VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lecapool insweden  (läst 58565 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad insweden

Lecapool insweden
« skrivet: maj 06, 2009, 14:03:17:17 »
Hej!

Då är det äntligen dax att ge sig in i ett poolbygge och dela med sig av lite bilder och funderingar på vägen.
Har läst mycket på detta forum det senaste halvåret för att suga in så mycket som möjligt av er andra som har byggt. Vi bygger poolen i en brant sluttning och kommer enbart att ha motfyllning på en kortsida. Detta har förståss skapat en del frågor om konstruktion. Efter en del velande mellan ovanmarkspooler och andra alternativ bestämde vi oss för att mura i leca.
Eftersom marken lutar något fruktansvärt började jag med att gjuta en stödmur i betong som är dubbad i berget och sedan fyllt upp med 0-32 stenkross till en plan yta där själva poolen ska stå. Poolen får en lite annorlunda form för att passa in på tomten och mot uterummet. Jag kallar den för osten. Det är tänkt att poolen ska bli ca 10cm högre än trallen som även den ska byggas.

Så här har vi tänkt:

POOLEN
Gjuten sula på bergkross 0-32 med utstick för kontraforer armerad med dubbla 8mm järn
Murad lecapool i 7 varv dubbla 8mm armering i varje varv
Kontraforer i betong som binds ihop i toppen med ett gjutet betongvarv armerad med 8mm järn
50mm isolering i botten och på utsidan av leca
"Konstgräs" både i botten och på väggarna för att slippa putsa
Cirkulationsutrustning från Poolmans i Stockholm
Måttbeställd mosaikpoolduk från Poolmans
Brilix THP 100 luftvärmepump

Mvh // Johan

Här är ritningen på poolen:



« Senast ändrad: maj 11, 2009, 10:21:39:39 av insweden »

Poolgiganten

Utloggad insweden

SV: Lecapool insweden
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2009, 14:22:41:41 »
Här är lite fler bilder.
001 visar formen för stödmuren
002-003 visar formen för sulan till poolen
004 visar gjuten sula

/Johan


Utloggad Fia

SV: Lecapool insweden
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2009, 22:20:15:15 »
Hej o välkommen. :)

Kul med ett bygge till! <antman>
Ska ni mura någon trappa?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad insweden

SV: Lecapool insweden
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2009, 22:40:43:43 »
Tack Fia.

Nej, det blir tyvärr ingen trappa pga kostnad och utrymme. Utan trappa går det att få en formsydd liner men med murad trappa blir det platssvetsad och då är det 35tkr+ i kostnad.

//Johan

Utloggad Fia

SV: Lecapool insweden
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2009, 22:48:00:00 »
Ok, förstår fullkomligt, stege går väldigt bra det med. O0
(Om man vill så finns det lösa trappor att ställa i poolen)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad insweden

SV: Lecapool insweden
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2009, 08:53:54:54 »
Ja det får bli en rostfri stege. Frågan är om jag ska ha en fällbar eller en som man tar bort helt?

Nu har jag tagit bort formen från sulan och fyllt upp med mer kross för att jämna till botten, behöver nog ett litet lager stenmjöl för att få ett absolut plant underlag för isoleringen.

Idag blir det till att börja mura om inte regnet kommer tillbaka, just nu lyser solen från en klarblå himmel. 8)

Två nya bilder:

 

Utloggad Fia

SV: Lecapool insweden
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2009, 18:02:18:18 »
Det är smidigt med vikbar!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad insweden

SV: Lecapool insweden
« Svar #7 skrivet: maj 08, 2009, 10:26:16:16 »
Misstänkte att fällbar stege är att föredra.
Bygget går vidare, igår la jag ut stenmjöl på botten och packade det jämt och fint.
5 pall med leka står på framsidan som måste kärras till andra sidan av huset.
Murningen startade och jag hann lägga några sten innan hockeyn började.

Planen är att ha en badfärdig pool till midsommar!  <sol>

Undrar om jag kan bli färdig med murningen under helgen? Det visar sig! Fortsättning följer.......

/Johan


Utloggad insweden

SV: Lecapool insweden
« Svar #8 skrivet: maj 11, 2009, 10:17:25:25 »
Optimistisk var jag i förra inlägget.
Det tar längre tid att mura än jag hoppades på. Hann inte mer än till början av tredje varvet av sex innan helgen var slut.
I fredags inhandlades två poollampor, skimmer och två inloppsrör som alla ska gjutas in i väggarna.
Vad stort allt är, vet inte riktigt vad jag hade väntat mig men det är svårt att förstå storleken när man tittar på webben och i kataloger.

Planen är nu att mura ca ett varv per dag så jag kan gjuta kontraforerna och toppkransen under kommande helg.

/Johan

« Senast ändrad: maj 11, 2009, 10:22:10:10 av insweden »

Utloggad Jucklo

SV: Lecapool insweden
« Svar #9 skrivet: maj 11, 2009, 11:10:21:21 »
Hej

Såg du lade filtmatta på väggarna och skippad putsningen. Jag gjorde precis tvärt om. Putsade och skippade filten på väggen (endast golvet). Jag resonerade så att när fyllning av vatten sker sträcks linern rejält och kasar då mot bakomliggande underlag, ligger det då ytterligare en matta bakom är risken för att den veckas, såvida man inte limmar vääldigt noga. Jag tänkte du kunde ta med det i bagaget iallafall som ett alternativ. Jag har till motsats mot dig valt svetsning på plats som du precis påpekar kostar en rejäl slant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan