VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: El Nino solfångare test  (läst 13995 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonatan

El Nino solfångare test
« skrivet: juni 28, 2008, 19:48:32:32 »
Hej Alla.
Är ny har på forumet och har sökt runt lite men inte hittat svar på mina funderingar så här kommer dom..

Jag är helt ny på detta med pool och har därför köpt en "tillfällig" ovanmarkspool,
Mått är ca 3.6 x 7.9, 1.32 ca 24 000 liter borde det vara i den.

Planen är att införskaffa en värmepump men jag har inte bestämt mig för vilken sort eller effekt jag ska ha ännu.

Dock fick jag tag i 4 st El nino solfångare.
Tycker att kvalitén är sådär men en bra ide.

Jag har lagt dem på mitt hustak och börjat testa lite olika sätt att värma poolen.

Att hävda att detta är gratis uppvärmning är nog att ta i ..
Jag har testat att köra med både en 400 w pump och en 900 w.
med den stora pumpen har jag ett flöde på 4,3 liter / min.,
Tycker att detta flöde är rätt dåligt.. men det är nästa 100 meter trädgårdsslang i detta projekt samt rätt hög stigning upp till taket..

Pooltempen i morse var 22 grader, nu är det uppe på 24 grader.
Så ca 2 grader på en dag..
När solen ligger på som mest skickade jag in 22 gradigt vatten och fick tillbaka 32 graders vatten.
Nu är flödet rätt klent men jag tycker endå att det är mycket trevlig temp på det som kommer ut.

Är detta bra eller dåligt enligt er som hållit på lite längre?
Sedan är det som så att det nu går åt 900 w för att hålla cirkulationen igång.
Om jag istället hade en värmepump med som stod närmare poolen skulle jag inte behöva pumpa lika hårt utan ha mer flöde.
Men funderingen är igentligen, om jag istället hade skickat in 900 w i en värmepump hade jag fått ut mer värme i poolen?

Hoppas någon förstår mina tankar..
/J



Poolgiganten

Utloggad Pake

SV: El Nino solfångare test
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2008, 20:53:54:54 »
Har du en extrapump för solfångarna?
Pumpen som du har till filtret kanske orkar med att skicka vatten till solfångarna också, då blir det "gratis" värme.

Utloggad Ingvar

SV: El Nino solfångare test
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2008, 23:04:55:55 »
Jag tycker definitivt att du skall satsa på en värmepump. Personligen har jag inte förstått vitsen med solfångare - det är ju när det är kallt och mulet man vill sätta till värme i poolen i första hand - inte när det är varmt och soligt.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Pake

SV: El Nino solfångare test
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2008, 08:30:04:04 »
Eller både och när du ändå har några paneler...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: El Nino solfångare test
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2008, 09:32:17:17 »
Tror nog inte att det är solfångarna som är boven med det låga flödet, utan de där 100 metrarna trädgårdsslang.
Solfångarna skall sitta så nära poolen som möjligt, och du skall helst ha typ 40 mm slang fram till dem för att inte få så stort flödesmåtstånd.

Med 900 W till en värmepump får du ut ca 4.5 kW värme, förmodligen mer än du får från solfångarna (har inte tid att räkna ut effekten)

MVH

Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan