VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool Limma blocken eller inte?  (läst 2258 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gamedevil82

Thermopool Limma blocken eller inte?
« skrivet: mars 12, 2015, 09:32:03:03 »
hej

Snart ska jag dra igång mitt thermopoolsbygge. Jag kommer gjuta plattan själv(vi har tillgång till stor betongblandare och är väl bemannade) och även manuellt gjuta väggarna. Detta pga att jag då kommer spara 20k och dessutom har kunskaperna för att blanda. Har sett att många limmar blocken innan man fyller dom men undrar om detta nu är nödvändigt då dom inte kommer belastas lika hårt som när man använder pumpbil?. Dessutom sparar man in ganska mycket tid då man slipper lava blocken 2 ggr. Självklart kommer jag stötta upp väggarna runt om och dessutom limma dom översta 2 laven.
Tacksam för svar och tips!!

Poolgiganten

Utloggad Per Thermopool

SV: Thermopool Limma blocken eller inte?
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2015, 14:49:20:20 »
Hej

Jag limmade inte blocken, såg bara till att det blev tätt. Najar man översta lagret liggande armering så borde det ändå hållas på plats. Vi körde pumpbil. Tänkte spara pengar och blanda själv men det var för mkt (4barn och redan dubbla jobb...). Trycket i blocket kändes mer oroande än att det skulle lyfta.

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool Limma blocken eller inte?
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2015, 15:00:20:20 »
Du klarar dig antaligen utmärkt utan att limma om du blandar själv, beroende på hur stor blandare du har förstås......:) Men, det är inte dyrt att limma och det tar inte speciellt lång tid heller så du kanske kan säkra väggen genom att limma de första skiften?

Viktigast är ändå att säkra bottenskiftet med någon läkt.

Med pumpbil limmar man alla dagar i veckan men då går det ju också väldigt fort att få i betongen.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Per Thermopool

SV: Thermopool Limma blocken eller inte?
« Svar #3 skrivet: mars 12, 2015, 16:13:15:15 »
Jag måste ändra mig. Jag kollade på min egen historia och där skrev jag att jag limmade delvis med pl600 (tror jag det var).
Sorry

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan