Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dåliga instruktioner  (läst 1499 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tessan78

Dåliga instruktioner
« skrivet: maj 31, 2017, 17:38:53:53 »
Vi har kommit så långt att vi ska installera skimmer och sandfiler+ pump men det följde med såååå dåliga instruktioner som dessutom är på tyska. Jag tror att vi har köpt allt men jag tycker det är så svårt hur vi ska få ihop allt.

Vi kommer ha pumpen nära skimmern under vattennivån precis i anslutning till poolen. Är det någon som har några bra byggtrådar där man tydligt ser kopplingar osv?

Man är lite rädd för att limma ihop allt fel....

Tack!

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dåliga instruktioner
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2017, 19:57:04:04 »
Tänk på elsäkerheten. Om pumpen inte är fast ansluten ska den vara långt från poolen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Tessan78

SV: Dåliga instruktioner
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2017, 20:46:00:00 »
Ok, vi ska ha hit en elektriker och koppla in den men vad menar du med fast och isåfall hur långt bort?

Tack!!

Utloggad Coolg8

SV: Dåliga instruktioner
« Svar #3 skrivet: maj 31, 2017, 22:29:55:55 »
Även vid fast installation krävs stora avstånd, som Erica här på forumet påkallat ett flertal gånger.
Här är en bra länk vad som gäller:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1726.msg14702#msg14702

OBS !!!
Det är alltså 3,5m från pool till närmsta enhet som är över 50V DC. Jag ser mer eller mindre dagligen pooler som är ihop byggda med maskinrummet och det får man alltså inte göra, om inte pumprummet är så stort att det når 3,5m från vattnet till närmaste el.

Utloggad Tessan78

SV: Dåliga instruktioner
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2017, 14:55:46:46 »
Tack, det var väldigt bra information!! Skönt att få veta det innan vi installerat allt  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan