VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: bestway standard pump och sandfilter problem  (läst 9043 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dirren

bestway standard pump och sandfilter problem
« skrivet: juni 24, 2009, 22:51:50:50 »
Hallå alla glada
jag har köpt en Bestway 24 000 l pool, med denna följde en standard pump på 1500 gallon. jag köpte samtidigt ett sandfilter av samma fabrikat.
Nu till problemet.
Om man sätter dit slangarna som följde med poolen och standard pumpen så ser det jätte bra ut , men dessa passar häpnadsväckande nog inte i sandfiltret, där är det en koppling med en vanlig platt oring som tätar, på standardpumpen så är det 2 st oringar som så att säga skall tryckas in i röret på själva pumpen ...(fattar någon ??)
De ändar som är med till sandpumpen är för små för de hål som finns i poolen så dessa går inte att använda . Enda lösningen som jag kan se är att ha någon form av mellankoppling mellan standardpumpens slangar och det nya sandfiltret...men jag kan inte hitta några sådana på tillverkarens hemsida....
har någon annan haft problemet , och hur löste du / Ni detta ???
Prylarna är köpta på Toys rus...och dom fattade självklart inte
HJÄÄÄÄÄÄÄLP

Poolgiganten

Utloggad Henric

  • Nybörjare
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Bromma, Sthlm
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: bestway standard pump och sandfilter problem
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2009, 23:51:16:16 »
Det brukar vara 32 eller 38 mm slangar till dessa pooltyper dessutom bör slangarna säkras med slangklämmor.

Mät diametern på sandfiltrets och på poolens anslutningar, sen kan man åka iväg till närmsta poolshop och se till att få rätt slang alternativt adapters.

Jag kanske har missuppfattat det hela, det vore bra med en bild på problemet.

Hittade dock detta på Bestway´s sidor:

http://www.bestway-service.com/comersus/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=325

ser ut som adapters för att använda sandfilter, kanske lösningen på problemet.

Importerad Intex Rörpool, 200x300x075cm med SpeedClean sandfilter 5500 l/h och 3kW värmare från Steinbach. Kör med klor. 30 mm frigolit under poolen som står på trädäck. Numera också belyst nattetid.

Utloggad dirren

SV: bestway standard pump och sandfilter problem
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2009, 00:05:56:56 »
Du har rätt, jag får ta med mig slangarna till poolhajen i Linköping där jag bor och fråga....
Jag skall i vart fall ta kort på det hela i morgon

men jag ska försöka förklara närmare

I poolen så är det ca 5 cm hål där man skruvar fast 2 st plattor med tätning emellan, den ena har en gänggång som som man i sin tur skruvar fast en avstängnings ventil , på denna finns ytterligare en gänga där man skruvar fast själva slangen som går till filtret , slangen är färdig med fasta kopplingar i båda ändarna, den ena med en plan packning som sätts mot avstängningsventilen i poolen , den andra änden är ett slags bajonettfäste med 2 st oringar som sitter på själva röret på kopplingen , denna skjuts in i originalfiltret och säkras sedan med en lekande plastmutter som sitter på själva slangkopplingen.

På sandfiltrets slang  är det istället en vanlig gänggång med platt packning  i den andra änden är det bara själva slangen som är tänkt att skjutas på och säkras med en slangklämma. MEN, den delen som skall fästas i poolen (här förutsätter man att man ska ta bort originaldelarna ) har för liten tätande yta, ca 4,8 cm så den faller bara igenom hålet i poolen , det finns heller ingen gänggång på denna utan bara en slätände , så jag fattar faktiskt inte hur man skall få denna att täta även om hålen hade varit mindre.

För att ytterligare komplicera så är det olika tjocklek på slangarna , annars hade man ju kunnat kapa av originalslangen och sedan skarvat ihop denna med den delen av slangen till sandfiltret som kopplingen sitter på...men jag har inte hittat några skarvmuffar heller.....
Jätte bekymmer alltså, man kan ju undra hur dom har tänkt ??

« Senast ändrad: juni 25, 2009, 08:14:11:11 av dirren »

Utloggad Henric

  • Nybörjare
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Bromma, Sthlm
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: bestway standard pump och sandfilter problem
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2009, 00:36:39:39 »
Du tror inte att det är så att man behöver den där Bestway adaptern som finns avbildad längre upp då?

Alternativet är väl som du säger att kapa slangarna och hitta lämpliga skarvar hos poolkillen.
Importerad Intex Rörpool, 200x300x075cm med SpeedClean sandfilter 5500 l/h och 3kW värmare från Steinbach. Kör med klor. 30 mm frigolit under poolen som står på trädäck. Numera också belyst nattetid.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan