VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Början på nåt nytt  (läst 2378 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad man99024

Början på nåt nytt
« skrivet: april 11, 2016, 15:50:17:17 »
Beslutet är fattat, ekonomin är god (??)  :-\ (  eller i alla fall under kontroll inför detta projekt.

Det enda som saknas nu innan beställningen av en Tjällden poolgrund är besked från Kommunen huruvida bygglov behövs. Ställde en rak fråga men verkar svårt att få ett besked. Någon som vet hur det ser ut i era kommuner? Detta vet jag:
- Krävs bygglov för pool som "sticker upp" mer än 0,5 m
- Krävs marklov att höja marken mer än 0,5 meter.

Eftersom jag (tydligen) har berg 0,6-0,8 m ned i marken har jag räknat med att poolen förmodligen kommer sticka upp 1 meter ovan nuvarande marknivå. Men, om jag använder schaktmassorna från hålet för att höja marknivån runt poolen med 0,5 meter, då sticker poolen enbart upp 0,5 meter ovan den nya marknivån - krävs bygglov eller ej?

Problemet är att kommunens bygglovshantering kan ta 10 veckor, jag vill inte beställa poolmateriel om inte bygglovshandlingarna går igenom..
Lite av moment 22. 

Poolgiganten


Utloggad man99024

SV: Början på nåt nytt
« Svar #2 skrivet: april 11, 2016, 16:17:09:09 »
Tack, men liksom kommunens första "svar" så ger det inget riktigt svar på min fråga..

Utloggad PeterR

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Farsta
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Början på nåt nytt
« Svar #3 skrivet: april 11, 2016, 20:12:37:37 »
Jag har haft en liknande problematik, men då gällde det en mur. Det som räknas är den slutliga höjden räknat från nuvarande marknivå. Dvs, du behöver bygglov.

Med vänlig hälsning,

Peter

Utloggad man99024

SV: Början på nåt nytt
« Svar #4 skrivet: april 11, 2016, 22:33:10:10 »
Tack för svaret!
Blir till o slänga ihop en bygglovsansökan till kommunen då. Får ta en chansning att den går igenom, behöver få lite grävt.

Utloggad Erica

SV: Början på nåt nytt
« Svar #5 skrivet: april 11, 2016, 23:29:49:49 »
Mycket beror på var du bor. Själva bor vi i utomplansområde, alltså där detaljplan saknas och då blir det lite friare. Vissa kommuner är annars mer restriktiva än andra. Om du har grannar direkt inpå så är det känsligare än om din tomt ligger mera avskilt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Början på nåt nytt
« Svar #6 skrivet: april 12, 2016, 06:47:30:30 »
När jag frågade så sa de att det inte var krav på bygglov om man grävde ned den.
De lät förstå att jag inte skulle fråga så mycket mer än så när jag började babbla om höjd över marken.
Vi har byggt slipersmur runt vår pool, 50-70 cm ovan mark.
Min uppfattning är att det inte bör vara ett problem om man inte MED staket kommer mer än 180 cm över mark - som är det normalt godkända för ett staket/plank (om jag nu minns rätt).
Helt täta staket får bara vara 120 cm över mark, med 50% öppning 180 cm. (enligt Luleå kommuns riktlinjer)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad man99024

SV: Början på nåt nytt
« Svar #7 skrivet: april 12, 2016, 18:48:27:27 »
Min tanke var att gräva ned poolen helt, men när vi provborrade 3 hål visade sig att det fanns något hårt i backen..

Min kommun har bygglovskrav för pooler som är högre än 50 cm ovan mark. Bygger du däremot en altan är reglerna lite annorlunda (!), då är det 100 cm ovan mark som gäller. Så jag kan behöva söka bygglov för en pool men inte för den ännu större altanen.
Lägger man till ett pooltak till en pool (som inte överstiger 50 cm ovan mark) och totalhöjden för pooltak samt pool överstiger 100 cm = bygglov.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan