Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fredde´s betongpool bygge.  (läst 125255 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #10 skrivet: juli 09, 2008, 22:17:00:00 »
Den trappan var läcker (eller kommer att bli)!!! <antman>

Enligt Miamipools katalog
65 m3 - 1,5 hk sandfilter 645. 22 kubik/t 8mvp. Pumpen bör då gå ca: 16 timmar per dygn.
93 m3 - 2,0 hk. sandfilter 780. 32 kubik/t 8mvp

Om du köper den starkare pumpen så kolla med säljaren om det räcker med det filtret.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #11 skrivet: juli 10, 2008, 08:58:05:05 »
Tack Fia, jag skall fortsätta undersökningen.

Filtret jag har är dimensionerat för 14m3/h, 90m3. När jag frågade en lokal distributör om att använda en COLUMBIA 1,5Hp [Dubblemantlad=tryst från Astral pools], så var den alldeles för stor. Finns det erfarenhet av just det filtret jag har?
Jag har inte tänkt så mycket på tekniken fram till nu men fyllnads tillfället närmar sig.

Här kommer bilder på trappens förberedelse innan gjutningen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #12 skrivet: juli 10, 2008, 10:54:53:53 »
Jag har ett sånt filter som du har, bytte det nyss då det blev en liten läcka p.g.a. en miss i formgjutningen (hade varit enkelt att reparera, men jag bytte innan jag kollat vad felet var).
Säljer det nu till den som behöver, kolla under säljes om du är intresserad.

Om ett är för klent räcker det garanterat med två paralellkopplade...

När det gäller pumpen så köp inte större än du behöver, det kostar pengar att köra cirkpumparna, se istället till att dra fram extra grova ledningar (hela vägen) mellan pump - pool - pump, har du överdimensionerat ledningarna behöver du inte köra så stor pump.

Det är dock viktigt med bra flöde för att reningen skall fungera bra, så snåla inte på filter/pump, håll dig på de rekommenderade minimiflödena och satsa alltså på rejäla ledningar till/från pool istället.
Om möjligt, se även till att ha korta avstånd mellan reningsanläggning, cirkpump och pool.

Lycka till.

Och du, det går bra att bifoga bilder, jag har en egen server på webhotellet, så det finns gott om utrymme, snabbt går det också, men däremot kan trafiken kanske bli lite hög, och det kostar, men det är ju därför vi har annonsörerna  ;)

Riktigt maffigt bygge du håller på med, hoppas ni blir nöjda.

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #13 skrivet: juli 11, 2008, 08:30:11:11 »
Tack för informationen Rickard. Jag återkommer om behov för dubbla filter behövs.
 
Här kommer ytterligare lite bilder av förberdelse/maskering inför gjutningen samt gjutningen. Eftersom långsidan är 10m stabiliserade jag upp väggen. Detta hade troligtvis ej behövts eftersom jag skummade blocken både på utsidan samt insidan med PU.

När man gjuter väggarna behöver man hälla det i 3 varv men 50 cm i varje, så att inte formtrycket blir för stort. Betongen som används är C 28/35 ( K 35 ) 8 mm sten halv flyt.

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #14 skrivet: juli 11, 2008, 08:34:07:07 »
Här kommer bilder när gjutningen av väggarna och trappen är klar.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #15 skrivet: juli 11, 2008, 12:09:42:42 »
Störtskön trappa  O0. Ser verkligen ett par GTs på det flytande bordet och ett par njutande poolbyggare som sitter där på GT-hyllan.

Spännande bygge!!!  <love>
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #16 skrivet: juli 11, 2008, 18:23:49:49 »
Läckert, maffig pooltrapp, hälsa frugan  ;) O0  Lägg in lite bilder på huset också  8)

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #17 skrivet: juli 11, 2008, 19:42:14:14 »
Hej HappyDigger! :D
Har belönat mig med en GT idag eftersom spacklingen är klar. Jag har följt ditt bygge men kommenterade inget under tiden eftersom jag ej var säker på ifall jag själv skulle bygga pool och därför hade ingen anledning till att fråga något jag inte hade behov av att veta :P
Inspiration till trappen kommer från dig speciellt med avsatsen för "kidsen". Jag vet att sätta en trapp på långsidan är totalt idiotiskt med tanke på "pool cover" o.s.v. Men jag kanske kommer på en lösning vem vet? Jag tror det blir trevligt när det är klart även om jag får städa mycket!?

Hej LOTTERÖD,
Frun uppskattar din hälsning <antman>
Jag hade gjort en ritning som jag var helnöjd med i CAD. Kom hem och frugan skrattade när hon jämförde sin mot min..ha ha ;D
Bara att inse att jag inte har öga för design detaljer. Jag återkommer med bilder på huset när det inte ser ut som en byggarbetsplats, vilket det fortfarande gör!

Nu till en detalj som jag tyckt varit ekonomiskt jobbig. Tänk att köpa lite plast och tjära på morgonen som man senare gräver ner på eftermiddagen och blir 9000 SEk fattigare :'(

Platon är inte billigt!




Utloggad tobbe

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #18 skrivet: juli 11, 2008, 22:28:46:46 »
Riktigt snyggt bygge!
Schysst med gjuten botten också. Skulle ha gjort samma sak om jag vetat bättre...
Var fick du tag i svängda block till trappan?
Pool 8x4x1.70 gjuten i frigolitblock, bergvärme och saltvatten

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #19 skrivet: juli 11, 2008, 23:15:14:14 »
Tror att alla vill se husbilder   :)......även om det ser ut som en byggarbetsplats  :o.......undrar också om du skulle kunna...när du har tid :) och ork  :) förklara varför du kallar dig för "mofajenko" min morfar (född i Göteborg) kallade sig för mofajinko...(mofa = morfar)......men det finns en historia bakom ordet efter mofa, nu väntar jag med spänning på din version.

LOTTERÖD 
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan