VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pilmarkeringar på kulventiler  (läst 7603 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Pilmarkeringar på kulventiler
« skrivet: juli 13, 2015, 12:31:21:21 »
Hej
Upptäckte just pilmarkeringar på kulventilerna. Är det något jag ska ta hänsyn till? 

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pilmarkeringar på kulventiler
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2015, 12:51:52:52 »
Konstigt, kan de använda samma "kropp" till backventiler och kulventiler?
Oftast är det väl ingen skillnad på fram och bak på en vanlig kulventil, men visst, det skulle kunna vara olika typer av packningar i den, typ en som tål tryck bättre om du stänger ventilen med tryck på.
Har dock aldrig hört talas om det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Pilmarkeringar på kulventiler
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2015, 14:01:34:34 »
Är det inte bara för att du skall kunna vrida dom så alla stängs åt samma håll då?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pilmarkeringar på kulventiler
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2015, 14:41:34:34 »
Pilarna visar hur ventilen ska monteras i flödesriktningen i systemet. Kollade detta med en lokal poolaffär, och där blev det sagt att ventilen inte alltid var 100% tätt om den monterades i "fel" riktning. Har själv ventiler av lite olika fabrikat, och alla har en eller annan form för pil.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pilmarkeringar på kulventiler
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2015, 15:14:51:51 »
Vet ej, men det kan jo ha något att göra med att ventilen inte är symmetrisk konstruerad. "Kulan" måste jo in från ena hållet, och där sitter en lös packnings del, medans på andra sidan av ventilen kan denna vara en fast del av ventilhuset. Har ingen lös ventil jag kan kolla på, och jag orkar inte ta lös någon för att kolla.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad fredsan

SV: Pilmarkeringar på kulventiler
« Svar #5 skrivet: juli 13, 2015, 18:36:45:45 »
Jag har inte fakta  men det låter märkligt att det skulle bli  mer tätt om man monterar åt ett visst håll?

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pilmarkeringar på kulventiler
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2015, 08:13:49:49 »
Jag har inte fakta  men det låter märkligt att det skulle bli  mer tätt om man monterar åt ett visst håll?
Möjligt dom tätar lika bra, jag vet inte, men än sak vet jag av egen erfarenhet, om du monterar ventilen åt fel håll, och av någon anledning önskar att skruva av unionskopplingen, håller den inte tett! Under uppstart av våran pool var jag inte klar med limningen till värmepumpen då jag drog igång cirkulationen. Jag hade därför inga unioner/kopplingar på ventilerna till by-passen till värmepumpen. Det blev då tryck "åt fel håll" på en av ventilerna, något som medförde att kula och packningar plötsligt flög iväg, och vattnet stod ut av dörren till maskinrummet som en fonten.
På rett många av dom ventiler som används i samband med poolbygge är det unionskopplingen som också håller ihop själva ventilen. Om alla är byggt så eller ej har jag ingen aning om, men att mina är tillverkad på detta viset har jag fått bevisat.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Pilmarkeringar på kulventiler
« Svar #7 skrivet: juli 14, 2015, 16:57:18:18 »
Jag var nyligen inne och köpte ett gäng ventiler av Poolstore och säljaren upplyste då om flödesriktningen på ventilerna. Jag ställde då en följdfråga hur det kunde vara viktigt som han inte riktigt kunde besvara men nån funktion har det säkert? Ska ta upp det igen vid nästa besök för jag behöver ändå komplettera med andra kopplingar!
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad psau

SV: Pilmarkeringar på kulventiler
« Svar #8 skrivet: juli 15, 2015, 08:53:16:16 »
JE har helt rätt det är pga hur de är gjorda, kopplingen är oftast tät åt båda hållen men den tål hara tryck åt ena hållet med sin union bortmonterad.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad fredsan

SV: Pilmarkeringar på kulventiler
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2015, 09:36:13:13 »
JE har helt rätt det är pga hur de är gjorda, kopplingen är oftast tät åt båda hållen men den tål hara tryck åt ena hållet med sin union bortmonterad.

/Peter5

Intressant och ännu mer intressant att ingen informerat om detta. Hur sitter era  monterade? Har ni ens några pilmarkeringar?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan