VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinteråtgärder Luxlama 05  (läst 1414 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth Til

Vinteråtgärder Luxlama 05
« skrivet: november 07, 2017, 18:10:18:18 »
Inför vintern har jag tömt pool, slangar, filter o cirkulationspump. Nu funderar jag på om avtappning av värmepumpen är nödvändig och om så hur det utförs. Hittar inget i manualen (som lämnar mycket att önska) och inget på nätet heller. Tänker att en sprängskiss vore bra (nån som har sådan till Luxlama 05?). Finns det någon avtappningsskruv/mutter till pump/pumphus? På Värme och Kylas sida står det: "Istället för krånglig installation med gummipackning kring röret levereras Luxlama poolvärmepumpar med "Screw-in" anslutning, som gör att kunden enkelt kan koppla loss värmepumpen på vintern." Jag tycker inte det verkar enkelt att behöva demontera och ta in pumpen inför vintern. Så, hur gör man?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vinteråtgärder Luxlama 05
« Svar #1 skrivet: november 08, 2017, 07:17:08:08 »
Det brukar räcka att lossa in och utgående slangarna så dräneras vattnet ut, om du inte gör det så fryser den garanterat sönder.
För maximal livslängd är det ett mycket bra agerande att lyfta in värmepumpen på vintern.
Du slipper mycket fukt och kondens som kan skada t.ex. elektroniken om den får stå i värmen över vintern.
Det är självklart inte ett krav, men min uppfattning är att det är lika bra att ta in värmepumpen på vintern som att ta in cykeln eller gräsklipparen.
Struntar man i de sakerna, så kan man strunta i värmepumpen också.  :)

Sen finns det förstås andra risker med att transportera och ansluta/demontera värmepumpens elektriska anslutningar varje säsong, men känner man att man kan göra det på ett adekvat sätt så tror jag det är bra för livslängden att förvara den varmt och torrt på vintern.

Ju billigare värmepump, desto större nytta har man nog troligen om man plockar in den över vintern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Vinteråtgärder Luxlama 05
« Svar #2 skrivet: november 08, 2017, 17:38:26:26 »
Ja, den manualen lämnar mycket i övrigt att önska. Den är ett bra exempel på att man ofta får vad man betalar för.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiw5uWKsq_XAhUKK1AKHebPC20QFggmMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.poolforum.se%2Fforum%2Findex.php%3Faction%3Ddlattach%3Btopic%3D11549.0%3Battach%3D22673&usg=AOvVaw1v7Lu3S760AZhK6Rbzy93y

Bilderna på sidan 05 har väldigt stora likheter med bilderna på sidan 7 i G&J’s manual för gamla H- och V-serien.
http://www.gullbergjansson.se/fileadmin/user_upload/Dokument/manualer/V-_och_H-serien/Svenska_V-H-serien-egen_fil.pdf

Det kanske är mer information i G&J’s manual som är tillämplig på en Luxlama? Annars finns ju fler som har begripliga manualer.

På min G&J så räcker det att lossa in- och utgående vattenanslutningarna inklusive adaptrarna till unionskopplingarna som sitter gängade i värmepumpen.

Vi har VP ute över vintern men det beror främst på att den står väldigt illa till.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan