VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur vanligt är det med övertemperatur?  (läst 2406 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

Hur vanligt är det med övertemperatur?
« skrivet: september 05, 2015, 23:28:33:33 »
Hej!

Har en 48 kubiks cellplastpool med bra solläge som kommer värmas med 6kw bergvärme. 28 grader kommer jag nog hålla, då högre temperatur inte är bra för linern har jag hört. Jag funderar även på att komplettera med solfångare, hur stora vet jag ej. Jag undrar hur stor sannolikhet det är med övertemperatur och i sådant fall hur ofta och mycket? Detta är inget problem, utan en möjlighet. Jag kommer nämligen kunna använda övertemperaturen till att höja temperaturen på brinen till värmepumpen.


Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Hur vanligt är det med övertemperatur?
« Svar #1 skrivet: september 05, 2015, 23:43:10:10 »
Du måste först tala inte om vilken storlek du kommer att ha på vvx och hur mycket du tänkt värmen/cirkulationen gå per dygn. Hur du täcker din pool och om du har isolerad/dränerad den är också en viktig punkt för att kunna svara på din fråga.
Sen hänger ju allt på vilket väder det är.
Är dock nyfiken hur du får tillbaka övertemperaturen till brinen?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad putte82

SV: Hur vanligt är det med övertemperatur?
« Svar #2 skrivet: september 06, 2015, 08:47:09:09 »
Har för mig vvx är något i stilen 74kw. Cirkulationen kommer troligtvis gå hela tiden till en början(enklast installation). Poolen är 25cm cellplastblock. Under plattan 5cm isolering. Ingen del ligger under mark så dräneringen är total. Så det är ju egentligen en ovanmarkspool i den bemärkningen. Man skulle dock inte tro att den inte är motfylld när man ser den.

Självklart hänger det på vädret. Därför jag frågar sannolikheten. Dvs hur ofta andra med liknande pooler upplever övertemperaturer.

Jag kommer ha en acktank på brinen innan den når värmepumpen. Det kommer kopplas mot kylsystem. Men skulle också enkelt kunna kopplas mot värmekretsen till poolen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur vanligt är det med övertemperatur?
« Svar #3 skrivet: september 07, 2015, 12:00:40:40 »
Några hundra kWh/år kanske, jag värmer ju med värmepump och poolsolfångare, i och för sig till 32-33 grader, men jag stänger bara av solfångarna några få dagar/år för att det är för varmt, och då oftast inte för att det blir övertemperatur, utan för att vi vill ha lite svalare i poolen om det är riktigt varmt ute - då vill man ju svalka sig.
Så länge du har poolen öppen så går det aldrig få övertemp, så i princip är det bara om det är riktigt fint väder och ni inte har poolen öppen.
Jag skulle inte offra många hundra kronor i material för att kunna värma KB med solfångarna, men är du en riktig gördetsjälvare kanske det inte kostar nåt?

Skulle kanske kunna vara riktigt bra när du stänger ned poolen dock, att snabbt kunna kyla poolen till under +10 grader så du slipper klorera mer, och på köpet tillför du mark/borrhål x antal 100 kWh värme.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad putte82

SV: Hur vanligt är det med övertemperatur?
« Svar #4 skrivet: september 07, 2015, 21:38:12:12 »
I år har vi täckt poolen om natten då vi inte fått upp staket ännu. Jag hade gissat på att det inte var så ofta det skulle bli övertemperatur och inte skulle finna det intressant i det avseendet. Men tänkte att det är värt att fråga.

Tänkte också på möjligheten att ta tillvara på värmen i poolen vid nedstängning. Det är ju 55kw per grad. Men troligtvis är värmebehovet inget eller litet inne vid den tidpunkten och den mesta värmen går i spillo innan den behövs. Hade ingen tanke på kloreringen dock.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur vanligt är det med övertemperatur?
« Svar #5 skrivet: september 08, 2015, 06:04:11:11 »
Poolen måste alltid vara täckt när ni inte badar, annars kommer du aldrig att få den 28 grader varm, annat än när det är som varmast ute.
Vilken pooltäckning har ni tänkt er?
Med pooltak kan jag tänka mig att du skulle kunna få mer än 28 grader varmt under rätt många dagar/år, men med en vanlig standard pooltäckning som ligger direkt på ytan blir det inte så många dagar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan