehoer-til-kant-og-belaegningsfliser/

2. 8mm kam låter rätt lite för en platta som är så lång, kanske klokt att ha en 10-12mm i beredskap. När du har rätt storlek på kammen blir det inga kanaler under stenen.

3. Det kommer vara svårt att höjdjustera med fix och ha jämt stöd under plattan när den är så lång. Se till att underlaget är RAKT innan du börjar.

4. När man sätter betongsarg så är man mer eller mindre tvingad till stora fogar på 7-9mm pga att stenarna inte är exakta i formatet från fabrik. Det är svårt att få underlaget så jämt att stenarna hamnar perfekt => en lite större fog hjälper till att ta upp höjdskillnader mellan plattor.

5. Flexibel fog: Ja, det är ett alternativ. Jag gjorde så just för att slippa ha bråttom och kladda och kleta. Jag spacklade så det blev jämnt och sedan limmade jag sargen med ett lim på tub från Sika. På det hela taget en bra metod men jag noterar att någon plattor har lossnat. Ev beror det på myror som ställer till det + att jag inte fogat ännu.... De plattor jag själv tagit bort (runt trappan) har suttit fast bra.

6. Både mjuk och hårdfog för utomhus funkar, men givetvis lever fogen ett lite hårdare liv runt poolen.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermojito

SV: Fix och fog-ångest
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2015, 11:14:13:13 »
Tusen tack MathiasS,

"Like-knappen" syns inte på den dator/webläsare som jag har nu, annars hade du fått en stor sådan även formellt sett. Fix och fog-ångesten är nu ersatt av beslutet nu kör jag och gör det bästa som går. Annars blir det den vanliga viktiga "Gör om - Gör rätt"... Inget mer att fundera på. Och OM något går snett så faller ingen skugga på dig oavsett.

Ska börja lägga sargen när jag skrivit klart detta och tänkte försöka med träkilar från sidan för att om möjligt fixera rätt höjd på plattornas hörn tills fixet satt sig.

Ska bli intressant att se om metoden fungerar och om man kan säkerställa att fixet "mosas" tillräckligt OCH om man lyckas göra en kontrollerad sänkning av platthörnen. Att lyfta en 45kg platta som dessutom sugs tillbaka av fixet är nog ingen bra/framkomlig väg om man behöver höja någonstans även om kilar kan skapa kraft....

Utloggad MathiasS

SV: Fix och fog-ångest
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2015, 11:49:05:05 »
Nu är du kanske redan ute och lägger plattor, men detta med kilar känner jag mig tveksam till.

Jag tror rätt metod är att se till att underlaget är tillräckligt plant för att kunna dra på fix och sedan bara lägga dit plattorna. Ta lite större fogsprång så kommer du inte störas av små variationer i höjdled.

Att kila för att få höjden rätt går tvärs emot "rätt" sätt att lägga plattor i fix.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermojito

SV: Fix och fog-ångest
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2015, 00:40:23:23 »
Jodå, jag la plattor när du postade ovanstående MathiasS.

Och jag kan bekräfta, kilar lirar INTE, speciellt med så tjocka/tunga plattor. Det tog inte många minuter och en halv platta innan jag återgick till "normal" läggning utan kilar.

Blev kanske1-2mm som största höjdskillad på sämsta stället. OM jag någonsin skulle bygga en pool till, så skulle jag spackla betongkanten i mörker med laser på rätt höjd....innan primer-läggning. Magkänslan att det gick lite för fort stämde alltså.

Är dock nöjd med resultatet ändå.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan