VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Murad pool utan dränering  (läst 25681 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #10 skrivet: juni 07, 2010, 09:32:02:02 »
Nimajneb, värmeförlust beror på temperaturskillnader eftersom naturen strävar efter att utjämna. Temperaturskillnaden som du får med kokande vatten kontra luft eller kallt vatten blir gigantisk. Grejen med en pool är att alla temp.skillnader är (relativt) små och då får du andra förutsättningar. Dessutom är grundvattnet stillastående vilket också minskar värmeförlusten.

Poolens lågtemperatursystem är enligt mig anledningen till att isoleringsfrågan är kontroversiell. Kan tillägga att jag själv kör oisolerat och har ändå ungefär samma temp. som alla andra. Kör du väldigt lång säsong och har hög vattentemperatur kan saken hamna i ett annat läge eftersom temperaturskillnaderna innanför och utanför poolen är större i början och slutet på säsongen.

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #11 skrivet: juni 07, 2010, 11:19:11:11 »
BJohan: I värsta fall om man inte dränerar så kan poolen lyfta upp av vattnet och sedan sjunka ner.
Detta fick jag berättat av en kille som bodde väldigt nära havet.
Men efter lite mer tänk så borde ju inte 1 liter vatten väga mer en 1 kg.
Janne
« Senast ändrad: juni 14, 2010, 08:23:33:33 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad aromata

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #12 skrivet: juni 07, 2010, 15:26:42:42 »
BJohan: I värsta fall om man inte dränerar så kan poolen lyfta upp av vattnet och sedan sjunka ner.
Om du har tur så får man ner poolen i samma hål eller så sätter den sej på snedden.

Janne
Varför skulle vattnet utanför lyfta upp den vattenfyllda poolen? Var skulle den urkraften komma ifrån? Med samma resonomang skulle marken plötsligt kunna skjuta upp lite varstans i naturen.

Jag kan tänka mig att dränering behövs om man har en glasfiberpool utan vatten eller om man har en gammal folkpool med marinplywood i väggarna och som på sikt kan vara rötkänslig. Annars inte.

Utloggad Stroker

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #13 skrivet: juni 07, 2010, 15:31:12:12 »
Värmeförluster bygger på simpel termodynamik.

Men kanske det är så att du inte har vatten  runt poolen just nu.

Eller så mäter du bara temp vid ytan, du få nedkylning skiktat där du har vatten på utsidan.

Vidare så kanske ingen direkt har påstått att du ska ha 5cm is och pingviner dansande runt poolen pga dålig dränering ;)

ps jag håller 30gr med dränerad oisolerad pool utan tillskottsvärme denna helg.


Oj då -30 grader ! var bor du och hur stor pool  har du. Trodde aldrig att man kunde få så varmt utan tillskottsvärme och speciellt inte eftersom det inte ens varit över 20 i luften mer än några dagar .. åtminstonde här i Skåne- men det kanske är dräneringen som värmer  ;).
Nåväl.. som sagt - det som tydligen gäller är att poolen lyfter och ? kanske inte "trillar" ner i samma hål. Låter kul de där faktiskt för en amatör som mig.

När jag sedan läser vidare här i tråden så är det ju så att räkorna tinar mycket snabbare i vatten än i luften.. så detta köper jag rent förnuftsmässigt tillika erfarenhetsmässigt vilket gör att det känns "bättre" hehe men att efffekten blir mindre desto mindre skillnad det är i temperatur köper jag oxå... Termodynamik är ett intressant ämne.

Nu tror jag väl inte att folk har för avsikt att sjösätta sina pooler och undringarna om dränering där kan vara relevant utan att det i allra flesta fall handlar om liiite vatten längst ner..eller hur - så är det väl men i diskussioner som denna tar "man" gärna till extrema förhållande för att bevisa sin tes  efterhand som inläggen ökar.. vad vet jag men min erfarenhet från ett antal forum jag är medlem i  och inte minst det eminenta bardiskhängsforumet IRL är att det efter ett tag tas till storsläggor  :-\ På det sistnämnda kan iofs intaget av alkohol spela en avgörande roll för storleken på släggan i slutändan >rulla<
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Stroker

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #14 skrivet: juni 07, 2010, 15:33:22:22 »
Citera
Varför skulle vattnet utanför lyfta upp den vattenfyllda poolen? Var skulle den urkraften komma ifrån? Med samma resonomang skulle marken plötsligt kunna skjuta upp lite varstans i naturen.

Jag kan tänka mig att dränering behövs om man har en glasfiberpool utan vatten eller om man har en gammal folkpool med marinplywood i väggarna och som på sikt kan vara rötkänslig. Annars inte.
Precis  <antman> Argument som är vettiga och när jag tänker efter så renoverade en granne boende ett par hus bort (och 50 meter närmare havet an jag) sin "folkpool" byggd i trycktvirke och marinplyfa (iofs hade dom kanske bättre inpregnering förr) för några år sedan som visade sig vara tämligen rutten men den hade å andra sidan legat där i 30 år.
« Senast ändrad: juni 07, 2010, 16:03:05:05 av Stroker »
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Murad pool utan dränering
« Svar #15 skrivet: juni 07, 2010, 18:28:31:31 »
Nimajneb, värmeförlust beror på temperaturskillnader eftersom naturen strävar efter att utjämna. Temperaturskillnaden som du får med kokande vatten kontra luft eller kallt vatten blir gigantisk. Grejen med en pool är att alla temp.skillnader är (relativt) små och då får du andra förutsättningar. Dessutom är grundvattnet stillastående vilket också minskar värmeförlusten.

Poolens lågtemperatursystem är enligt mig anledningen till att isoleringsfrågan är kontroversiell. Kan tillägga att jag själv kör oisolerat och har ändå ungefär samma temp. som alla andra. Kör du väldigt lång säsong och har hög vattentemperatur kan saken hamna i ett annat läge eftersom temperaturskillnaderna innanför och utanför poolen är större i början och slutet på säsongen.

Anledningen till att jag tog till extremen med kokande vatten var att alla kan både sätta sig in i situationen samt att dom flesta har mätutrustning för att testa.
Sedan så bygger inte nedkylningen på den "giganstiska meskillnaden" (5-10gr?) mellan kylvattnet och luft, det har helt o göra med att vattnet leder bort värmen mycket effektivare än den stillastående luften närmast kastrullen.

Att inte grundvattnet rinner som niagarafallen spelar ingen roll, vattnet leder värme och i horisontalplanet riktigt snabbt. Mao så värmer du grundvattnet åt alla grannar.

När det kommer till Isoleringsfrågan så bygger den på att skapa ett stillastoende torrt  luftskikt runt polen. Har man torr väldränerad jord/sand o Grus runt polen så har man isolering till största delen redan.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Murad pool utan dränering
« Svar #16 skrivet: juni 07, 2010, 18:32:10:10 »
BJohan: I värsta fall om man inte dränerar så kan poolen lyfta upp av vattnet och sedan sjunka ner.
Om du har tur så får man ner poolen i samma hål eller så sätter den sej på snedden.

Janne
Varför skulle vattnet utanför lyfta upp den vattenfyllda poolen? Var skulle den urkraften komma ifrån? Med samma resonomang skulle marken plötsligt kunna skjuta upp lite varstans i naturen.

Jag kan tänka mig att dränering behövs om man har en glasfiberpool utan vatten eller om man har en gammal folkpool med marinplywood i väggarna och som på sikt kan vara rötkänslig. Annars inte.

"Urkraften" kallas Archimedes princip. Nu krävs det ganska högt grundvattennivå för att hela polen ska lyfta. Jag skulle nog våga påstå att pga att grundvattnets nivå rörelse över tiden så ökar sättningsrisken markant för poolen och även dess omgivning.

Utloggad BJohan

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #17 skrivet: juni 07, 2010, 22:12:04:04 »
Vänta nu. En vattenfylld båt på sjön sjunker. Varför skulle en vattenfylld pool i grundvatten flyta?
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Stroker

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #18 skrivet: juni 07, 2010, 22:41:50:50 »
Blev ju en intressant tråd de här 8).  Alltid bra med skriftlig argumentation då man ju måste "stå" för vad man "säger" och detta kanske ger "klokare" svar än vid snabb språklig dito...

Det handlar förhoppningsvis inte om att "vinna" ditten eller datten utan att reda upp begreppen lugnt och sansat.

Jag tror eller rättare sagt vet att rinnande vatten eller blåst "suger kyla eller värme så visst ligger det absolut en sanning i detta påstående men återigen - vilket flöde räknar man med att grundvatten håller runt poolen och "drar" detta i så fall värmen från dels den isolerade btghålstenen samt i mtt fall (och en del andras oxå tycker jag mig ha förstått) som har mm frigolit mellan stenen och vattnet.
Jo naturligtvis drar det värme men är den betydlig? vilket någon som vill bena ut problemet kanske kan räkna på rentav. Är detta enkom det värt att dränera med allt vad det oftast innebär med spolbrunn och pump?? då dagvattenledningen aldrig ligger i dessa nivåer
Att husväggen kyls betydligt enligt samma princip känns ju tydligt när en isande vintervind sköljer över det uppvärmda huset där kanske skillnaden ligger på 20-50 grader.. så principen finns där men är den relevant i de olika fallen.. nu när de ändå börjar bli en aning komplicerat O0
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Murad pool utan dränering
« Svar #19 skrivet: juni 07, 2010, 23:14:11:11 »
Vänta nu. En vattenfylld båt på sjön sjunker. Varför skulle en vattenfylld pool i grundvatten flyta?

Kanske av samma anledning som att en öppen plastbåt som är fylld mellan 0 o 100% flyter....


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag