CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nystartad pool, grönbrunt vatten  (läst 11220 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Nystartad pool, grönbrunt vatten
« skrivet: augusti 24, 2016, 20:12:40:40 »
Jag har fyllt min nybyggda JF storpool (4,5*7,6m, ca 36 kubik) från egen brunn vilket tog knappt två veckor. För att klara detta hade jag en separat pump med lös sugslang som hängde ner i brunnen och slutade lite ovanför hydroforens bottenventil. Tanken var att när bensinpumpen sög luft så skulle det ändå finnas vatten kvar till huset. Detta fungerade bra till 2/3 av poolen, men tyvärr så lossnade sugslangen så den gled ner till botten av poolen och sög upp en massa bottensediment. Jag upplevde det som att vattnet som pumpades upp var brunt och hela poolen blev grumlig.
Jag har klorerat mycket (gissningsvis ca 1 kg snabbklor) med flytande dispenser. Ph låg på ca 7,6 så jag öste i en omgång Ph-. Sist jag mätte var klorhalten hög. Pumpen har gått dygnet runt i två veckor. Trots detta så är vattnet grönt och man har bara kanske en dm siktdjup. Har idag fått tag på flockmedel (Biltemas flytande flockfix). Har bara haft i det i tre timmar, men jag ser ingen skillnad.
Backspolar jag filtret så är det riktigt mörkgrönt i början för att till slut bli rent.

Jag har tidigare, både i år och förr om åren, använt samma reningsverk och kemikalier med samma brunnsvatten i en rörpool utan problem, men då har jag inte fått upp någon bottensats när jag fyllt poolen.

Flockmedlet måste få längre tid på sig att verka, men vad mer ska jag göra för att få rätt på poolen?

Jag har mätt med tabletter (från Harald Nyborg) fritt klor samt Ph, men nu är tyvärr klortabletterna slut. Bör jag skaffa en elektronisk mätare för att få exaktare mätningar. Vad bör jag mäta för att ha lite koll? Räcker det med Ph, fritt och bundet klor samt alkanitet, eller finns det fler saker som är viktiga i detta sammanhang?
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Poolgiganten

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2016, 22:09:16:16 »
Chocka ännu mera är mitt råd.

Jag mäter bara ph fritt och bundet, det andra bryr jag mig inte om.

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2016, 22:39:28:28 »
Ingen fara - det låter som vanlig järnutfällning. Vi har också brunnsvatten och så fort som vi satte till klor så blev vattnet kraftigt grön-brunt. Men kloret oxiderar ned järnet och det fastnar i filtret. Efter några dagar var poolen s vatten helt klart. Vi påskyndade det lite det sista med hjälp av flockningsmedel, men det hade säkert löst sig ändå, kanske tagit någon dag extra.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2016, 06:32:51:51 »
OK, då får jag vänta längre. Men det känns inte som vattnet har blivit något bättre på två veckor.  :(
Poolväggen känns inte slipprig, så jag misstänker det inte är levande organismer. Hoppas flockmedlet snabbar upp processen.  :)

Vilka värden behöver jag hålla koll på? Just nu kan jag bara mäta PH, så något måste handlas. Jag har redan innan funderat på elektronisk mätare, men första frågan är vad jag behöver mäta? Jag har även ett gammalt spabad som förhoppningsvis ska komma igång, och jag tror mig ha förstått att det är lite fler parametrar som behövs hållas koll på där?
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad TommyC

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2016, 08:09:48:48 »
Det finns en massa trådar som diskuterar mätstickor som ofta avfärdas alla i en klump trots att det finns många fabrikat och typer. Vill man ha en bättre mätare så finns t ex Scuba 2 och liknande som fungerar bra. Köp ingen halvdyr mätare. Köp en som har maximal onoggrannhet specificerad. De som ger ett digitalt mätvärde genom att läsa av en sticka kan man glömma. Jag mäter med Aquachek select stickor och har varit helt nöjd med dom. De stickorna mäter 7 parametrar men liksom Engan bryr jag mig numera bara om pH samt fritt och bundet klor. Vi har dock kommunalt vatten av bra kvalité. Vissa kan behöva höja alkaliniteten som man kanske vill mäta, problem med den märks på att pH inte är stabilt. Byter man inte tillräckligt mycket vatten så kan man med tiden få problem med isocyanursyra och klorblockering så kör man med t ex klorpuckar så vill man mäta halten isocyanursyra också.

Om vattnet inte blivit något bättre på två veckor känns det som att något mer ska till. Kör cirkulationspumpen dygnet runt. Kolla doseringen av flockmedel och att klorhalten hålls tillräckligt hög tills vattnet är bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2016, 12:56:26:26 »
Två veckor låter väldigt länge. Vi hade en kraftig utfällning av järn, vattnet blev helt ogenomskinligt. Trots det gick det över på några dagar. En koll för säkerhets skull: du har väl filterventilen i rätt läge alltså filtrering, INTE cirkulation som gör att du bara kör vattnet runt runt utan att filtrera det ?

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2016, 13:01:39:39 »
Skall bara tillägga: beträffande mätning tillhör jag de som är mycket skeptiska mot stickor och deras noggrannhet. Vi har ett elektroniskt mät- och dosersystem, men när vi skall göra manuella kontroller för säkerhets skull så använder vi tabletter, något som verkar vara mera pålitligt än stickorna. Vi mäter klot och pH, inget mer. Alkalinitet är ointressant så länge som vi inte har problem med att hålla rätt pH. Cyanursyra är ointressant för oss eftersom vi inte använder någon sådan, men om man kör med denna (även kallad "pool stabilizer", finns i klorpuckar och i lös form) så kan man behöva hålla kontroll på att man inte får för hög halt av den i vattnet.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #7 skrivet: augusti 25, 2016, 17:51:59:59 »
TommyC: Varför fungerar inte digital avläsning av stickor? Jag har tittat på eXact iDip , men avråder du även från denna?
Kan man kontrollera mängden flockmedel? Enligt bruksen ska man ha i 0,5 - 1 dl per 10.000 liter. Jag räkande på att jag borde ha ca 36 kubik vatten (har inte sett någon siffra hos JF) så jag öste i 4 dl vilket alltså är en lätt överdosering. Mina tabletter för att mäta klor har tagit slut, men sista mätningen hade jag en klorhalt i överkant på vad som är rekommenderat till bad, och jag har klorerat ytterligare en gång efter det.

Erica: Jag läste om någon som ställde filtret fel, så frågan är helt berättigad. Jo, jag har haft ventilen i rätt läge. Annars borde inte waste-vattnet bli så förorenat när jag backspolar. Ska dock kolla en gång till i kväll när jag kommer hem om jag har ställt den rätt efter senaste backspolningen.

Många är negativa till stickor, flera tycker inte om tabletter. Vad tror ni om eXact iDip ?
Den utnyttjar stickor, men de få recensioner jag läst här på forumet var enbart positiva. Det som är bra med den är att man kan uppdatera med en massa olika tester samt att stickorna är billiga (vilket man nog aldrig tjänar in mot det högre inköpspriset).
Scuban kostar 1200 på Rubinpool (så jag kan köra inom och handla den över disk) medan iDip kostar 2100 plus frakt, totalt 2190.
Hos Rubinpool står det att Scuban mäter klor, pH, alkalitet och cyanorsyra. Deras refilltabletter innehåller 20 till klor, 20 pH, 10 alkanitet och 10 till cyanursyre. Spaprylar.se däremot, anger att den mäter både fritt och bundet klor och de säljer tabletter för båda mätningarna. Är det samma mätare (båda kallas Scuba  2) så man bara kan komplettera med DPD3-tabletter?
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #8 skrivet: augusti 25, 2016, 17:57:13:13 »
Den har en egen tablett för totalt klor, motsvarar väl DPD4. Det man kan mäta (jag har Scuba, förra modellen) är totalt och fritt klor, i varsin mätning med olika tabletter.

iDip har mycket riktigt också stickor, men det verkar vara i en annan klass än de andra stickorna. Tyvärr är det ju rätt få (i alla fall aktiva på forumet) som har den, och de som har den har vad jag sett positiva åsikter om den.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #9 skrivet: augusti 25, 2016, 18:59:20:20 »
Jag har ingen egen erfarenhet av apparaterna som läser stickor och presenterar ett digitalt värde. Jag har läst här att ganska många har haft väldigt dålig repeterbarhet och därmed så är de ju de apparaterna ganska oanvändbara. Jag har inte läst några omdömen om eXact iDip.

Kritiken mot stickor brukar mest handla om att de är svåra att läsa av (förutom att vissa har haft problem med stickor som passerat utgångsdatum eller har lagrats fel). Ja, helt enkelt är det ju inte att jämföra färgerna på stickan med färgerna på mallen men är man noggrann och anstränger sig lite så har jag inget som helst problem att läsa av mina Aquachek. Repeterbarheten för mina avläsningar är god. Det är viktigt att ha bra ljusförhållanden vid avläsning. Inomhus på skuggsidan funkar bra för mig.

Jag har sökt en hel del på noggrannhet för olika mätmetoder. Jag har inte sett några seriösa uppgifter om noggrannhet för vare sig stickor eller tabletter. I båda fallen ska man jämföra färgen på ett ämne med en mall. Det är ungefär samma problem i båda fallen. Felet torde vara minst 0,5 till 1 enhet i siffran d v s upplösningen.

Ni som påstår att tabletter mäter noggrannare än stickor, vad grundar ni det på? Jag påstår inte att ni har fel men jag hittar ingenting som styrker det påståendet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag