VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Söndrigt bräddavlopp (första vintern!)  (läst 10486 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lear76

Söndrigt bräddavlopp (första vintern!)
« skrivet: maj 11, 2013, 11:46:33:33 »
Började vårstädningen av poolen idag men när jag kom till att rengöra bräddavloppet så märkte jag till min fasa att det fanns en stor spricka i botten. Det har INTE legat vatten i skimmern över vintern, för bottenventilen har varit öppen och pooltak över poolen.

Har någon varit med om dylikt? Finns det något annat att göra än att byta ut hela bräddavloppet? Garanti? Det är en Folkpool Classig som installerades i maj 2012.
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Söndrigt bräddavlopp (första vintern!)
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2013, 15:04:16:16 »
Jag har haft en nästan identisk spricka i min skimmer, orsakad av is.
Jag rengjorde med förtunning (gjorde plasten lätt klibbig) och spackade sedan med plastic padding glasfiberspackel, det har hållit i typ 7 år nu, men nog ser det sämre och sämre ut för varje år som går.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Söndrigt bräddavlopp (första vintern!)
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2013, 18:33:14:14 »
Har du slang till skimmern kan det ju också vara tjälförskjutning som har "knuffat" slangen så skimmern sprickit.

Gör som Rickard föreslår och spackla fast det.
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Söndrigt bräddavlopp (första vintern!)
« Svar #3 skrivet: maj 12, 2013, 11:42:08:08 »
Hej! Reklamera!!! En grej för utomhusbruk att ha i pool och sen inte tål
att va i vår miljö klaga med en gång. Min paja tyvärr efter 2 år med spricka och deformering
upptill lagade med elastic padding har fått ytterligare spricka förra året nångång på
motsatt sida. Har testat en silvertejp som jag hittade på jula som skulle vara vattenfast.
Får se om det funkar hittils så sitter den fast.
Vet inte hur det verkar om man vill byta hela enheten hur det blir med liner om det
går få loss utan förstöra den någon som provat?
Men din är ju sprillans ny så reklamera med en gång för den blir inte bättre :'(
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad linusberg

SV: Söndrigt bräddavlopp (första vintern!)
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2013, 11:33:57:57 »
Hejsan, tråkigt med din skimmer självklart ska du försöka reklamera i första hand.

Min betongskimmer gjorde samma sak 3 vintrar sen och det var säkert jordtryck på slang som knäckte den. Jag försökte hitta bra spackel att få till det men det var ganska svårt att få det tätt, läckte nästa år igen osv. Gjorde riktig mcguyver lösning tillslut som har funkat kanon. Tog en vattentät pressening och klippte lagom bit, drog fast runt själva pemröret på utsidan av skimmern med strippa. Fyllde på duktigt med epoxyspackel på presseningsfliken och vek upp runt utsidan av plasten på skimmern. Motfyllde med jord, i ditt fall om du har linerpool så ta några rejäla strippor etc runt. Har funkat kanon!

Brukar vara svårt att få spackel/lim att bita bra i skimmern och skit och snusk fastnar i lagningen om den "bygger" ut i fogen.

Hoppas du får till det.

/Peder

Utloggad MathiasS

SV: Söndrigt bräddavlopp (första vintern!)
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2013, 12:03:10:10 »
Får man i eländet ta tillfället i akt att påpeka poängen med att använda rostfria detaljer? Jag tänker i första hand på de poolbyggare som gjuter in sina prylar.

För poolkonstruktioner som inte innehåller betong är det ju avsevärt enklare att byta ut hela detaljen och då inte samma motiv till att använda de dyrare rf-detaljerna.

Med breddavlopp i rf finns det många som kan svetsa på plats.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Söndrigt bräddavlopp (första vintern!)
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2013, 12:08:40:40 »
Hur ser det rostfria ut efter "klorbehandlingen"? Helt ok eller?

Vår plastskimmer är inne på slutet av sin livstid. Plasten ser väldigt trist ut efter drygt 20 års drift. Är det idé att satsa på rostfritt även om den är lätt att byta ut  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Söndrigt bräddavlopp (första vintern!)
« Svar #7 skrivet: maj 18, 2013, 13:57:23:23 »
Det tror jag någonannan än jag får svara på. Jag ser ingenting på mitt avlopp men poolen har ju inte varit i drift så länge heller.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad lear76

SV: Söndrigt bräddavlopp (första vintern!)
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2013, 16:35:55:55 »
Fick svar från Folkpool att en ny skimmer är på väg.

Tyvärr kan man inte använda rostfri skimmer tillsammans med saltklorinator, så det är nog plast som gäller.
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Utloggad MathiasS

SV: Söndrigt bräddavlopp (första vintern!)
« Svar #9 skrivet: maj 18, 2013, 16:37:25:25 »
Ja det är sant, det måste man förstås ta hänsyn till.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan