CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Styra Nibe1230 pool11 från tidur till poolpump.  (läst 4325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klevan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm, Huddinge
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Styra Nibe1230 pool11 från tidur till poolpump.
« skrivet: juni 11, 2010, 19:59:19:19 »
Har en Nibe1230-6kw bergvärmepump med installerat pool 11 tillbehör. Jag vill göra så att tiduret till poolpumpen kan styra värmepumpen så att den ej ger värme när poolpumpen är avstängd och vise värse. Finns det någon plint i värmepumpen där man kan skicka signal/fas från tiduret för att lösa detta?
Miami pool "Kidney 4984 som värms med Nibe 1230-6kw bergvärmepump med pool 11.

Poolgiganten

Utloggad Pool 973

SV: Styra Nibe1230 pool11 från tidur till poolpump.
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2010, 23:34:23:23 »
Enligt de som jag pratat med på Nibe så finns det ingen standardfunktion för detta.
Rent teoretiskt så borde det gå att "lura" värmepumpen att poolvattnet är väldigt varmt när poolpumpen stängs av och på så sätt stänga av värmepumpen.

Värmepumpen styrs ju med en termogivare och om man, när poolpumpen är avstängd, ser till att termogivaren returnerar ett "varmt" värde så stängs värmepumpen av automatiskt. Har tyvärr inte kvar databladet för termogivarna och vet därför inte vilket värde (motstånd) som är lämpligt. Detta borde du dock kunna mäta dig fram till.

Utloggad Thermojito

SV: Styra Nibe1230 pool11 från tidur till poolpump.
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2015, 00:25:42:42 »
Gammal tråd...men jag har samma olösta problem...

Jag värmer poolen med en NIBE Fighter 1130 med Pool-11 tillsats och skulle likt trådskaparen behöva lura värmepumpen till att inte värma poolvattnet när poolcirkulationspumpen inte går, tex när tiduret slår av pumpen under natten....

Jag har nu mätt upp den temperaturgivare som följde med i mitt Pool-11-kit och har kommit fram till att det är en "3kohm NTC". (Dvs den uppvisar 3kohm vid +20 grader och logaritmen på resistansen avtar linjärt med ökande temperatur, åtminstone inom de +16 till +66 grader som jag testade med...).

Jag bad elektrikern som installerade elprylarna till min poolpump att även sätta in ett extra en-poligt relä styrt av poolpumpstimern och tänkte låta detta relä parallellkoppla temperatursensorn med 4,2kohm när pumpen INTE går.

På detta sätt borde värmepumpen tro att poolen är mellan 10 och 20 grader varmare än den egentligen är när pumpen står stilla. (10 grader i poolen borde se ut som 30 och 30 grader i poolen borde uppfattas som 40 grader)

- Kan detta fungera?
- Finns bättre sätt?
- Jag borde kanske koppla om så att extra-reläets primärlindning är kopplat EFTER motorskyddet så att värmen även stannar om timern är PÅ men motorskyddet stängt av poolvattenpumpen?
- Värmen styrs på detta sätt INTE av verkligt flöde som en luft-vatten VP oftast gör, är detta en risk/ett problem som jag borde hantera? (Om poolvattnet sjunker och pumpen drar mest luft så stannar då inte värmepumpen utan utlöser hög-temp skyddet och stannar helt och gör inget varmvatten eller radiatorvatten heller?)

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Styra Nibe1230 pool11 från tidur till poolpump.
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2015, 09:35:35:35 »
Förstår problemet men varför slår ni av poolcirkulationen överhuvudtaget?

Utloggad Thermojito

SV: Styra Nibe1230 pool11 från tidur till poolpump.
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2015, 09:56:52:52 »
Vi har en tillfällig installation där pumpen står inomhus rakt under sovrummen...visst går det att sova med pumpen på men det vore skönt att få det tyst.

Sen MÅSTE inte pumpen gå 24/7 för att åstadkomma tillräcklig omsättning i poolen så det sparar väl några ören också kanske men det är högst sekundärt skäl.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Styra Nibe1230 pool11 från tidur till poolpump.
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2015, 11:01:40:40 »
Ok då förstår jag :)

Utloggad Thermojito

SV: Styra Nibe1230 pool11 från tidur till poolpump.
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2015, 23:46:52:52 »
Har nu testat och kan meddela att det fungerar att styra/lura NIBE1130 med Pool11 tillsats till att automatiskt blockera poolvärmen från VP'n när poolpumpen inte går utan att påverka varmvattnen- och radiatorvärmetillverkningen.

Jag kopplade 4,3kohm i serie med NC-sidan av ett Hager ERC218 relä och allt detta parallellt med tempsensorn. Primärlindningen/styrningen av relä't kopplade jag om så att det nu ligger parallellt med utgången på motorskyddet till poolpumpen.

Testade igenom så att värmepumpen slutar värma poolen i vart och ett av dessa fall:
* Jordfelsbrytaren löser ut
* Motorskyddet löser ut
* Poolpumpstimern slår av pumpen
* Värmerelä't manuellt satt i "0-läge" istället för "Auto".

Kvarstår nu att sätta upp en informationslapp på säkerhetsbrytaren till poolpumpen att denna inte får lämnas avslagen mer än ca 1 minut om inte poolvärmen deaktiverats. Detta "fel-fall", som typiskt uppstår när man tillfälligt stannar pumpen för att slå om 6-lägesventilen på sandfiltret, kan såklart inte ovanstående lösning täcka upp för som det är kopplat nu eftersom styr-relät sitter i elskåpet och det känns inte el-säkert att dra tillbaka kablar efter säkerhetsbrytaren tillbaka till elskåpet....

Värmepumpen visar nu att poolen är minst 12 grader varmare än den verkligen är när poolpumpen inte går. (22,4 grader blev 36,0 grader och 26,5 grader blev 38,5 grader...)

I praktiken kan det ta upp till 10 sekunder innan VP-kompressorn slås av efter att poolpumpen stannat och upp till 5-6 minuter innan VP-kompressorn startar om den precis slagit av efter att tex ha värmt varmvatten när poolpumpen slår på men det beror ju på normal mjukvara/skydd i värmepumpen och är i praktiken inget problem.

Enda ytterligare svagheten med denna lösning är att man får vara lite försiktig med börvärdesinställningen när man startar upp poolen på våren så att VP'n verkligen kan stanna när det behövs... Om det är typ +5 grader i poolen och man direkt ställer börvärdet i VP'n på 30 grader så kommer det att vara på gränsen att VP'n verkligen tror att poolen är varmare än börvärdet när poolpumpen stannar.

Om det är fler därute som behöver göra en liknande installation till era värmepumpar så får jag önska er lycka till! Alla tekniska problem går att lösa, det är bara olika svårt... :-)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag