Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?  (läst 12238 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MelleMon

SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #10 skrivet: juni 08, 2017, 14:51:47:47 »
Jag kan få köpa armering 4150 billigt. Står i instruktionen att det ska vara 6150 eller 8150. Men är dubbla 4150 lika bra som 8150 tror ni? Kan man göra så?

Poolgiganten

Utloggad Coolg8

SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #11 skrivet: juni 08, 2017, 15:42:25:25 »
Det bör hålla, tänk bara på att förskjuta mattorna så de bildar ett korsmönster. Sen ska du ha en som ligger i mitten av plattan och en som ligger närmare ytan. Det är för att detar krafter från olika håll. Glöm inte isolering och lägg en byggplast underst som går upp på sidorna av formen, annars finns det risk att betongen kryper under skivorna och lyfter dem.

Utloggad MathiasS

SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #12 skrivet: juni 08, 2017, 15:49:21:21 »
4150 är helt hopplöst, det går inte att gå på. Jag skulle skippa det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MelleMon

SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #13 skrivet: juni 08, 2017, 15:59:23:23 »
4150 är helt hopplöst, det går inte att gå på. Jag skulle skippa det.
Även om man har dubbla?

Utloggad Coolg8

SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #14 skrivet: juni 08, 2017, 16:02:10:10 »
MathiasS har helt rätt, ta kostnaden med 6150 istället, de är fortfarande hyfsat enkla att hantera men även de ganska mjuka. Det går åt en hel del distanser   O0

Utloggad MathiasS

SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #15 skrivet: juni 08, 2017, 16:48:34:34 »
Även om man har dubbla?

Jag vet inte. Jag gjorde misstaget att köpa 5mm nät till en platta en gång och när jag klaffsat runt ett tag för att lägga distanser så såg nätet ut som skit. För högt för lågt  och fel.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MelleMon

SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #16 skrivet: juni 08, 2017, 16:51:35:35 »
MathiasS har helt rätt, ta kostnaden med 6150 istället, de är fortfarande hyfsat enkla att hantera men även de ganska mjuka. Det går åt en hel del distanser   O0
Jahapp, bara att slanta upp då, vad är väl några tusen i poolsammanhang. ::)

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #17 skrivet: juni 08, 2017, 19:40:05:05 »
Det bör hålla, tänk bara på att förskjuta mattorna så de bildar ett korsmönster. Sen ska du ha en som ligger i mitten av plattan och en som ligger närmare ytan. Det är för att detar krafter från olika håll. Glöm inte isolering och lägg en byggplast underst som går upp på sidorna av formen, annars finns det risk att betongen kryper under skivorna och lyfter dem.

Du skall absolut inte förskjuta mattorna i höjd. Det kan man göra i en vot eller om man gjuter ett valv på 18cm eller nåt sånt. Lägg mattorna så man får minst 3cm täckning på dom. Typ mitt i brukar bli bra. Dom är där för sprickarmering.


Jag gjöt nyligen och har färska siffror

Betong 5,5 kubik i en tombola á 1095kr (C28/35 och ej SKB, den är nån eller ett par hundringar dyrare. I mitt fall så funkade det inte med ränna utan det var separat pumpbil. Etablering för den 2000kr och en timkostnad på 1700kr, man gjuter ledigt plattan på en timma. Sen en betongtransportkostnad på drygt 300kr/kubik (många har detta inbakat i betongpriset, andra har det separet). Och moms på hela skiten. Totalt ca 14000kr för 5,5 kubik.

På det så kan man behöva hyra en sloda och eventuellt en vibro, totalt 3-400kr för en dag.

Beroende på avstånd till betongstation så behöver  exemplet med 24000kr för gjutarbete inklusive betong plötsligt inte vara så billigt. 10000kr för två man och en halv dags arbete.

Är man skapligt händig och känner nån entreprenör så skulle jag köpa timmat av en gubbe och hjälpa till själv.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag