VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pump problem  (läst 14023 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plums

Pump problem
« skrivet: juni 01, 2016, 12:39:07:07 »
När jag startar min pump så dra den inte igång för fullt. Det låter om den men den verkar inte snurra för fullt. Om jag stänger av vattnet mot poolen och skapar mottryck, så drot den igång för fullt. Fortsätter funka bra när jag sen öppnar ventilen.

Vad kan det bero på?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pump problem
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2016, 14:06:33:33 »
Låter som luft, men det är svårt att bedöma bara på beskrivningen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2016, 10:51:32:32 »
Det stämmer nog, men jag förstår inte hur luften kan stanna längst ner i systemet där pumpen är?

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
SV: Pump problem
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2016, 15:00:01:01 »
Det stämmer nog, men jag förstår inte hur luften kan stanna längst ner i systemet där pumpen är?
Kan det vara så att pumpen suger luft nånstans på sugsidan?

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2016, 11:40:04:04 »
Det finns inga bubblor så det tror jag inte. Den pumpar runt lite vatten. Om jag stänger inlopp eller utlopps ventil några sekunder så drar den igång för fullt och går sen bra tills jag stänger av den. Sen är det samma problem vid återstart. Nu får den gå 24/7, vågar inte ha den på timer...

Ingen som kan lista ut vad det kan vara? Den står ca 17m från skimmer och 10m från inlopp. Ca 3m under vattenytan, pahlen bronspump 0,55kw.. Är den för klen för dessa förhållanden?

Utloggad Dimitris76

SV: Pump problem
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2016, 14:13:22:22 »
När jag startar min pump så dra den inte igång för fullt. Det låter om den men den verkar inte snurra för fullt. Om jag stänger av vattnet mot poolen och skapar mottryck, så drot den igång för fullt. Fortsätter funka bra när jag sen öppnar ventilen.

Vad kan det bero på?

Ligger vattenlinje på rätt nivå? Mitt i bredavloppets höjd?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pump problem
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2016, 14:38:33:33 »
Min låter illa också när jag får in luft, men det ger sig efter ett tag. Hur lång tid har du väntat innan du gjort någon åtgärd? För mig står den och vispar runt vattnet i pumpen ett bra tag (så det är ingen risk för varmgång den korta tiden) innan den får in mer vatten så att det blir ordentlig fart. Kanske 1-2 minuter.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2016, 23:28:14:14 »
Den pumpar vatten fast den går på lågt varv låter det som. Trycket blir inte mer än 0,2 bar i sandfiltret. Man känner en svagare ström vid inloppen. Om jag stänger av pumpen så går den ibland upp på högt varv, men ibland inte när jag sen sätter på den. Det kan väl inte komma in luft i systemet under de 20s den är avstängd?  Om jag stänger till inlopp eller utlopps ventilen nästan helt när den går på lågt varv så drar den alltid igång för fullt när jag gör det.

Det är som att den triggas av att det blir ett högre motstånd i vattnet att jobba med. Kan en enfas pump gå åt fel håll?

Jag har rätt vattennivå i poolen, möjligen lite för högt.. Spelar det någon roll?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pump problem
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2016, 00:44:44:44 »
Det är som att den triggas av att det blir ett högre motstånd i vattnet att jobba med. Kan en enfas pump gå åt fel håll?
Ja, om startkondensatorn har pajat. Då startar den slumpvis åt ena eller andra hållet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #9 skrivet: juni 17, 2016, 01:00:14:14 »
Kan det vara startkondensatorn som är problemet tror du?

Kan det vara något som fastnat i impellern aom gör att den inte alltid går igång som den ska? Tycker jag har hört ett gnisslande ljud precis när den stannar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan