CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nordmans Thermopool, 8x4 med teknikrum & hörntrapp. 140kvm komposittrall.  (läst 122211 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nordmans byggtråd. Thermopool 8x4 med teknikrum & hörntrapp. Platta gjuten.
« Svar #100 skrivet: augusti 13, 2012, 23:24:02:02 »
Samma här, den var oerhört lättflytande. Men det är väl om man har sån där betong som det är viktigt att köra med de stående armeringsjärnen som det står i monteringsanvisningen. Det står att man ska köra upp och ner för att få bort luftfickor.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Nordman

 :-\
Ja, det var ju allt annat än lättflytande... Beställde ändå halvflyt till dessa väggar.
Det var denna beteckning enligt fakturan: "C28/35 8 S4 bygg vct 0,60" om det säger Er något...
Det gick ju inte att jucka med armeringen där jag hade brädavloppet och under inloppsmunstyckena som jag dumt nog satt mitt emellan två strävor så det blev för trångt för betongen att självmant glida ner...

Nåja. Jag har gått över hela poolen och knackat. Sprutade även med vattenslangen då jag upptäckte att man hörde mycket bättre om det var ihåligt när vattenstrålen träffade där. Petade i grovbetong och armering efter att jag tagit upp arbetsluckor i väggen. Passade på att ta bort frigolitsträvorna också då dessa inte fyller någon funktion då väggarna redan är gjutna och jag tyckte det var bättre att få en tjockare betongkärna.

I dag har jag börjat spackla igen lite hål efter förstärkningsbrädorna och lite ojämnheter efter gjutningen i plattan också.
Nu ser vi framåt och hoppas på ilte mindre mothugg...  ;)
 



Ingen som vet om det ska vara regel eller inte för hörntrappen???   <hmm>
 
Hur har ni gjort med de 20mm dräneringshålen i hörnen i plattan som man ska göra för eventuell kondensvatten under poollinern? Borrade ni dessa rakt ner eller snett ner under väggarna?  <dontkn>
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad MathiasS

Betong:
Jag har beställt enligt dorocells anvisning "Använd betong av kvalitén C25/30 med max
stenstorlek = 12 mm och konsistensklass S4, sättmått 160-210mm. "

Då fick jag: c28/35 8 s4 bygg vct 0,6 XTJ 240, dvs samma som du...

Detta betyder: c28/35 har högre hållfasthet än "vanlig betong" som brukar vara c25/30. C25/30 hette tidigare K30 eller K300 för länge sedan.

8 anger max kornstorlek och här var det vanligast att man körde max 8 när man pumpade på detta vis så där frångick jag (och du) rekommendationen på 12mm.

S4 är sättmåttet och anger hur mycket det flyter. S4 är vad man tidigare kallat "halvflyt" och har ett sättmått på 160-210. Du har aldrig i helsike fått S4 betong alternativt så åkte betongbilen vilse på väg till dig.

Killarna som körde pumpen här (dvs satt i en trädgårdsstol och solade medan vi jobbade arslet av oss) sa att det också var någon sorts retarder/fördröjare i betongen och att man alltid hade det på sommaren.

Ärligt talat tycker jag du ska reklamera betongen om du kört det vitt, du har inte fått det du beställt, alternativt åt helsike försent. Det är inte du som gjort fel. Byggde du hus och det blev såhär skulle man antagligen få riva och börja om igen....

Hörntrappa: Vet ej, i min anvisning ser jag ingen regel för hörntrappan men ej heller någon instruktion för just den infästningen på sidan av trappan.

Dränhål: Jag tog stora borrmaskinen och borrade ett 20mm hål i varje hörna, av praktiska skäl snett utåt under väggen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Nordman

Japp vitt har jag betalat. Dryga 16k...
Man kanske skulle åka förbi och prata med dom då jag jobbar i samma område.

Tack för info/tips. :)
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad Nordman

SV: Nordmans Thermopool, 8x4 med teknikrum & hörntrapp. Bara resten kvar...
« Svar #104 skrivet: augusti 21, 2012, 21:12:40:40 »
 :-\
Tydligen är S4 ganska brett i spannet vad gäller konsistens... Han förklarade det med att man häller betongen i en tratt och lyfter upp den och sedan mäter man hur mycket det flyter ut...  <dontkn>

Nåja. Alla ihåligheter är fyllda.

I dag har jag laseropererat ögonen och blivit ordinerad vila i en vecka... I alla fall så pass så att jag inte råkar få svett i ögonen  ::)

Har lyckats klä in ytterväggarna med Platonmatta och tagit bort alla kantförstärkningar runt gropen.
Har även börjat fnula på hur jag ska dra alla rör i teknikrummet...  <hmm>
Slangen från skimmern är färdigdragen in i rummet i alla fall... Alltid något.
Funderar på att höra med PoolStore om jag kan byta ut lite kopplingar mot slang då det blir många 90 graders böjar annars.

Kom gärna med bra tips och idéer.
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nordmans Thermopool, 8x4 med teknikrum & hörntrapp. Bara resten kvar...
« Svar #105 skrivet: augusti 21, 2012, 23:12:18:18 »
Kolla Mathias svagkrökta 90-gradare, dessa ska jag ha nästa gång jag kröker rör i maskinrummet.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.msg60336#msg60336
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Nordman

SV: Nordmans Thermopool, 8x4 med teknikrum & hörntrapp. Bara resten kvar...
« Svar #106 skrivet: augusti 30, 2012, 22:05:46:46 »
Jag tog ledigt i dag då det var bra väder... :)

Jag och farsgubben monterade trappen. Gick riktigt bra.
Här är armerat för klacken:


Färdiggjutet:


Det tar sig...

Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad TommyC

SV: Nordmans Thermopool, 8x4 med teknikrum & hörntrapp. Bara resten kvar...
« Svar #107 skrivet: augusti 31, 2012, 10:28:42:42 »
Räcker de tre pelarna som stöd för trappan? Det känns som att det skulle behövas några tvärbalkar som fördelar trycket under trappstegen! Vad säger monteringsanvisningen?

Minst en person här har ju rapporterat att plasten i trappan spruckit, inte kul.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Nordman

SV: Nordmans Thermopool, 8x4 med teknikrum & hörntrapp. Bara resten kvar...
« Svar #108 skrivet: augusti 31, 2012, 15:00:06:06 »
Enligt leverantören ska detta räcka.
Jag har gjort enligt anvisning  :o

Det sitter ingjutna kraftiga plattjärn på undersidan av stegen. Sedan är plasten I trappen helt otroligt jätteseg.  :D
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad TommyC

SV: Nordmans Thermopool, 8x4 med teknikrum & hörntrapp. Bara resten kvar...
« Svar #109 skrivet: augusti 31, 2012, 16:19:20:20 »
Då ska det säkert räcka  O0

Det vore intressant att veta hur tjock plasten är, har du möjlighet att mäta?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag