VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Plejd för att starta/stoppa VP:n?  (läst 6714 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Plejd för att starta/stoppa VP:n?
« Svar #10 skrivet: augusti 08, 2017, 13:27:46:46 »
Man får självklart skriva om och fråga om vad man vill som ny medlem, jag kan med rätt stor sannorlikhet avgöra om/när det är reklam och när det är seriöst menat.
Men jag hoppas verkligen att alla förstår att det är ett reellt problem med både folk och företag som försöker utnyttja denna typ av forum för sin egen vinning.
Precis på samma sätt som kritik på ett företag kan drabba enskilda företag hårt, så kan positiva omdömen hjälpa en produkt eller ett företag att lyckas bättre.
Google är väldigt bra på att snappa upp varumärken och företagsnamn just i forum som dessa, och det ligger på mitt ansvar att se till att människor och företag inte utnyttjar mina sajter, och lurar de som besöker och läser här med utgångspunkt att det som skrivs också stämmer.
De flesta som läser i ett forum är säkert sunt skeptiska till vad de läser, men det är nog tyvärr rätt många som tror mer eller mindre blint på vad de läser också.

Det enda du egentligen sparar med att styra värmepumpen på timer är att du kan få lite högre genomsnittlig COP om den inte tillåts gå på nätterna, vill du ha en viss temp i poolen, som de flesta vill, så räcker annars normalt termostatstyrningen.
Det var också ett av skälen till att jag var lite misstänksam mot ditt inlägg, såg nästan ut som att det var ett påhitt för att kunna marknadsföra plejd, men som sagt, det är ju inget som jag vet eller kan bevisa, ville bara göra klart varför jag hade en lite kritisk syn på det hela.
Annars har ju Nexa ett liknande system, och det brukar ju vara billiga prylar: https://www.nexa.se/vara-produkter/nexa-bridge
Till Logger 3030 kan man annars ansluta upp till 8 stycken relän som styr olika belastningar via kabel, då slipper man krånglet med trådlösa enheter som inte säkert fungerar.
Har plejd löst räckviddsproblemet med bluetooth på något smart sätt så kanske det också kan funka bra, och varje fjärrstyrd enhet verkar ju bara kosta dryga 500 kr så det kostar ju inte skjortan heller.

Även smartplug (WIFI med längre räckvidd än BT) kan användas, men med alla liknande pluggar så innebär det att din poolvärmepump inte får en fast anslutning, vilket egentligen inte är i enlighet med regelverket för fast monterade elapparater...
https://energibutik.vattenfall.se/se-sv/smarta-hem/smarta-hem-produkter/smart-plug/smart-plug-fjarrstyr-hemmets-elprylar-enkel-att-anvanda/p-p100002-80/?icmp=SE-smartplug1
« Senast ändrad: augusti 08, 2017, 13:33:02:02 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Ocean

SV: Plejd för att starta/stoppa VP:n?
« Svar #11 skrivet: augusti 10, 2017, 20:18:45:45 »
Point taken O0

Jag visste inte ens att Nexa hade den varianten, trodde de fortfarande bara höll på med att släcka och tända lampor.
Jag kommer nog köra pumpen 24/7 då jag märkt att det blir så kalla morgondopp (26-27grader).
Men tack för all input. O0
Intex 3,66 med sandfilter och G&J poolvärmare.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Plejd för att starta/stoppa VP:n?
« Svar #12 skrivet: augusti 10, 2017, 21:29:28:28 »
G&J P08 har en flödesvakt så du kan styra driften genom att ha en billig stickpropps-timer på poolens cirkulationspumpen, dvs. stäng av cirkulationen på natten så stannar även VP.

/Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan