CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Erfarenheter poolskydd?  (läst 8074 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tallkotten

Erfarenheter poolskydd?
« skrivet: augusti 14, 2016, 20:58:41:41 »
Ska ordna permanent poolskydd och hade uppskattat erfarenheter, synpunkter osv.
Mina tankar:
1. Pooltak måste vara det överlägset bästa alternativet med tanke på smuts, vinterförvaring, uppvärmningskostnader, kemikostnader, säkerhet. MEN, jag tycker det är så fruktansvärt fult så det gör ont att ens tänka tanken på att sätta upp ett sånt! Ett billigt pooltak är kanske känsligt mot stormar..? Blåser en hel del där vi bor...
2. Lamelltäckning är diskret , "förstör" inte utseendet på poolområdet. MEN smuts fastnar kanske mellan lameller och åker ner i poolen vid öppning/stängning. Är osäker på om lameller är att rekommendera som vintertäckning...?
3. Är Rädd för att enklare/manuella varianter som presenning, rolldeck osv. Inte läggs tillbaka så ofta/snabbt som man bör, vilket ökar risken för olyckor. Vi har tre barn 3-7år...
4. Pengar växer inte på träd, är jättenöjd om ja hittar ett bra skydd för 15000 MEN det ser ut som att ett automatiskt skydd likt de båda första ovan kostar 50-120000.
5. Bilden visar hur poolen ser ut. Med tanke på trappan så hade lameller som går "på tvären" över poolen varit klockrent. Är dock osäker på om lameller är värt pengarna, då jag sett en del annonser på 1-2säsonger gamla lameller som säljs...

Någon som kan råda och dela med sig av erfarenheter och synpunkter?

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Erfarenheter poolskydd?
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2016, 21:56:41:41 »
Du har små barn. Köp pooltak!

Man vänjer sig - det ser inte så fult ut efter ett par dygn.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Erfarenheter poolskydd?
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2016, 22:02:37:37 »
Baddar du under taket i regn och ser nästa månadens elräkning och plötsligt ser det även vackert ut. Du undrar hur klarade du dig utan pooltak.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Tallkotten

SV: Erfarenheter poolskydd?
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2016, 22:15:20:20 »
Haha, jag hör vad du säger.. Men det måste vara frustrerande att ha hela "växthuset" ivägen på ena sidan när man badar/leker?? Vår pool är 4x8m med en trappa som skjuter ut ca 1,6x2,7m... Hur gör man där med pooltak?? Välja ett som är 6x8m?

Utloggad TommyC

SV: Erfarenheter poolskydd?
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2016, 07:09:41:41 »
Jag minns fortfarande hur besvärligt, kyligt och mindre bra poollivet var innan vi skaffade taket. Ett lågt tak är mindre fult än ett högt. Med er trapp blir det tyvärr dyrt. Fundera på om du kan bygga ett fast tak över mittsektionen eller drygt halva poolen så duger det med ett mindre skjutbart tak. Vi badar oftast under taket så i vårt fall hade det varit bättre med större delen av taket byggt som ett permanent tak. Titta t ex på växthus för att hitta konstruktionslösningar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad j-t

SV: Erfarenheter poolskydd?
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2016, 10:21:24:24 »
Jag tänkte som du, slutade med ett zabra pooltak tillslut.
Vanlig pooltäckning funkar helt enkelt inte för mig (för omståndigt och allt som ligger på hamnade i poolen), ville heller inte ha det traditionella med kanalplast/plast och de som jag tyckte var snyggt kostade 180.000 vilket inte var ett alternativ.

Utloggad Tallkotten

SV: Erfarenheter poolskydd?
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2016, 19:19:53:53 »
Era kommentarer går helt i linje med mitt resonemang, känns det som. Som jag ser det så får det inte vara omständigt att säkra poolen. Prio1 är säkerhet! Ingen som kan råda gällande lamelltäckning? Vill verkligen inte ha ett växthus >rulla<
Läste precis andreaszans inlägg "pooltak av hög kvalité"... Känns sådär om kanalerna börjar spricka o ta in vatten... Måste dock säg att vi har björkfrö till förbannelse här, men upplever inte det som ett stort problem då roboten håller soprent i poolen!
« Senast ändrad: augusti 15, 2016, 19:33:47:47 av Tallkotten »

Utloggad 62ragtop

SV: Erfarenheter poolskydd?
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2016, 14:18:04:04 »
Hej, är nybliven med pool, premiärdopp slutet juni, och nu är däck och tak å fan å hans moster på plats... väntar bara på plåtslagar'n för lite krönplåt till "poolhuset".  O0

Precis som du TS, så var jag allergisk mot pooltak när tanken på "det-är-pool-vi-ska-ha" väl hade slagit rot. Var inne på lamellskydd, gärna någon form av automatik (lat som man är), diskret. Innan vi vart med pool så har vi levt med en Intex-bassäng i många säsonger, och testade "presseningsvarianten" men det ruttnade vi ihop på ganska så snart, den "kollapsade", den fick "revor" etc.

Funderade ett tag på "pressening" med rör - då givetvis säkerheten är viktig (!).

Men efter att ha besökt ett par pool ÅF i vår stad så hade jag svängt i uppfattningen. Det var nog ett pool-tak vi skulle ha, trots allt.

Nu har vi en mindre pool än vad du har (5,5 * 3,1) och "inbygd" romantrappa. Vi valde ett lågt tak, men högt nog för att kunna bada under tak.

Nu när allt är på plats så ångrar jag mig inte en minut! Nu när tempen sjönk lite i början av augusti så badar hela familjen gärna under tak, heck, ungarna tycker nästa det är roligare att bada under tak även om det är +25gr ute (!). Vi har en skjutlucka precis vid trappen så man behöver inte skjuta bort några sektioner för att ta sig ned i poolen.

Utseendemässigt - visst, lite av växthusfeelingen finns där, men den stör inte så mycket. Vi valde dessutom färg (svart) på aluminiumprofilerna som "matchar" färg-inslag vi har kring pool-området (dörr till pool-hus, diverse plåtarbete etc) vilket gör att det ser "enhetligt" och estetiskt tilltalande ut runt pool-området.

Andra positiva effekter - vi har +29gr i poolen utan att värmepumpen har snurrat en sekund sedan taket kom på plats (!). + att när mörkret har lagt sig så kan vi fortfarande tända pool-belysningen som en stämningshöjare till hela ute-miljön...  O0

Nackdel - det kostar en slant... även ett mindre tak som vårat... övriga nackdelar får jag återkomma till när det gått en säsong eller två, eller tre.


mvh

Utloggad Dimitris76

SV: Erfarenheter poolskydd?
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2016, 17:51:01:01 »
Absolut! Köp pooltak med sido/skjutsdörr. Jag har steget monterat där. Se bifogade kort!

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Erfarenheter poolskydd?
« Svar #9 skrivet: augusti 18, 2016, 17:52:49:49 »
.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Erfarenheter poolskydd?
« Svar #10 skrivet: augusti 18, 2016, 17:54:30:30 »
.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Erfarenheter poolskydd?
« Svar #11 skrivet: augusti 18, 2016, 17:57:12:12 »
.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Erfarenheter poolskydd?
« Svar #12 skrivet: augusti 18, 2016, 17:59:01:01 »
Så här ser det ut med steget retracterat...
« Senast ändrad: augusti 18, 2016, 18:02:40:40 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Tkotten

  • Gäst
Tkotten
SV: Erfarenheter poolskydd?
« Svar #13 skrivet: augusti 18, 2016, 22:08:15:15 »
F-n ta er, nu börjar jag ju nästan bli övertygad om att pooltak är min grej😂! Ärligt talat, stort tack för er input allihop. Det är fantastiskt att bolla denna typen av frågor och undvika en felinvestering på många tusenlappar!!! Får vända och vrida på alternativen lite till. Målet är att ha permanent lösning till våren!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag