CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Snälla hjälp mig!  (läst 18060 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Watch

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #40 skrivet: januari 09, 2017, 00:46:41:41 »
Utifrån denna mening:
Så gör ju DU tolkningen att det är det höga flödet som skulle kunna skada SPAT, eller hur?
Min tolkning är att man skulle kunna fastna i "sugröret" om man plockar bort filtret, om man t.ex. stoppar in ett finger i öppningen är det inte säkert man får loss det utan att stänga av cirkulationen, och det kan skada både person, och pumpen (som då går varm).
Jag ser ingenting annat än ett pluggat flöde, eller skräp som kommer in i pumpen som kan skada badet, och då är det ofarligt att köra badet utan filter så länge man låter bli "sugröret" och ser till att man inte har skräp i SPAT.
Men åter igen, är man typen som blint lyder alla varningar som finns på Amerikanska produkter så kan man självklart inte köra utan filter.
Ett högt flöde kan i alla fall inte skada badet på ett sånt sätt att tillverkaren kan påstå att "du minsann kört utan filter".  :)
Återigen, jag gör inga egna tolkningar jag läser innantill vad tillverkaren skriver."The suction at the filter is extremely strong and can cause injury if there is no filter." Här står att det extremt starka suget kan orsaka skada om filter saknas. Ja jag är en person som följer såväl försäkrings som garantivillkor, tycker det är en klok politik. Det gäller även om mitt bad är från Amerika och min bil är från Tyskland även om jag använder dom i Sverige. Du är under alla omständigheter inte tillräckligt säker på din sak för att garantera att inga skador kan uppstå om du kör utan filter. Jag tycker att Janlun 71:s kommentar ovan på ett bättre sätt beskriver läget. Där pekas bland annat på att olika tillverkare kan ha olika uppfattningar. Det är precis det jag menar när jag skriver att man bör läsa vad tillverkaren ger för instruktioner för respektive bad och att det kan vara klokt att följa dessa råd för att vara på den säkra sidan.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #41 skrivet: januari 09, 2017, 08:58:35:35 »
injury = personskada
Alltså, det starka suget kan orsaka personskada om man kommer åt utloppet.
Sen skriver de att även badet kan skadas, och det kan det absolut om det kommer in större skräp eller prylar i cirkulationssystemet.
Jag är absolut säker på att det är riskfritt att köra utan filter så länge man håller händerna borta och inte har nåt i SPAT som kan åka in i cirkulationen och skada hårdvaran.

Att jag sen inte vill lämna "garanti" åt hela världens SPA-ägare är ju liksom en helt annan sak.

Men som sagt, alla blir saliga på sitt, är man typen som följer alla varningar så är det säkert ingen större nackdel, även om det menligt kan påverka hur och om man alls kan använda de prylar man köper.
Läs t.ex. igenom varningstexterna på en Amerikansk snöskoter, bara lämna den stående...  :)
De är helt enkelt för farliga.

Bifogar en del av varningarna, kan vara kul läsning.  O0
Citera
SPECIAL SAFETY MESSAGES
SEVERE INJURY OR DEATH can result if you do not follow these instructions:
– Always make a pre-ride inspection BEFORE you start the engine.
– Throttle mechanism should be checked for free movement and return to idle position
before starting engine.
– Always attach tether cord eyelet to clothing before starting the engine.
– Never operate the engine without belt guard and brake disk guard securely installed
or, with hood or side panels opened or removed. Never run the engine
without drive belt installed. Running an unloaded engine such as without drive
belt or with track raised, can be dangerous.
– Always engage parking brake before starting the engine.
– Everyone is a beginner the first time he sits behind the controls of a snowmobile
regardless of previous experience in driving any other type of vehicle. The safe
use of your snowmobile depends on many conditions such as visibility, speed,
weather, environment, traffic, vehicle condition and the condition of the driver.
– Basic training is required for the safe operation of any snowmobile. Study your
Operator's Guide paying particular attention to cautions and warnings. Join
your local snowmobile club: its social activities and trail systems are planned
for both fun and safety. Obtain basic instructions from your snowmobile dealer,
friend, fellow club member or enroll in your state or provincial safety training
program.
– Any new operator must read and understand all safety labels on the snowmobile,
the Operator's Guide and watch the SAFETY DVD video before operating
the snowmobile. Only allow a new operator to operate the snowmobile in a restricted
flat area — at least until he is completely familiar with its operation. If
snowmobile operator training course is offered in your area, have him enroll.
– The performance of some snowmobiles may significantly exceed that of other
snowmobiles you have operated. Therefore, use by novice or inexperienced
operators is not recommended.
– Snowmobiles are used in many areas and in many snow conditions. Not all
models perform the same in similar conditions. Always consult your snowmobile
dealer when selecting the snowmobile model for your particular needs and
uses.
– Injury or death may result to the snowmobile operator, passenger or bystander
if the snowmobile is used in risky conditions which are beyond the driver's, passenger's
or snowmobile's capabilities or intended use.
– BRP recommends the operator has at least 16 years old of age.
– It is very important to inform any operator, regardless of his experience, of the
handling characteristics of this snowmobile. The snowmobile configuration,
such as ski stance, ski type, suspension type, track length, width and type vary
from a model to another. The snowmobile handling is greatly influenced by
these characteristics.
– The novice driver should become familiar with the snowmobile through practice
on a level area at slow speeds before venturing far afield.
– Know your local laws. Federal, state, provincial and local government agencies
have enacted laws and regulations pertaining to the safe use and operation of
snowmobiles. It is your responsibility as a snowmobiler to learn and obey these
laws and regulations. Respect and observance will result in safer snowmobiling
for all. Be aware of the liability property damages and insurance laws regarding
your equipment.
________ SAFETY INFORMATION ________ 9
SPECIAL SAFETY MESSAGES
– Speeding can be fatal. In many cases, you cannot react or respond quickly
enough to the unexpected. Always ride at a speed which is suitable to the trail,
weather conditions and your own ability. Know your local rules. Speed limit
may be in effect and meant to be observed.
– Always keep right hand side of the trail.
– Always keep a safe distance from other snowmobiles and bystanders.
– Remember, promotional material may show risky maneuvers performed by
professional riders under ideal and/or controlled conditions. You should never
attempt any such risky maneuvers if they are beyond your level of riding ability.
– Never use this vehicle with alcohol or drugs. They slow reaction time and impair
judgement.
– Your snowmobile is not designed to be operated on public streets, roads or highways.
– Avoid road traveling. If you must do so, and it is permitted, reduce speed. The
snowmobile is not designed to operate or turn on paving. When crossing a road,
make a full stop, then look carefully in both directions before crossing at a 90°
angle. Be wary of parked vehicles.
– Snowmobiling at night can be a delightful experience but because of reduced
visibility, be extra cautious. Avoid unfamiliar terrain and be sure your lights are
working. Always carry a flashlight and spare light bulbs.
– Never remove any original equipment from your snowmobile. Each vehicle
has many built in safety features. Such features include various guards and
consoles, plus reflective materials and safety labels.
– Nature is wonderful but don't let it distract your attention from driving. If you
want to truly appreciate winter's scenery, stop your snowmobile on the side of
the trail so that you don't become a hazard to others.
– Fences represent a very serious threat for both you and your snowmobile. Give
a wide berth to telephone poles or posts.
– Hidden wires unseen from a distance can cause serious accidents.
– Always wear an approved safety helmet, eye protection and a face shield. This
also applies to your passenger.
– Be aware of inherent risks associated with riding off trails, such as avalanche
and other natural or man made hazards or obstacles.
– Tailgating another snowmobile should be avoided. If the snowmobile in front
of you slows for any reason, its driver and passenger could be harmed through
your neglect. Maintain a safe stopping distance between you and the snowmobile
in front of you. Depending on the terrain condition, stopping may require
a little more space than you think. Play it safe. Be prepared to use evasive
driving.
– Venturing out alone with your snowmobile could also be hazardous. You could
run out of fuel, have an accident, or damage your snowmobile. Remember, your
snowmobile is capable of traveling further in half an hour than you may be able
to walk in a day. Use the “buddy system”. Always ride with a friend or member
of your snowmobile club. Even then, tell someone where you are going and the
approximate time you plan to return.
10 _______ SAFETY INFORMATION ________
SPECIAL SAFETY MESSAGES
– Meadows sometimes have low areas where water accumulate and freezes
over in winter. This ice is usually glare ice. Attempting to turn or brake on
this surface could cause your vehicle to spin out of control. Never brake or
attempt speeding or turning on glare ice. If you do happen to travel over such a
condition, reduce speed by carefully releasing the throttle.
– Never “jump” with your snowmobile.
– When riding in a group, do not “gun” the throttle. Snow and ice can be thrown
back into the path of a following snowmobile. In addition, when “gunning” the
throttle, the vehicle digs into and leaves an irregular snow surface for others.
– Riding in a group is both fun and enjoyable but don't show off or overtake others
in the group. A less experienced operator might try to do the same as you and
fail. When riding with others, limit your abilities to the experience of others.
– In case of an emergency, press down on the emergency engine stop switch,
then apply brakes.
– Never run the engine in a non-ventilated area and/or if vehicle is left unattended.
– Always engage parking brake before starting the engine.
– Never charge or boost a battery while installed on snowmobile.
– E-TEC engines: Never attempt any fuel system or electrical system maintenance
or repair. Any maintenance or repair of these systems must by
performed by an authorized Ski-Doo dealer.
– Ensure the path behind is clear of obstacles or bystanders before proceeding in
reverse.
– Always remove the tether cord cap from engine cut-off switch when vehicle is
not in operation in order to prevent accidental engine starting, to avoid unauthorized
use by children or others or theft.
– NEVER stand behind or near a rotating track. Debris could be projected causing
severe injuries. To remove packed snow or ice, stop engine, tilt and hold vehicle
on its side and use screwdriver from tool kit.
– You may stud the track on this vehicle model. However, you MUST only use
the BRP approved type stud for use on Ski-Doo snowmobiles. DO NOT EVER
use conventional studs, the track thickness is thinner compared to some other
tracks. The stud could tear off track and be projected.
– Never ride as a passenger unless the snowmobile is equipped with a passenger
seat and passenger handholds or holding strap. Sit only on the designated passenger
seat.
– Always wear an approved helmet and follow the same dressing guidelines as
those recommended for the operator and described in this guide.
– Make sure that you are able to achieve a stable stance, both feet resting positively
on the footboards of footrests with good grip, and that you are able to hold
on firmly to the handholds.
– Once underway, if you feel uncomfortable or insecure for any reason, don't
wait, tell the driver to slow down or stop.
« Senast ändrad: januari 09, 2017, 09:05:12:12 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #42 skrivet: januari 09, 2017, 13:35:38:38 »
Återigen, jag gör inga egna tolkningar jag läser innantill vad tillverkaren skriver."The suction at the filter is extremely strong and can cause injury if there is no filter." Här står att det extremt starka suget kan orsaka skada om filter saknas. Ja jag är en person som följer såväl försäkrings som garantivillkor, tycker det är en klok politik. Det gäller även om mitt bad är från Amerika och min bil är från Tyskland även om jag använder dom i Sverige. Du är under alla omständigheter inte tillräckligt säker på din sak för att garantera att inga skador kan uppstå om du kör utan filter. Jag tycker att Janlun 71:s kommentar ovan på ett bättre sätt beskriver läget. Där pekas bland annat på att olika tillverkare kan ha olika uppfattningar. Det är precis det jag menar när jag skriver att man bör läsa vad tillverkaren ger för instruktioner för respektive bad och att det kan vara klokt att följa dessa råd för att vara på den säkra sidan.

Jag gissar att det inte står något om pipecleaner i din manual? I normala fall är det helt klart mer riskfyllt att köra pipecleaner med filtren monterade, eftersom all skit som löses upp kommer göra filtret tätt väldigt snabbt med risk för överhettning av pumpen som följd.

På tal om att följa manualerna glömmer jag aldrig den kvinna i USA som aktiverade "Cruise Control" på sin husbil och gick bak för att koka kaffe. Den färden slutade inte speciellt bra, men hon blev i alla fall rik på kuppen då tillverkaren av husbilen inte uttryckligen hade skrivit i manualen att man inte får lämna förarplatsen när man använder farthållaren.

Utloggad Levande

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #43 skrivet: januari 09, 2017, 23:55:50:50 »
Den där husbil-storyn tror jag har blivit debunked och avslöjad som påhittad tillsammans med ett gäng andra absurda "lawsuits" i US.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #44 skrivet: januari 10, 2017, 10:22:57:57 »
Det var i alla fall nån som fick miljoner efter att ha bränt sig på läppen av för varmt kaffe.
Nu finns säkert varningstext på alla muggar och i butikerna i USA.
Man kan ju undra vart detta skall sluta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #45 skrivet: januari 10, 2017, 13:25:37:37 »
...och hur går det med ursprungsproblemet. Har du lyckats få ordning på vattnet?

/Urban.

Utloggad Harriboy

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #46 skrivet: januari 13, 2017, 22:55:40:40 »

Jag har fått kontroll på badet för tillfället och har endast något litet flarn kvar som har fastnat i filtren.
Var dem kommer ifrån o vad dem är är fortfarande ett frågetecken.
Tack till er som kom med bra råd och som ville hjälpa mig.
Ni andra kan ju fortsätta debatten om det som inte var relevant med ursprungs temat.

Utloggad Rickard_Larsson

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #47 skrivet: september 04, 2018, 20:42:41:41 »
Fick du ordning på dina flagor!?

Jag har exakt samma problem...

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #48 skrivet: september 07, 2018, 18:34:06:06 »
Kan man verkligen ha så kalkhaltigt vatten att det blir några avlagringar att tala om på 1 år?
I min värld är det mycket större risk att han använt kemikalier med ett fyllnadsmedel (kalk t.ex  <dontkn>) som anrikas och avsätter sig och bildar dessa flagor...

Jo det finns definitivt de som har mycket höga kalkhalter i vattnet - tillräckligt för att få avlagringar på allt i huset som hanterar vattnet, kranar, duschstrilar, toaletter, badkar o.s.v. Men bor man i ett sådant område brukar man veta om detta och ofta skaffar man sig då ett centralt avhärdningsfilter som tar bort en stor del av kalken i vattnet. Men visst kan man tänka sig att det kan komma in kalk som fyllnadsmedel i andra produkter. Kalk är ett billigt fyllnadsmedel...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag