VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Trött på att dammsuga varje dag  (läst 4729 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsp

Trött på att dammsuga varje dag
« skrivet: juli 24, 2017, 23:07:03:03 »
Hej,

Har tröttnat rejält på min pool. Har blivit med pool sen ett husköp för 3 år sedan. Har sedan dess haft problem med att efter att jag damsugit botten tar det ca 2-3 timmar sen är botten skitig igen. Det ser ut som små flockar av sand som ligger på botte.

Jag har aldrig bytt sanden i sandfiltret, vet inte ens om jag skulle fixa det. Problemet med sanden uppkommet inte bara när jag backspolat filtret utan även i normal körning.

Har läst att det kan vara skadade dysorna men vill inte tömma filtret och riskera att sabba något om det nu inte är det.

Någon där ute som har någon idé om vad man kan göra?

/En trött damsugare

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Trött på att dammsuga varje dag
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2017, 23:09:56:56 »
Om du har sand i poolen så är det ju dysorna som är trasiga. Gräv ur sanden och byt, det kan inte bli så fel.

Det som blir fel när du byter sand är att du har sönder dysorna, men det är ju Inte ett problem i ditt fall eftersom dom redan är trasiga.

Det är gnetigt att få ur sanden men inte svårt. Ej heller knepigt att fylla på igen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Mickelin

SV: Trött på att dammsuga varje dag
« Svar #2 skrivet: juli 25, 2017, 09:25:04:04 »
När du lagat sandfiltret kan du skaffa en automatisk pooldammsugare. Min går 24x7, har aldrig dammsugit poolen manuellt, alltid ren botten.

Utloggad exposed

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Trött på att dammsuga varje dag
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2017, 09:50:10:10 »
När du lagat sandfiltret kan du skaffa en automatisk pooldammsugare. Min går 24x7, har aldrig dammsugit poolen manuellt, alltid ren botten.

Hei

Går roboten din 24/7? I hvor mange år har du gjort det slik?
Det er jo en god tanke at det ALLTID er rent, men det sliter muligens mye på roboten? Jeg tviler på at den er laget for å gå 24/7?

Hva slags robot har du?
7,5x3,7x1,5 Wanaka 750.  Trapp på hver side
Byggeår 2015/2016
Poolrobot Dolphin M5
Lamelltrekk med motor.
Värmepump: Pahlen 13kw
Pahlen sandfilter og pumpe

Idegis RMV-201 ORP
Idegis RPH-201 PH
Idegis Poolstation controller (web)
Isolert teknisk rom inkl automatisk nødstrømsaggregat.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Trött på att dammsuga varje dag
« Svar #4 skrivet: juli 25, 2017, 12:28:08:08 »
Hej,

Har tröttnat rejält på min pool. Har blivit med pool sen ett husköp för 3 år sedan. Har sedan dess haft problem med att efter att jag damsugit botten tar det ca 2-3 timmar sen är botten skitig igen. Det ser ut som små flockar av sand som ligger på botte.

Jag har aldrig bytt sanden i sandfiltret, vet inte ens om jag skulle fixa det. Problemet med sanden uppkommet inte bara när jag backspolat filtret utan även i normal körning.

Har läst att det kan vara skadade dysorna men vill inte tömma filtret och riskera att sabba något om det nu inte är det.

Någon där ute som har någon idé om vad man kan göra?

/En trött damsugare
Prova att dammsuga botten mot waste några ggr, det kan vara så att dom partiklarna som liknar sand är för fina för filtret och bara går igenom, så har det varit för mig, men det brukar ta ca ett dygn innan dom är tillbaka, men dammsuger du dom mot avloppet så kommer dom inte tillbaka, men man kan få göra det ett par ggr innan allt är borta.

Utloggad Erica

SV: Trött på att dammsuga varje dag
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2017, 13:57:59:59 »
Prova att dammsuga botten mot waste några ggr, det kan vara så att dom partiklarna som liknar sand är för fina för filtret och bara går igenom, så har det varit för mig, men det brukar ta ca ett dygn innan dom är tillbaka, men dammsuger du dom mot avloppet så kommer dom inte tillbaka, men man kan få göra det ett par ggr innan allt är borta.

Håller med, detta är värt att prova, i synnerhet om du har brunnsvatten. Vi har brunnsvatten och efter påfyllning fälls det ut ett slags slam på botten, ibland brunaktigt (järn), ibland mera svart (mangan). Detta går ej att dammsuga bort på normalt vis, det går rakt igenom filtret och ut i poolen igen. Dammsugning mot avlopp (waste) gör att man får bort det. Nackdelen är att man blir av med en hel del vatten - det gäller att dammsuga snabbt och att bryta innan vattennivån blivit för låg och att då fylla upp och fortsätta vid behov.

Utloggad Mickelin

SV: Trött på att dammsuga varje dag
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2017, 21:42:15:15 »
Hei

Går roboten din 24/7? I hvor mange år har du gjort det slik?
Det er jo en god tanke at det ALLTID er rent, men det sliter muligens mye på roboten? Jeg tviler på at den er laget for å gå 24/7?

Hva slags robot har du?

Jag har en Intex Automatic Poolcleaner, köpt på ToysRUs för 799kr. Den är helt mekanisk, drivs av poolpumpen och har gått i tre år utan bekymmer. Fungerar utmärkt, suger upp löv, sand, insekter och allt annat skräp. Mitt bästa köp.

Utloggad Varmtibadet

SV: Trött på att dammsuga varje dag
« Svar #7 skrivet: juli 27, 2017, 09:19:13:13 »
Jag har en Intex Automatic Poolcleaner, köpt på ToysRUs för 799kr. Den är helt mekanisk, drivs av poolpumpen och har gått i tre år utan bekymmer. Fungerar utmärkt, suger upp löv, sand, insekter och allt annat skräp. Mitt bästa köp.

Mickelin, jag har oxå samma dammsugare. Oxå toppennöjd med den ända tills denna vecka.
Den står bara still, tar jag upp den så sprutar den ut vatten åt båda hållen vilket jag är ganska säker på att den inte gjort tidigare.  Och självklart går den ju inte framåt då. Båda luckorna i "utblåsen" är kvar men de är hela tiden öppna, jag har försökt peta ch kolla så de inte kärvar och de gör dem inte.

Någon aning vad som har skett?

(Jobbigt att dammsuga nu ju! )



Utloggad Mickelin

SV: Trött på att dammsuga varje dag
« Svar #8 skrivet: juli 27, 2017, 10:10:07:07 »
Låter som att själva mekanismen har pajat, den svarta delen. Det ska ju bara spruta åt ett håll åt gången. Den finns som reservdel från Intexnordic eller Eurotoys.

Utloggad dajz

SV: Trött på att dammsuga varje dag
« Svar #9 skrivet: juli 27, 2017, 11:04:37:37 »
Ni är alltså nöjda med intex dammsugaren, jag har sneglat på den men inte vågat köpa då den minst sagt verkar plastig. Men tre års 24/7 och fungerar fortfarande är ju värt 1000kr, att slippa stå med hov och manuell dammsugningen av dessa förbannade björkfrön.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan