Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Minsta mått på poolgrop till Thermopool 4x8m - Spränger i berg  (läst 2863 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JesperL

Minsta mått på poolgrop till Thermopool 4x8m - Spränger i berg
« skrivet: oktober 30, 2016, 10:23:53:53 »
Hej alla kunniga på Poolforum,
Vi börjar under nästa vecka spränga för ovanstående pool. Enligt en av de tilltänkta leverantörernas instruktioner "bör" poolgropen vara 1,5m längre/bredare än poolens innermått, dvs. 5,5x9,5m. Kostnad för sprängning och borttransport vill man så klart hålla nere och därför vill jag göra gropen så liten det går. Thermoblocken är 25cm breda, så minsta teoretiska mått blir ju 4,5x8,5m. Bottenplattan skall dock vara 4,7x8,7m och slangar för dränering skall ju också få plats.

 - Klarar jag mig på 5x9m - dvs. ca 25 cm utrymme utanför Thermoblocken?
(Jag tror sprängaren då borrar ytterligare lite större för att kunna garantera att jag får min 5x9...)

//JesperL

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: Minsta mått på poolgrop till Thermopool 4x8m - Spränger i berg
« Svar #1 skrivet: oktober 30, 2016, 15:19:48:48 »
Jag hade 400mm som minst när jag gjorde min förra året men det mesta kan göras från insidan så jag tror nog 5x9 ska kunna fungera, du får nog vara lite kreativ och tänka igenom arbetsmomenten innan men det bör helt klart gå.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Minsta mått på poolgrop till Thermopool 4x8m - Spränger i berg
« Svar #2 skrivet: oktober 30, 2016, 18:35:22:22 »
Jag sprängde också en del och får du bara plats med gjutform + dräneringsslang längst ned så är det lugnt.


4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad JesperL

SV: Minsta mått på poolgrop till Thermopool 4x8m - Spränger i berg
« Svar #3 skrivet: oktober 30, 2016, 19:53:50:50 »
Tack för snabba och bra svar!
Jag får gå igenom installationsanvisningen en vända extra innan montering av blocken och tänka igenom vilken ordning de olika momenten skall utföras i givet bristen på utrymme...
//JesperL

Utloggad Thermopool

SV: Minsta mått på poolgrop till Thermopool 4x8m - Spränger i berg
« Svar #4 skrivet: november 05, 2016, 10:43:00:00 »
Om du gör hålet 5x9 m så får du bara 25 cm fritt runtomkring, det blir väldigt trångt om du behöver göra något på utsidan, t.ex. koppla inloppen. Jag skulle försöka ha minst 50 cm fritt, då kommer man åt bra och kan gå runt på utsidan. Du kanske behöver komma åt utsidan för att stadga upp innan gjutning osv.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan