Allt om pool, Poolforum!

PoolForum - swimmingpooler => Markpooler. => Byggtrådar => Ämnet startat av: Joppase skrivet februari 12, 2014, 23:17:21:21

Titel: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Joppase skrivet februari 12, 2014, 23:17:21:21
Jaha, då har stunden kommit. Poolbygge med start i april 2014 som det ser ut nu.

Så här är det planerat:
En gjuten betongplatta (11,75x5,5m 12cm tjock med +fot) armerad med 6150 på en paddad grusbädd (8-16) för att få en kapilärbrytning. Det kommer även ligga ut en "tunga" på ena kortsidan för att mura en trapp på.
Under plattan ligger 100mm markisolering.

I plattan gjuter jag in 12mm armeringsjärn som sticker upp där väggen skall stå. I ena kortsidan av plattan förereds det för ett pumprum (1x3m) och en buffertank (1x2,5m). Jag kommer även att gjuta in 2 stycken botteninlopp i plattan.

Rada upp och skalblock, 250mm tjocka, armera horisontellt dubbla 10mm armering och vertikalt dubbla 12mm. totalt 6 varv skalblock, alltså 120cm högt. det sista varvet lägger jag 150mm skalblock (Förklaring kommer).

100mm markisolering läggs på yttervägg.
Ett utlopp installeras i kortväggen mot pumprummet
3 lampor installeras i långsida, riktade från publiken.
Slangdragning m.m, sedan återfyllning

Montering av rostfria overflow rännor runt om, 200 breda & 200 djupa. dessa monteras mot skalblock 150mm, de kommer alltså att vila på 6:e varvet skallbock 250mm. Rännorna fästs med gängstång som är ingjuten i skalblock 150mm. (Ritning?) Overflowrännorna leds till ena kortsidan där buffertanken är.

På kortsidan muras det upp en invändig trappa av lecasten.

Poolen kommer nu spacklas med ett bra spackel för att sedan målas.

Överst på poolkanten mellan poolen och overflowet ska det "limmas" marksten eller liknande. Jag kommer att ha ett par stenar lösa, för att om det behövs, kunna reglera nivån i poolen.

Pump och filter "Publik med 1 hk Max-Flo II pump 3-fas". Värme kommer tas från bergvärmepumpen till huset. Det kommer åxå monteras en "Wonderflow" (typ vattenfall)

Frågor:
Rekommendationer på en bra färg?
Ska jag ha fler än 2 botteninlopp?
Ska jag tömma på vintern? eller bara sänka nivån? kanske ha cirkulationen igång för att förhindra isbildning?


och ja, jag ska lägga upp massor av bilder när det bär av i verkligheten, inte bara i mitt huvud!
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Erica skrivet februari 13, 2014, 10:02:18:18
En hel del låter väl bra, men du lär nog aldrig få den tät om du bara har spackel + färg. Jag känner ingen som har lyckats med sådana metoder - det brukatr alltid läcka. En kraftig platssvetsad liner vore nog min rekommendation. Skall du få en gjutning som är tät i sig fungerar inte skalblock - då måste du ha gjuten, vibrerad betong både till väggar och till botten och antingen gjuta allt i en operation eller gjuta in ett speciellt övergångsband när du gjuter plattan och sedan låta detta gå upp i väggarna. Men som jag nämnde tidigare i en annan tråd måste du då också gå upp i tjocklek och du måste ha speciella formstagningar som inte blir till läckageställen - genomgående formstag som till t.ex. vanliga murar fungerar inte.

Visst kan du måla en pool invändigt, lämpligen då med epoxifärg eller liknande, men poolen måste först vara vattentät. Färgen är aldrig vattentät, i vart fall inte någon längre tid.

Varför skall du ha botteninlopp ? Jag tror aldrig jag har sett den lösningen på någon privatpool. Det normala är ju inlopp som ger en sådan strömning att ytan hålls ren. BottenUTlopp har man ibland. Vi har det på vår pool, fast det är ingen nödvändighet. Det underlättar en del i vissa lägen, t.ex. enklare att få ut luft ur pumpsystemet.

Du kommer garanterat att få tätningsproblem mellan dina rännor och betongen. Tätningsmedel fäster dåligt på rostfritt och dessutom rör sig metallen aningen annorlunda än betongen.
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Joppase skrivet februari 13, 2014, 22:45:48:48
Hej och tack igen för bra info!

Rostfritt stål utvidgar sig 1,78mm/m/100grC, detta ger en utvidgning på ca 9 mm på långsidan av poolen mellan -25 & +25 gr. Svårt att få tätt, helt rätt... jag får tänka om. Kanske går över till att gjuta rännor...

Vad det gäller att måla poolen har jag hört olika bud, en del avråder, andra förespråkar.
Kanske ska måla extra tjockt i skarvar?! 2 komponent färg?
Det måste ju finnas en "flexibel" färg som klarar av en liten rörelse?
Färgsnubben på färgaffären säger att DRYLOK är helt vattentät om man målar den i två tjocka lager på en saltsyratvättad betong/murad vägg.
Det finns ju pooler som är målade och håller tätt. men då menar du att det inte är färgen som håller tätt, det är betongen?!
Om jag överger färg och går på platssvetsad liner, vad kan den tänkas kosta? 50.000?

ang. botteninlopp: Ja, jag hade tänkt att ha inlopp i botten för att få en snygg "bula" på vattenytan. Detta kommer även effektivt föra ytsmutsen till kanten. Det är tanken...




Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Erica skrivet februari 13, 2014, 23:14:12:12
Hej och tack igen för bra info!

Rostfritt stål utvidgar sig 1,78mm/m/100grC, detta ger en utvidgning på ca 9 mm på långsidan av poolen mellan -25 & +25 gr. Svårt att få tätt, helt rätt... jag får tänka om. Kanske går över till att gjuta rännor...

Vad det gäller att måla poolen har jag hört olika bud, en del avråder, andra förespråkar.
Kanske ska måla extra tjockt i skarvar?! 2 komponent färg?
Det måste ju finnas en "flexibel" färg som klarar av en liten rörelse?
Färgsnubben på färgaffären säger att DRYLOK är helt vattentät om man målar den i två tjocka lager på en saltsyratvättad betong/murad vägg.
Det finns ju pooler som är målade och håller tätt. men då menar du att det inte är färgen som håller tätt, det är betongen?!
Om jag överger färg och går på platssvetsad liner, vad kan den tänkas kosta? 50.000?

ang. botteninlopp: Ja, jag hade tänkt att ha inlopp i botten för att få en snygg "bula" på vattenytan. Detta kommer även effektivt föra ytsmutsen till kanten. Det är tanken...

Jo visst finns det vattentäta, gjutna och målade betongpooler. Det fungerar alldeles utmärkt och håller länge. Men då får man göra som vi gjorde, gjuta ordentligt. Det är betongen, inte färgen, som gör poolen tät. Vår pool har inte läckt en droppe och även om vi inte hade målat den alls (lite trist med betonggrå poolväggar förstås...) så hade den ändå varit helt vattentät. Man använder en speciell vattentät betongkvalitet som finns att få från vilken betongstation som helst. Sedan måste man ha tillräcklig tjocklek (200 mm i vårt fall), inga genomgående formstag som kan läcka, vibrera ordentligt (men inte för våldsamt - då separerar betongen !!) o.s.v. Det blir tätt och det kommer att hålla sig tätt. Om du målar över en konstruktion som i övrigt inte är vattentät kan du kanske i allra bästa fall få den tillfälligt tät. Men med lite rörelser i det hela lär det inte bli särskilt långvarigt. Någon spricka och så är det kört. Du får tänka på att i din tänkta konstruktion är platta och väggar olika och kommer att röra sig olika. Det finns tätningssystem för att täta betongkonstruktioner i efterhand men då talar vi om mera avancerade system än bara målning, man utnyttjar olika typer av folier/membran o.s.v.

Ja din tanke för att få ytvattenrening kan kanske fungera för själva ytan, men sedan har du ju problemet att du inte får någon vattenrotation i poolen. I en normal pool ställs ju munstyckena så att vattnet tvingas i rotation, så att man inte får några hörn eller delar av poolen där vattnet står stilla. Får man det så kommer vattnet där att kunna få algtillväxt, bakterier m.m. plus att all smutsen lägger sig i de hörnen där man har stillastående vatten. Du kan nog ha ett botteninblås på det viset, men då måste du komplettera med inlopp som cirkulerar runt vattnet. Dessutom tror jag att du får ha ganska rejält med vatten ut från botten för att få den effekt du nämnde - troligtvis mer än vad ett normalt poolfilter med tillhörande pump ger. En möjlighet vore väl kanske en separat cirkulationspump utan filter för det vattnet, ungefär som en jetstream, lågt tryck och mycket vatten, men då stiger ju elförbrukningen en hel del.
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Joppase skrivet februari 20, 2014, 19:38:32:32
Gör om och gör rätt...

Overflowkanalerna tillverkas i rostfri plåt, 2mm. dessa kommer att ligga "löst" runt poolen och vattnet kommer att rinna ner i dem. inte längs kanten, utan vattnet kommer att droppa/rinna ner i rännan (se bild). Det kommer under sommartid vara en glipa mellan ränna och skalblock på ca 5mm. Vintertid kommer springa försvinna pga krympningen.

Stenen som ligger övers kommer att få en liten lutning så att inte vattnet kan rinna "bakåt" i underkant. Alternativt komme en "dropplist" monteras på undersidan av stenen.


Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Joppase skrivet februari 20, 2014, 19:43:06:06
Vad det gäller botteninloppen så ska dessa enligt en pooltillverkare vara bättre för att motverka stillastående vatten i större bassänger. Att det inte kommer bli en "välvd yta" må hända, men det är värt ett försök...  man måste våga för att vinna?!
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: MathiasS skrivet februari 20, 2014, 20:32:52:52
Är det isåfall inte bättre att sätta inloppen långt ner på gavelväggen? ? Då går det ju att renovera utan att gräva bort hela poolen. Fyra inlopp kanske, två uppe och två långt ner.

Jag har provat att rikta inloppen olika. Minns jag rätt var det så att med fart på ytvattnet blev det minst skräp i poolen och det skräp som ändå hamnar där samlar sig under munstyckena. Riktar jag strålen nedåt får  jag skräp i hela poolen istället och det tar mycket längre tid att dammsuga. Utan fart på ytvattnet är det mer skräp som hinner sjunka innan det åker ut + att det inte finns en tydlig undertryckszon under inloppen där skräpet vill samlas.
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Erica skrivet februari 21, 2014, 00:36:22:22
Själva principen för rännorna skall nog kunna fungera. Men frågan om hur det hela blir vattentätt kvarstår ju. Skalblocken är inte vattentäta, dessutom har du en killiknande bit högst upp som skall täta mot den övriga konstruktionen. Om du lägger en liner och linern skall gå in i springan mellan den kilformade biten och underliggande vägg, då vill det till riktigt ordentliga tätningar, ev. packning eller liknande, för att få tätt i den springan. Ett annat alternativ som bör fungera är att dra upp linern över den kilformade biten, runt overflowkanten och sedan fästa den under den utskjutande delen av den kilformiga biten. Det bör fungera.

Utlopp i botten har jag sett, men bara i offentliga pooler, aldrig i en privat. Som Mattias nämnde får du stora problem om det händer något med rör eller armatur. Dessutom blir det stora krav på tätning mellan pool och inlopp - i botten utsätts ju det hela för hela vattentrycket.

VI har testat lite olika vad det gäller hur man sprutar in vatten. Rotation på ytvattnet är definitivt att föredra vad det gäller utomhuspooler, då får man bort det mesta skräpet som flyter (av allt som hamnar i en utomhuspool tycks det vara mer som flyter på ytan än som sjunker). Inomhus är det bra också, men inte lika kritiskt, det landar ju inte en massa löv m.m. i poolen. I vår nuvarande pool har vi två inlopp, båda ganska nära ytan, och det ena är ställt så att det verkligen sätter snurr på vattnet. När vi bodde i USA hade vi en lite större pool, där fanns 4 inlopp, vi satte två till att sätta snurr på ytvattnet och två snett nedåt för att hålla cirkulation även på det djupare vattnet (den poolen hade en djupdel för dykning).
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Steffe skrivet februari 21, 2014, 10:45:11:11
Totalcirkulation (botteninlopp + skvalpränna) är ett mycket bättre alternativ än förträngningsprincipen (sidoinlopp + skvalpränna alt. bräddavlopp). Botteninloppen blåser in både vertikalt och horisontalt (de fungerar alltså inte som sidoinlopp t ex privata pooler). Rekommenderat är minst en bottendysa per 6 m². Gjut in dem med tätningsfläns också.

Kan du köra botteninlopp i kombination med skalpränna, gör det.
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Steffe skrivet februari 21, 2014, 10:57:55:55
Kanon att du tänker ha skvalpränna runt om hela. Blir kanonbra ytvattenrening då i kombination med botteninlopp. Du bör dock fundera på skvalprännegaller för att förhindra att löv osv. kommer ner direkt i din utjämningstank i onödan. När jag tittat på din skiss också så ser det ut som att poolstenen sticker in över skvalprännan, detta kommer nog medföra ökat ljud. att få överkanten på Man brukar vilja leda vattnet fint över kanten ned till rännan. Något du skall tänka på också är att det är väldigt viktigt bassängen i våg när man göra en ränna. Vattenlinjen avslöjar ganska snabbt en fuskbyggare och där kanten är för hög så blir det en död zon och där den är för låg så får man för hög vattenkant över rännan för att få bästa ytvattenrening. Man brukar prata om en tolerans på ±4 mm. :)
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Joppase skrivet februari 21, 2014, 20:01:22:22
Kanon att du tänker ha skvalpränna runt om hela. Blir kanonbra ytvattenrening då i kombination med botteninlopp. Du bör dock fundera på skvalprännegaller för att förhindra att löv osv. kommer ner direkt i din utjämningstank i onödan. När jag tittat på din skiss också så ser det ut som att poolstenen sticker in över skvalprännan, detta kommer nog medföra ökat ljud. att få överkanten på Man brukar vilja leda vattnet fint över kanten ned till rännan. Något du skall tänka på också är att det är väldigt viktigt bassängen i våg när man göra en ränna. Vattenlinjen avslöjar ganska snabbt en fuskbyggare och där kanten är för hög så blir det en död zon och där den är för låg så får man för hög vattenkant över rännan för att få bästa ytvattenrening. Man brukar prata om en tolerans på ±4 mm. :)

En tolerans på ±4 mm verkar mycket, jag hade tänkt mer ±2 mm. Alltså kan det skilja 2mm mellan högsta och lägsta punkt. Jag vet att det kanske inte går, men jag har hjälp av själnivilerande laserpass (feltolerans ±3mm på 30m) och tänkte ta det gamla hederliga slangtricket till hjälp. alltså en lång, genomskinlig vattenfylld slang där nivån i båda ändar blir lika.

Jag kommer att fylla övre delen på rännan med runda svarta stenar 20-40mm. De kommer att vila på ett nät som ligger på ben som står på botten av rännan. Stenarna kommer att "filtrera" bort en del av ljudet (och löv?), men kanske inte allt. Det märks hur mycket det stör.

Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Joppase skrivet februari 21, 2014, 20:11:45:45
Själva principen för rännorna skall nog kunna fungera. Men frågan om hur det hela blir vattentätt kvarstår ju. Skalblocken är inte vattentäta, dessutom har du en killiknande bit högst upp som skall täta mot den övriga konstruktionen. Om du lägger en liner och linern skall gå in i springan mellan den kilformade biten och underliggande vägg, då vill det till riktigt ordentliga tätningar, ev. packning eller liknande, för att få tätt i den springan. Ett annat alternativ som bör fungera är att dra upp linern över den kilformade biten, runt overflowkanten och sedan fästa den under den utskjutande delen av den kilformiga biten. Det bör fungera.

Utlopp i botten har jag sett, men bara i offentliga pooler, aldrig i en privat. Som Mattias nämnde får du stora problem om det händer något med rör eller armatur. Dessutom blir det stora krav på tätning mellan pool och inlopp - i botten utsätts ju det hela för hela vattentrycket.

VI har testat lite olika vad det gäller hur man sprutar in vatten. Rotation på ytvattnet är definitivt att föredra vad det gäller utomhuspooler, då får man bort det mesta skräpet som flyter (av allt som hamnar i en utomhuspool tycks det vara mer som flyter på ytan än som sjunker). Inomhus är det bra också, men inte lika kritiskt, det landar ju inte en massa löv m.m. i poolen. I vår nuvarande pool har vi två inlopp, båda ganska nära ytan, och det ena är ställt så att det verkligen sätter snurr på vattnet. När vi bodde i USA hade vi en lite större pool, där fanns 4 inlopp, vi satte två till att sätta snurr på ytvattnet och två snett nedåt för att hålla cirkulation även på det djupare vattnet (den poolen hade en djupdel för dykning).

Hej Erica,

Tackar mycket för dina kommentarer. Dom uppskattas på riktigt. Jag uppskattar ifs allas kommentarer.

Vad det gäller den kilformade biten på toppen så är bilden lite vilseledande. Det ska vara en helt rektangulär bit. Det är en marksten, 40x20x4,5. Denna sten ligger inte helt horisontellt, den lutar lite utåt för att vattnet inte ska rinna tillbaka på undesidan.

Om jag beslutar mig för liner kommer den att gå över "muren" och vända ner i rännan, allt vattentätt!

Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Joppase skrivet februari 21, 2014, 20:21:09:09
Totalcirkulation (botteninlopp + skvalpränna) är ett mycket bättre alternativ än förträngningsprincipen (sidoinlopp + skvalpränna alt. bräddavlopp). Botteninloppen blåser in både vertikalt och horisontalt (de fungerar alltså inte som sidoinlopp t ex privata pooler). Rekommenderat är minst en bottendysa per 6 m². Gjut in dem med tätningsfläns också.


Kan du köra botteninlopp i kombination med skalpränna, gör det.

Rekommenderar alltså 9-10 st i en pool på 50m2. Hörde från poolförsäljare att det skulle var 4st, men det kanske är för lite? kanske skulle ta 6 eller 8 st?

Tätningsfläns? hur, var, vad?
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Steffe skrivet februari 21, 2014, 20:46:36:36
Rekommenderar alltså 9-10 st i en pool på 50m2. Hörde från poolförsäljare att det skulle var 4st, men det kanske är för lite? kanske skulle ta 6 eller 8 st?

Tätningsfläns? hur, var, vad?

1 st. dysa gäller per 8m² minst skulle jag rekommendera om baddjupet ligger runt 1,35 m. Jag hade valt 8 st. inlopp då det är det antalet som blir lättast att få till ett balanserat inloppssystem på.

Tätningsfläns är för att vattnet eventuellt inte skall vandra vidare i skarven mellan inloppsröret och betongen. Det är egentligen endast en räfflad gummiring som sitter på inlopprören som gjuts in.
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Joppase skrivet februari 21, 2014, 21:40:30:30
1 st. dysa gäller per 8m² minst skulle jag rekommendera om baddjupet ligger runt 1,35 m. Jag hade valt 8 st. inlopp då det är det antalet som blir lättast att få till ett balanserat inloppssystem på.

Tätningsfläns är för att vattnet eventuellt inte skall vandra vidare i skarven mellan inloppsröret och betongen. Det är egentligen endast en räfflad gummiring som sitter på inlopprören som gjuts in.

8 st, det blir ett flöde på 30l/min per inlopp då poolpumpen ger 240 l/minut. känns ganska lågt, men det kanske räcker?!

240 l/minut = 350 m3/dygn, alltså 5 vattenomsättningar per dygn.
Poolstorlek 10x5x1,4m
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Steffe skrivet februari 21, 2014, 22:06:38:38
8 st, det blir ett flöde på 30l/min per inlopp då poolpumpen ger 240 l/minut. känns ganska lågt, men det kanske räcker?!

240 l/minut = 350 m3/dygn, alltså 5 vattenomsättningar per dygn.
Poolstorlek 10x5x1,4m

Filtrationsmässigt så är den gamla tumregeln med 5 st. omsättningar per dygn till en privatpool tillräcklig. Ser man till hydrauliken i en bassäng så är det en annan sak. Man önskar en hastighet genom bassängen på minst 0,8 m/h för att förhindra sedimentation. Detta innebär alltså ett tilloppsflöde på 40 m³/h, alltså 25 m³/h utöver filtrationsflödet. Man brukar i sådana fall använda sig av en s.k. snabbcirkulation i de fallen man önskar en högre hastighet genom bassängen utan att öka filtrationsflödet. Snabbcirkulation innebär en separat pump som tar vatten direkt från bassäng eller utjämningstank och går till inloppen utan att passera filter etc.

En idé är ju annars att köra ett högre flödet när belastningen är som högst, dvs. dagtid och då få en bra hydraulik genom bassängen och köra på lågdrift nattetid när bassängen är täckt. Detta förutsätter att du har en cirkulationspump med 2 st. hastigheter.

Generellt sett annars så är botteninströmningsmunstycken justerbara. 1,8 m³/h är lite lågt, så det dubbla hade varit att föredra. Dock så är ju fler inlopp bättre än färre. Det är ju en reglerad hastighet genom bassängen man är ute efter, inte en bubbelkaskad.  :)
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Erica skrivet februari 22, 2014, 13:08:04:04
Citera
Om jag beslutar mig för liner kommer den att gå över "muren" och vända ner i rännan, allt vattentätt!

Ja med en lliner som går över kanten och vänder ner lär det ju bli tätt. Men det bör nog vara en kraftig liner eftersom den blir mera utsatt uppe på krönet. Liner har både för- och nackdelar - själva valde vi bort den varianten för att slippa oroa oss för punkteringar och skador. Men jämfört med ett tunt ytskikt av något annat slag är liner ändå mycket säkrare, för tätt blir det ju med en liner. Som jag sa tidigare tror jag inte det finns en chans att få det vattentätt med bara färg, det är dömt att misslyckas. Flagnar/lossnar/skadas den på ett endaste ställe så har du ju en läcka direkt. Vår poolfärg målades efter alla konstens regler men fick ändå sprickor, lite småflagor m.m. efter ett par tre år. För oss spelar det ingen roll, det är ju inte den som tätar. Givetvis skulle hela din konstruktion gå utmärkt att gjuta i vattentät betong, inklusive toppkrönet, men då får du ju forma och armera ordentligt och göra ett riktigt gediget gjutarbete.

Jag kan ju nämna vad det gäller färg att vi i efterhand ångrar att vi målade poolen. Hade vi byggt det idag skulle vi satt kakel. Trots speciell 2-komponentsfärg så har hållbarheten inte visat sig vara alls vad som sades när vi köpte färgen. Dessutom är färgen svårare att hålla ren jämfört med kakel (tänker på vattenlinjen). Nu är vår pool inomhus, utomhus i Sverige finns det lite problem med kakelsatta pooler om man inte övervintrar dem frostfritt.
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: concrete pumper skrivet februari 22, 2014, 16:09:58:58
Joppa,,om du inte är expert på att bygga pooler så lägg ner dina planer och bygg en vanlig pool med liner, det är mer jobb än du tror och ska du få den klar bör du nog tänka om.
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Joppase skrivet februari 24, 2014, 20:05:03:03
Joppa,,om du inte är expert på att bygga pooler så lägg ner dina planer och bygg en vanlig pool med liner, det är mer jobb än du tror och ska du få den klar bör du nog tänka om.

Betong pumparn, det löser sig nog...

Nä, skojja bara! Jag har renoverat och byggt mest hela mitt vuxna liv, men jag har aldrig byggt en pool.
Jag har haft en del stora och små utmaningar i mina byggen, så som:
-Stödmurar
-Balkongbyggen 50m2
-Helrenovering av tre hus
-Garagebygge
-Panninstallation ink. ack.tankar och styrning
-m.m.

Men ja, jag vet att ett poolbygg i min klass kommer att kräva blod, svett och tårar (och några plattor öl till mina medhjälpare  ;D). Det kommer att ta en bra stund att bygga. Jag har sju veckor semester och kommer säkerligen inte bli klar i år.

Men jag uppskattar er ärlighet och att ni delar med er så frikostigt av era erfarenheter.

TACK!
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Joppase skrivet februari 24, 2014, 22:13:01:01
Det ända som igentligen oroar mig är poolfärgen. Jag vet inte riktig vad jag ska använda:
-DRYLOK EXTREME
-Pro Master Pool Coating
-m.m.

Det finns ju en del att välja på, och "alla är ju bäst"!

Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: TommyC skrivet februari 26, 2014, 07:16:58:58
Följ Ericas goda råd och glöm färg!

Pro Master Pool Coating: http://www.superior-industries.com/pro_master_pool_coating_product_281.html (http://www.superior-industries.com/pro_master_pool_coating_product_281.html) säger:

7-10 års livslängd. 10 gallon = 38 liter kostar $2500 eller 16250 kr vid kurs 6,5 kr per $. Det motsvarar 428 kr per liter.

Platssvetsad liner kommer att vara en mycket bättre lösning.

Om du absolut vill måla så är det en bättre lösning att plasta poolen. 20 kg gelcoat kostar ca 1600 kr. Vi har avhandlat plastning i andra trådar här. Det är ingen ideal lösning men det håller tätt och är relativt billigt. En fördel med plast är att det är ganska enkelt att åstadkomma komplexa former.
Titel: SV: 10x5m skalblockspool med overflow.
Skrivet av: Erica skrivet februari 27, 2014, 21:39:31:31
428:-/l ! Yikes ! I så fall blir ju en målning ett väldigt dyrt alternativ. Vi använde 2-komponents epoxifärg, som då kostade drygt 100:-/l (säkert dyrare idag). Det var beräknat att gå åt ca 60 l, det gick i själva verket drygt 80 l. Detta för en pool på 8x4 m. Tyvärr så höll det sämre än utlovat. Troligtvis beror detta på att färgskitet blivit för tunt på vissa ställen. Om inte det handlar om maskinell fabriksmässig målning så är det nästan omöjligt att få en jämn fin skikttjocklek. Det blir för tunt på vissa ställen, för tjockt på andra. Det såg snyggt och jämnt ut och vår färg var ju bara för utseendets skull, inte för någon tätning. Men tydligen fanns det svaga punkter, för tunna skikt här och var, som vi inte märkte.

Plastning kan säkert vara en möjlighet om du inte vill ha liner. Tänk bara på att vara noga med alla skyddsåtgärder i så fall - det blir gott om hälsofarliga ångor från ett sådant jobb. I.o.f.s. blir det också det vid målning med t.ex. epoxifärg. Skyddsmask är ju ett måste.