CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: VIVA SPA IDUN inkopplat med 1 fas men får felmeddelande och pump går ej igång  (läst 7880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skorpion

Hej!

Jag har precis köpte ett VIVA SPA IDUN från Bauhaus. Jag hade en elektriker som installerade det med 1 fas enligt manual.
Idag när jag fyllde vatten och skulle starta så får jag felmeddelande att cirkulationspumpen är torr. sedan fick jag felmeddelande att heatern är torr. Vad göra. Jag hade ca 13 grader på vattnet och jag öppnade kopplingarna före och efter cirkulationspump och såg att vatten fanns. Det är kopplat enligt bifogat och systemet är Balboa  BP21.

Bor i Märsta om det finns någon kunnig i närheten  ;D

Poolgiganten

Utloggad träffen

Hej!
Det står i installationsanvisningen att om den kopplas på 1fas så behöver du 32A säkring, är ju inte så vanligt.
Borde nog kopplas på minst 2 fas (2x16A)
Jag kan ha fel, men det är min tro.
Hoppas det löser sig, så du får bada.

//Jocke
Hydropool self clean 695

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
Sitter alla byglingarna på plats enligt schemat, det finns några blå och vita kablar som är Märkta med streckad på schemat, måste finnas för att du ska kunna köra badet på 1 fas, men som tidigare sagts så kommer du att få problem då du måste säkra upp denna enfas till minst 25A troligtvis ännu högre 32A för att få badet att funka på enfas drift.  Bättre att koppla om och köra på 3 faser då du får den bästa fördelningen av belastning av faserna.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad skorpion

Hej!

Tackar för svar. Problemet är löst och det var en bygling som satt lös. Fixat nu och det räcker med  16A vid en fas.

Mvh
Stefan

Utloggad Erica

Elnätsbolagen tillåter inte anslutning av så stora laster som 32A enfasigt så i Sverige kan i princip den anslutningsmöjligheten inte tillämpas. Att det fungerar även med enfas 16 A beror troligtvis på att spat är så kopplat att det själv begränsar effekten, t.ex. genom att kanske slå av värmen om alla pumparna är igång eller genom att hålla nere värmeeffekten.

För att inte ge snedbelastning på elnäten ansluts i Sverige alla stora laster trefasigt, med undantag för lägenheter i en del hyreshus där varje lägenhet kan vara enfasigt ansluten men där man sedan genom att fördela lägenheterna mellan faserna ändå får en ganska jämn trefaslast för hela fastigheten gentemot elnätet.

Utloggad andrea871

Hej, du har använt badet ett tag nu va? Hur tycker du att det funkar? Nackdelar & fördelar? Har nämligen beställt ett själv  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag