VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fort och fel nybörjarfel tips om återfyllning delvis inrasad kant  (läst 2815 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad projektflytKonsult

Jo som sagt så bygger vi en poolkungen eco 4x8 som jag grävde upp för i höstas och stommen lyftes ner.
Tyvärr blev jag för rädd att det inte skulle gå att sätta liner när tempen gick under 7gr och regn/blåst, så vi täckte gropen med vinterplåtar så länge <hmm> inte alls smart då det är rak schaktat så självklart när vätan går ner då rasar kanterna in mot stommen :'(
Min fråga är kan jag låta något av jordmassorna vara kvar? det ligger kanske 30-50 cm upp emot stommen på 60% av längden? måste man gräva sig ner till bärlager/dränering för att fylla singel ända ner eller kan man toppa på med singel/8-16kross?
Stommen är stämpad korsvis och på tvärs med 120x45 så den är 95% rak endast någonstans ser man att det buktar in lite från jorden som trycker på.
Som ni förstår har jag lite bråttom innan det blir än värre, vi tog hem en grävsug och prövade med lerjorden var för svår för den röret blev igensatt.
Min plan är alltså nu ist:
1 se till att inget trycker på stommen, gräva ur endast där det är för mkt in på den.
2 göra klart rör/el fort som fan
3 ta hem kringfyllnad och förbereda
4 jobba satan en helg sätta liner/återfylla
5 andas ut bara resten kvar....
Tacksam för shyssta tips och svar ironi har jag fått nog av från tanten.
//Rolle

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Fort och fel nybörjarfel tips om återfyllning delvis inrasad kant
« Svar #1 skrivet: april 27, 2017, 21:22:55:55 »
En fråga är stommen redan isolerad?

Eftersom du har en plaststomme som enligt poolkungen tål att stå direkt mot fuktig jord i 100-år borde det ju inte vara ett problem. Vad står det i byggmanualen om poolväggarnas utsida?

//Martin -oceanum.se
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad projektflytKonsult

Du har rätt, absolut, gamla PET flaskor har en halveringstid på väääldigt lång tid och det är precis vad poolen består av ju :)
Det jag hängt upp mig på är att de sa att singel var lättast att ha närmast stommen, då den har som fackverk utåt fylls det i lättare med singel och även att det packas bra?!
Isolering har jag inte planerat iom pooltak/värmepump och att vi har spa för kalla dagar,
Jag menar hur mkt räknas det hem om vi har pooltak med isolering vs utan?, det kan inte vara många ören.
Ang återfyllningen, har jag bara torr/lös fyllnads material borde det fylla ut ok.
Tack för tankeställaren förhoppningsvis kan vi komma framåt snart.
//Rolle

Utloggad projektflytKonsult


Utloggad dajz

SV: Fort och fel nybörjarfel tips om återfyllning delvis inrasad kant
« Svar #4 skrivet: april 28, 2017, 07:11:53:53 »
Personligen skulle jag gräva ur all jord som rasat och fylla på med singel, dels för att som du redan skrivit letar sig in i "fackverket" bättre och framförallt är dränerande så du inte får stående vatten mot poolväggen och att väggen blir 100% rak.
Sen kan det såklart gå bra ändå, men dränerande material närmast poolenväggen är bäst

Utloggad MathiasS

SV: Fort och fel nybörjarfel tips om återfyllning delvis inrasad kant
« Svar #5 skrivet: april 28, 2017, 07:52:40:40 »
Vad säger instruktionen om återfyllnad?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad projektflytKonsult

Från Manualen.. om jag nu låter det vara jord en del där nere må så vara tycker jag, om man vattnar/vibbrar borde det skakas ner bland jordmassorna. God dränering har vi i botten med bädd/dränrör och en brunn med pump.

"Låt hela tiden vattennivån ligga ca 10 cm över nivån på
fyllnadsmaterialet. Återfyllningen av material mot poolväggarna skall
ske i samma takt som vattenfyllningen. Fyllnadsmaterialet skall vara s k
”leksand” som packar sig väl när den vattnas."

Utloggad projektflytKonsult

Personligen skulle jag gräva ur all jord som rasat och fylla på med singel, dels för att som du redan skrivit letar sig in i "fackverket" bättre och framförallt är dränerande så du inte får stående vatten mot poolväggen och att väggen blir 100% rak.
Sen kan det såklart gå bra ändå, men dränerande material närmast poolenväggen är bäst

Jag kommer gräva ur där det är mkt som ligger emot sedan köra sand vattnet letar sig nog ner förr eller senare.
Dränering och liknande kan du läsa om i mitt svar till Mathiass

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan