VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vad tror ni om...  (läst 2156 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
Vad tror ni om...
« skrivet: mars 22, 2015, 22:30:05:05 »
...denna lösning vad gäller Inlopp-utlopp och dragning till VP??

Har ett problem, har tänkt köra med Minimaster och kommer då behöva dosera kemikalier innan VP vilket tydligen skall undvikas enligt manualen. Ev. kan jag i så fall använda en separat matning till ena inloppet, det som inte går genom VP och låta kemikalierna gå in den vägen.

Som sagt tar gärna emot konstruktiv feedback på detta förslag.

(se bilaga)

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vad tror ni om...
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2015, 22:42:26:26 »
Ja vid all automatisk dosering av klor så rekommenderas att kloret tillsätts först efter värmaren, inte före. Det handlar både om att skydda värmaren mot onödigt aggressivt vatten och om att klor går förlorat inne i värmaren.

Som jag nämnde i den andra tråden, problemet med inmatning som skall försöka få cirkulation i tangentiell riktning är väl att munstyckena inte går att vinkla så mycket, inte standardtyperna i vart fall.Idealmunstycket då skulle ha någon slags rör och sticka in en bit ioch sedan i vinkel. Annars blir t.ex. den nedre pooldelen på ritningen lätt en död zon cirkulationsmässigt.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Vad tror ni om...
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2015, 22:51:41:41 »
Tack Erica, jag trodde de kunde vinklas uppemot 35-45grader.

Om man doserar genom ett inlopp skulle det då kunna ge poolkemi i obalans i delar av poolen? Jag tänker nej i och med att jag omsätter hela poolen ett par ggr dag, men er erfarenhet kanske säger annat....
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Vad tror ni om...
« Svar #3 skrivet: mars 23, 2015, 08:47:17:17 »
Tycker det ser ut som du kan hamna upp med lite svårigheter med en sådan delad lösning, med tryck på "tycker", då jag inte har någon erfarenhet med något liknande.
Tänker i första hand på styrning av flöden, då jag inte riktigt ser vart du ska kunna få in en by pass innan VP'en som går att komma åt på ett bra sett. Med ett fritt utflöde på matningsslangen till VP'en, (inloppet innan VP'en), blir jo frågan också hur stort motstånd det blir i slang/VP jämfört med detta inlopp. Om motståndet blir större den vägen är jo risken att du inte får upp högt nog flöde genom VP'en.
Svårt att komma med förslag till eventuella ändringar då jag inte vet hur din tomt/hus/pool ser ut, men jag hade personligen försökt hitta en annan lösning där VP'en kan kopplas in på ett mer traditionellt sett. Tänker i första hand på att du ska få ett stabilt, lättskött system där VP'en inte stannar jämt och ständigt  på grund av för lågt/högt tryck.
Om du inte har något alternativ alls till placering av VP, fundera åtminstone på att använda en separat slang till inflöde på denna, som inte har ett fritt utflöde på vägen. Då skulle du kunde använde en by pass, och låta rest flödet gå ut till inloppet närmast huset.
När det är sagt är det väl heller inte så vanligt att ha inlopp/utlopp på samma sida. Mest normala är att försöka att få utloppen i den ändan av poolen som den dominerande vindriktningen kommer att vara, och inloppen på motsatt sida. Detta för att vattenflödet och vind ska hjälpas åt att trycka allt skräp på vattenytan in i brädavloppen, så du slipper springa runt med håven hela tiden. Vet inte om det er så enkelt att få till rotation som du har tänkt dig, men om du skulle lyckas vill du i teorin få samlat allt skräp i mitten av poolen, och frågan är om det är det du egentligen önskar att uppnå.
Vet ej var du bor i landet, men i mitt fall, (västkysten), är den dominerande vindriktning från väst, så mina brädavlopp är monterade i den östra väggen på poolen, med inloppen på motsatt, (västra) sida.
Jag har ytterligare två inlopp som jag vänder nedåt för att säkerställa att det inte bara är på ytan vattencirkulationen fungerar. (Rekommendation från en proff poolbyggare. Kan inte bedöma hur bra detta eventuellt fungerar).
Tror du ska lägga bort din cirkulation, och hellre tänka på ytrening, och hur denna ska fungera på bästa sätt baserat på dina förhållande och förutsättningar.
Så som din skiss ser ut nu kommer ditt utlopp som sitter bredvid brädavloppet att trycka bort det som eventuellt försöker att ta sig ditt. Med andra ord totalt motsatt effekt av vad du önskar uppnå.
Lycka till med vidare funderingar.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan