Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?  (läst 24880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FatLarry

Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« skrivet: juni 02, 2012, 00:12:05:05 »
Hej

Frågor:Hur stort flöde ska värmeväxlaren klara?
Hur hög effekt behövs?
Hur säkerställer jag att bergvärmepumpen inte växlar över till elpatron?
Vad behöver jag tänka på mer?

Bakgrund:
Vi har precis byggt ett nytt hus och väntar nu på leverans av en 4x8 CH-pool från Poolteam (IC distribution)

Vi vill värma poolen med vår bergvärmepanna som är en Thermia Diplomat Optimum G2 9 kW.
Det finns tydligen ett kit från Thermia för att kunna koppla på en värmeväxlare till bergvärmepannan, men hur stor bör växlaren vara?!


Jag har läst helt motsatta råd om storlek på växlare och rekommenderad temperatur i pannan så jag blir väldigt glad för kunniga råd.

Skulle en sån här funka? http://www.energishop.se/varmevaxlare-rostfritt-stal-40-rader-230-kw/117-0

Med hopp om svar från erfarna poolare.
Lars Jonsson i Karlstad
« Senast ändrad: juni 02, 2012, 23:04:31:31 av FatLarry »

Poolgiganten

Utloggad BJohan

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2012, 08:57:20:20 »
Hej

Jag värmer poolen med en Pahlén 135 värmeväxlare och en Comfortzone CE65 värmepump. De råd jag vill ge är att isolera alla slangar eller lägga dom i 110 mm markrör. Jag har oisolerat från huset ut till värmeväxlaren i poolhuset, 32 mm PEM slang liggande i diekt marken. Där tappar jag värme. Det är också bra om poolslangarna är isolerade (det har inte jag) Eftersom mina slangar är oisolerade och värmepumpen ger endast 6,5 kW blir det trögt att värma upp min 8x4 m pool. Trots detta går det att få upp värmen, det tar bara lite tid. Jag har ingen styrning alls, jag bara skiftar om från husvärme till poolvärme när det är dags. Sedan lurar jag vp med att ställa in ett högt börvärde i huset och ventilationen på fullt. VPn tror att den värmer huset och öser på för fullt. Det fungerar bra efterson jag har så pass liten effekt. Detta var den billigaste lösningen för mig.

Du har väl dimensionerat borrhålet för uttag av poolvärme på sommaren? Ofta säger man att borrhålet behöver vila på sommaren för att samla värme från omgivande berg
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad FatLarry

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2012, 09:38:52:52 »
Jag har lagt markrör från pool in till garage, där filter och pump ska stå, sedan ligger det markrör in till huset och i dessa ligger sedan isolerade slangar fram till värmepumpen.

Dimensioneringen hoppas jag är tillräcklig. Vi mötte berg på 1 m och har borrat 150m med ett flöde på 7000liter.

Men den akuta frågan just nu är -Vilken värmeväxlare bör jag ha? Den i länken verkade ju ha hög effekt och lågt pris, vilket vore trevligt. http://www.energishop.se/varmevaxlare-rostfritt-stal-40-rader-230-kw/117-0
« Senast ändrad: juni 03, 2012, 00:19:30:30 av FatLarry »

Utloggad BJohan

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2012, 10:12:45:45 »
Jag blev rekommenderad Pahlén 135 av Comfortzone, så jag körde på den. Den kostar 4800 på Poolstore. Går kanske att hitta billigare någon annanstans.
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad FatLarry

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2012, 10:57:05:05 »
Ja, våra pooler är ju lika stora så det bör gälla samma förutsättningar. Det jag funderar på är också temperatur från pannan till värmeväxlaren.
Jag har hört att pannan är mest effektiv vid låga temperaturer på vattnet men när jag läser Phalens produktblad så är deras växlare mes effektiv vid 60graders skillnad. Det går knappast att uppnå med bergvärmepump.

Ingen som vet allt detta och orkar förklara för en nybörjare? :-)

Utloggad Fia

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2012, 15:27:30:30 »
Vi har denna växlare, poolen på ca: 32 kubik, bergvärmepumpen är på 8,5 kw o det har fungerat bra.
http://85.11.38.237:88/version110311/
"Värmesystem" - "Värmeväxlare", den på 75 kw.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad FatLarry

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2012, 18:04:02:02 »
Hej Fia, och tack för ditt svar.
Tyvärr hittar jag inga siffror som anger flöde i värmeväxlaren heller där.
Det vore intressant att veta hur man räknar ut lämplig växlare i förhållande till volym på pool och storlek på bergvärmepump vid olika temperaturer. :-)

Jag är säker på att kunskapen finns i forumet så jag hoppas att rätt person ser min tråd och orkar svara. :-)

Utloggad monne81

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2012, 18:53:36:36 »
kolla flödena på din pool pump och sen flödena på bvp. jag valde efter att min poolpump leverara ca 200liter i minuten och bvp minns jag inte men en pahlen maxiflow 40kw passade
väldigt bra för min del. nu köpte jag en 75kw iallafall men just till bvp så hade en betydligt mindre funkat.

kolla flödena först och främst. Har du tex en stor pool pump så kanske du måste upp i storlek pga av att växlaren inte klarar av flödet utan att använda bypass.

Sen tror jag att värmeväxlare kan inte bli för "stora" bättre med en för stor än en för liten.

Utloggad FatLarry

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #8 skrivet: juni 02, 2012, 20:33:31:31 »
Bra tips.
I ditt fall blir det 12 kubik per timme. Det är vad som är angivet på växlaren som jag länkade till.
Då känns det som att den bör funka.

Sedan är det ju det där med hur varmt vatten bvp bör ge in i växlaren för att uppnå en lagom avvägning mellan driftsekonomi och effektivitet i att värma upp vattnet till poolen.
Någon som har teorier??? :-)

Utloggad BJohan

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2012, 09:34:34:34 »
Med min cirkpumpen på max (0,8 m3/h) får jag ett deltaT på ca 5 grader. Det handlar väl om att min värmepump på 6,5 kW inte orkar höja temperaturen mer är 5 gr vid det flödet. Så körde jag förra året och det funkade bra. Om man sänker cp ett läge blir det högre DT och högre returtemp. Det kanske ger effektivare uppvärmning men sämre COP. Vad är optimalt? 
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag