VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vågar man köpa pool?  (läst 10435 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steinmeister

Vågar man köpa pool?
« skrivet: februari 16, 2016, 10:53:08:08 »
Vågar man efter domen i Tr att köpa xxxx pool? 7,5miljon i skadestånd är saftigt. Vill inte bli stående helt utan garantier och i värsta fall utan betald pool om man har otur.

Domen gäller en tvist mellan xxxxx och ett annat företag. Den rör ett kundregister som de olovligen påstås ha nyttjat.

Domen är överklagad.
« Senast ändrad: februari 19, 2016, 05:50:16:16 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Vågar man köpa pool?
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2016, 21:34:08:08 »
Det låter som det finns anledning till viss försiktighet. Vad är det för pool du tänkt dig, finns säkert någon annan som kan leverera.
« Senast ändrad: februari 18, 2016, 07:21:03:03 av Rickard »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vågar man köpa pool?
« Svar #2 skrivet: februari 17, 2016, 15:51:27:27 »
Hur har du fått reda på all den informationen?
Känns som att det skulle kunna vara ett inlägg skapat av någon konkurrent för att misskreditera företaget?
Jag har i alla fall försökt hitta info om det där fallet utan att lyckas.
« Senast ändrad: februari 18, 2016, 07:21:51:51 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Steinmeister

SV: Vågar man köpa pool?
« Svar #3 skrivet: februari 17, 2016, 18:40:28:28 »
Jag vill ha svensktillverkat och magnelis. De erbjuder bra produkter rakt igenom men garantier är ju aldrig fel. Företaget känns helt klart seriöst men de hjälper ju inte om man inte klarar en eventuell smäll i hovrätten.

Vem som har rätt till registret skiter jag i.  :angel:
« Senast ändrad: februari 18, 2016, 07:22:30:30 av Rickard »

Utloggad MathiasS

SV: Vågar man köpa pool?
« Svar #4 skrivet: februari 17, 2016, 21:18:01:01 »
Det mesta av det som poolaffärerna säljer är ju produkter tillverkade av någon annan stor aktör (Zodiac, Hayward, Pahlens osv osv osv), då tycker jag det är lite tryggare för man är inte lika beroende av en specifik återförsäljare. Reservdelar osv kan man få tag i via många andra kanaler.

Det som ibland blir specifikt för en återförsäljare eller kedja är tex poolstommen. Ibland i forma av byggelement (som i plåtpoolsfallet du tänker på), ibland i form av en hel plastbalja. Jag har tyckt att det varit tryggast att bygga poolen med vanligt byggmaterial jag kan köpa i vilken affär som helst. Plåtstommen du tänker på är inte riktigt så generell, men man kan ju ändå tänka sig att vilken duktig plåtis som helst kan bocka till ett nytt väggelement om något går tokigt.

Men, återigen, känner man sig osäker på leverantören finns det ju många som kan kränga plåtstommar.

« Senast ändrad: februari 18, 2016, 07:22:44:44 av Rickard »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vågar man köpa pool?
« Svar #5 skrivet: februari 18, 2016, 07:15:36:36 »
Jag vidhåller att det känns som att det kan vara planterat av en konkurrent, eller att det är något annat företag som baktalar företaget för att vinna egen fördel.
Speciellt med tanke på att inlägget startats av en ny medlem i sitt första inlägg, vilket i normalfallet är enligt regel 1A när det gäller de som vill smutskasta andra eller göra reklam för sitt eget företag.

Jag är osäker på om detta ämne skall få stå kvar då det kan jämställas med KK-rykten som jag inte accepterar i detta forum.

Tills vidare raderar jag namnet så kan vi ha en principiell diskussion om detta.
Skulle företaget förlora efter överklagan så blir det en annan sak.

Jag kan tillägga att det finns andra företag som också blivit stämda och förlorat i tingsrätten, men som ännu inte basunerats ut i forumet.
Den här typen av diskussioner som egentligen bara blir spekulationer, men kan drabba enskilda företag och deras anställda hårt ogillar jag skarpt.

Det är en helt annan sak om frågan är avgjord, eller om ett företag/en person som sökts i KK fortsätter kränga grejer, vilket inte är helt ovanligt.
« Senast ändrad: februari 19, 2016, 05:51:38:38 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Vågar man köpa pool?
« Svar #6 skrivet: februari 18, 2016, 07:31:58:58 »
Richard, du gör som vanligt som du vill, men det verkar lite märkligt att en dom i svensk tingsrätt inte ska kunna diskuteras. Det är ju i allra högsta grad relevant för den som ska köpa pool i luleåtrakten.

Trix och fix mellan dessa två bolag har ju pågått ett tag och den som dragit det kortaste strået är garanterat kunderna. Jag har för mig vi hade ett sådant exempel på forumet också, ungefär i tid då verksamheten flyttades till ett nytt bolag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vågar man köpa pool?
« Svar #7 skrivet: februari 18, 2016, 07:36:17:17 »
Jag tar inte ställning i sakfrågan, vem som har rätt eller fel, och alla aktörer som är inblandade i affären annonserar i forumet, så mitt beslut beror inte på att jag har något att förlora på diskussionen, tvärt om, jag har mer att förlora om jag av någon anledning skyddade bolaget som drabbats av skadeståndet då de som fått skadeståndet sig tilldömt annonserar mer än de som dömts att betala.

Beslutet grundar sig på att jag värnar om dels företaget, men också de anställda.
Så länge frågan inte är avgjord så vill jag inte bidra till att underblåsa ryktesspridning.

Berört företag har informerats om tråden, och erbjudits möjligheten att kommentera.
Men jag förstår om de inte gör det då det är ett pågående ärende.

En tingsrättsdom är lekmannabeslut, blir lite som att man skulle diskutera själva anmälan och börja spekulera i hur det skall sluta innan domen fastställts.

Jag kan förstå att dagspressen skriver om fallet, de har sina principer.
Jag har mina principer.  <dontkn>
« Senast ändrad: februari 18, 2016, 07:41:47:47 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Steinmeister

SV: Vågar man köpa pool?
« Svar #8 skrivet: februari 18, 2016, 10:39:11:11 »
Jag arbetar absolut inte åt någon konkurrent och inlägget var absolut inte för att smutskasta något bolag. Jag googla helt sonika företagsnamnet efter referenser och fick upp artikeln om domen.

Inlägget var mer än fråga om garantier och eventuella leveranser. Såg någon gammal tråd om ett företag där folk blev utan betalda pooler. Där vill man inte hamna.

Att man i detta forum inte får diskutera ett företags eventuella ekonomi är märkligt. Ganska avgörande för nästan alla stora investeringar man gör är just utförarens/leverantörens ekonomi då man vill ha tryggheten en god ekonomi hos leverantören medför.

Jag ger inte heller mycket för e Tr dom men den kan i vissa fall visa åt vilket håll ett ärende barkar. Köper jag en pool blir det att betala när poolen kommit.



« Senast ändrad: februari 19, 2016, 05:52:56:56 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vågar man köpa pool?
« Svar #9 skrivet: februari 18, 2016, 17:41:32:32 »
Men visst förstår du att rykten i ett forum kan få lika allvarliga konsekvenser som ett eventuellt skadestånd.
Att folk på nätet får för sig att man helt utan tanke lan skriva och tycka vad som helst är ett känt fenomen, och det faller därför på mig som ansvarig att fundera över vad en tråd som detta kan ställa till med, t.ex om det blir konsensus i forumet att man inte skall köpa av dem. Det skulle kunna kosta företaget 9 miljoner (deras omsättning förra året) eller mer - alltså ännu mer än skadeståndet.

Empati må upplevas märkligt, men jag är beredd att stå upp för mina principer.

Jag anser för övrigt inte att man skall betala en pool i förskott alls.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan