VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lamellskydd eller pooltak i mellankvalitet  (läst 11159 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad projektflytKonsult

Lamellskydd eller pooltak i mellankvalitet
« skrivet: januari 24, 2017, 23:23:03:03 »
Hej
Är i färd med att köpa antingen lamellskydd med motor eller ett lägre pooltak av mellanklass inget 120tkrs tak utan ca 60tkr tittar jag på.
Nu till att vara eller inte vara, vi är inte i behov av att bada i spöregn eller kall höst under tak vi har ett spa för det, däremot är säkerhet och smidighet viktigast jag kan tänka att om man är ensam och taket går snett i skenorna så blir det jobbigt?!
Visst ett tak håller löv och skräp borta bättre men nog måste ett lamellskydd hjälpa en del?

Hur har ni gjort och tänkt i detta, det är en 4x8 by the way.

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Lamellskydd eller pooltak i mellankvalitet
« Svar #1 skrivet: januari 25, 2017, 15:01:20:20 »
Ett välmonterat pooltak går inte snett i skenorna.

Löv och skräp faller rakt in i poolen när lamellskydd manövreras.

Med andra ord: Köp tak!  O0

EDIT: Läs gärna här! Liknande tråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12632.0;all
« Senast ändrad: januari 27, 2017, 08:36:02:02 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad doppsko

SV: Lamellskydd eller pooltak i mellankvalitet
« Svar #2 skrivet: januari 25, 2017, 17:14:10:10 »
Om du inte har massor med träd eller buskar i närheten så skulle jag rekommendera lamellöverdrag.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad j-t

SV: Lamellskydd eller pooltak i mellankvalitet
« Svar #3 skrivet: januari 26, 2017, 08:23:30:30 »
Jag var också ute efter något enkelt som vilken nästan vuxen som helst ska kunna hantera, så kikade även på lamellskydd men då jag skulle bli av med min ena kortsida, alternativt behöva bygga om poolen, för att hantera den upprullad så föll de bort (jag har en jetswim på den kortsidan och barnen använder den som leksak och hoppar från kortsida ned i strömmen). Då fokuserade jag enbart på taken, men gillade inte att behöva ha ett brett spår bredvid poolen för 4-5 sektioner som man garanterat springer och trampar på och slår tårna i (iom att jag har en trappa på ena kortsidan så är poolen över 9 meter) men då hittade jag zabra taket så efter en hel de funderande och mätande så beställde jag ett.
Nöjd med resultatet men det är en komprimiss, vi kan bada under taket men då det är lågt så kan jag inte stå upprätt, iof är jag lång (1,90). Materialet som taket består av har en livslängd på 6-8 år, sen får man byta ut de, ramen och resten är i aluminium och rostfritt så det kommer hålla.

Utloggad Dimitris76

SV: Lamellskydd eller pooltak i mellankvalitet
« Svar #4 skrivet: januari 26, 2017, 10:12:14:14 »
Titta på de nyare pooltakspåren. De har lågt profil och är väldigt gåvänliga.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad kg21

SV: Lamellskydd eller pooltak i mellankvalitet
« Svar #5 skrivet: januari 27, 2017, 07:41:23:23 »
Vi använder poolen säkert minst dubbelt så mycket tack vare taket som ger lä, regnskydd och extra värme i luften (och lite i vattnet med).
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad projektflytKonsult

SV: Lamellskydd eller pooltak i mellankvalitet
« Svar #6 skrivet: januari 30, 2017, 22:46:46:46 »
Om du inte har massor med träd eller buskar i närheten så skulle jag rekommendera lamellöverdrag.

Nej inga träd i sikte faktiskt och jag tänkte behålla det enkla skyddet från leveransen att ha som lövskydd senare på sommaren, bara dra av lamellerna och hepp så hänger skräpet med.
Har inget direkt behov känner jag efter tak jag menar hur många timmar badas under tak i spöregn och blåst 1-5tim 5-10 tim? inte mer än så tror jag.
Spa har vi.. så varmt bad erbjuds året om.
Mot pooltak har vi priset 40-70tkr för ett "billigt och upp till 150 för ett "kvalitet"  det är bara för dyrt har svårt att se vad som kostar faktiskt annat än sjuka marginaler.
Jävligt läckert visst absolut men någonstans måste lyxen stoppas >:D

Utloggad Dimitris76

SV: Lamellskydd eller pooltak i mellankvalitet
« Svar #7 skrivet: januari 31, 2017, 14:54:35:35 »
Mot pooltak har vi priset 40-70tkr för ett "billigt och upp till 150 för ett "kvalitet"  det är bara för dyrt har svårt att se vad som kostar faktiskt annat än sjuka marginaler.
Jävligt läckert visst absolut men någonstans måste lyxen stoppas >:D

Dina pengar - ditt beslut...  O0

Lycka till med försäljningen!
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: Lamellskydd eller pooltak i mellankvalitet
« Svar #8 skrivet: februari 04, 2017, 09:04:32:32 »
Vi använder poolen säkert minst dubbelt så mycket tack vare taket som ger lä, regnskydd och extra värme i luften (och lite i vattnet med).
Samma här. Vi håller 31-32 grader i vattnet. Skulle aldrig mer vilja ha utomhuspool utan pooltak. Vi vill dock bada även vid dåligt väder.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad projektflytKonsult

SV: Lamellskydd eller pooltak i mellankvalitet
« Svar #9 skrivet: februari 05, 2017, 19:50:11:11 »
Ja hmm, kanske ska man ta en första sommar att fundera på för att senare ta investeringen på tak i såfall.
Det som stör mig utöver det är att du har en hög med plast/aluminium på 2m som står vid änden av poolen.
Man ja jag förstår era infallsvinklar absolut tack för er input O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan