VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läcka. Vetenskapligt tillvägagångssätt för att hitta den?  (läst 2514 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jay

Läcka. Vetenskapligt tillvägagångssätt för att hitta den?
« skrivet: juni 26, 2015, 20:39:42:42 »
Halloj,

jag har en gammal linerpool från 70-talet. Liner och stödväggar är dock bytt för fyra år sedan. Allt annat är original. Poolen är 4x8 meter. Läckaget har funnits en längre tid men har varit på en acceptabel nivå men nu försvinner ca 1 kubik vatten per dygn vilket är tre gånger så mycket jämfört med förra sommaren. Vattennivån stannar under skimmern så det är ingen tvekan om att problemet ligger någon annanstans.

Frågan är alltså om man på ett bra sätt kan ta reda på var problemet ligger? Jag vill inte bara börja gräva planlöst. Har både trädäck och stensättning som går ovanför rörledningarna. Ska en poolgubbe kunna ge mig ett ungefärligt svar eller ska man ta kontakt med en rörfirma som skickar ner en kamera t.ex?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Läcka. Vetenskapligt tillvägagångssätt för att hitta den?
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2015, 00:29:51:51 »
Kamera används normalt bara till avloppsrör och liknande - jag tror rören till din pool är för smala för den tekniken. Dessutom är det oerhört långsökt att t.ex. en nedgrävd PEM-slang plötsligt skulle gå läck mitt i marken.

Kolla först maskinrummet - något vatten som inte borde finnas på någon plats ? Rinner det vatten i filtrets avloppsrör även när du inte backspolar (fel i centralventilen i så fall) ? Droppa det från pumpen (lockpackningsproblem alt. axeltätningen) ? Här du ventiler i systemet så att du kan stänga av valda delar för testning ? Har du värmepump ? Kontrollera då att det inte läcker i värmeväxlaren ! Annars blir det ju till att kolla vid anslutningar och genomföringar. Du tycks ju redan ha uteslutit själva poolen, utom då möjligen vid själva skimmern och vid lineranslutningen där och rörledningarna i marken bör vara liten risk, om du har PEM-slang som nästan alla har, om nu inte poolen är så gammal att det kopplats med kopparrör, då kan de ju ha korroderat sönder förstås. Poolvatten är inte snällt mot koppar, i synnerhet om du får lite rejäla variationer i pH.

Utloggad TommyC

SV: Läcka. Vetenskapligt tillvägagångssätt för att hitta den?
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2015, 09:00:35:35 »
Packningen mellan skimmer och liner skulle jag kolla. Bytte ni den packningen när ni bytte liner, annars lär den vara sopslut.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Jay

SV: Läcka. Vetenskapligt tillvägagångssätt för att hitta den?
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2015, 21:17:07:07 »
Tack för svar och tips på felsökning. Jag är tveksam till att packningen mellan skimmer och liner byttes. Tyvärr har gubben som bytte linern pensionerat sig så det får i så fall kollas på vinst och förlust. Låter dock som en lovande teori. Gjorde även som så att jag stängde av pumpen i går kväll för att se om förlusten av vatten var lika stor och visst var den det. I min värld betyder det att problemet står att finna på insugssidan. Håller ni med?

Ska nu testa att stänga pump, filter och inkommande/utgående rör och för att se om det gör skillnad. Om inte så känns skimmerpackningen som mest troligt. Jag har plaströr (PEM?) så rostiga rör är ju uteslutet. Skulle vara om röret brustit men det känns också långsökt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan