VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Automatisk Lamell poolskydd, Typ av Trall runt poolen, Trä stomme eller frigolit  (läst 3470 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AmeriSwede

Har bestämt att vi ska anlägga en pool.

Skulle vilja få råd och synpunkter på tre olika beslut:

1. Pooltak har sina fördelar. Men vi har ett stort växthus på vår tomt. Vill helst ha ett skydd som ser snyggt ut. Corvex automatiska lamell poolskydd tycker vi låter som ett eventuellt alternativ. Erfarenheter? Synpunkter?
2. Jag är en 57 årig gubbe med lite tennis armbåge och mindre bra rygg. Vill helst slippa behandla impregnerad furu trall varje år. Trött på det. Förslag? Komposit trall låter bra…i stort sätt underhållsfritt…men ser det snyggt eller plastigt ut?
3. Trä stomme låter inte särskilt bra enligt min mening. Trä under markytan samt "miljövänligt" tyder på att det inte kommer att hålla lika länge som jag vill…30 till 40 år. Eller? Jämfört med frigolit då? :-\ :-\

Poolgiganten

Utloggad TommyC

1. Ja, Corvex blir ju snyggare men..... De flesta pooltak är ganska fula men om ni väljer ett lågt tak så är det mindre fult eller bygg ett snyggt poolhus. Att ha poolen täckt gör den otroligt mycket mer användbar. Vi badar oftast under taket, det dras bara ifrån om det är minst 25 grader i luften. Vi badar även om det regnar och blåser eller sent en kylig natt. Under taket är det varmt och mysigt. Vissa somrar blir poolen knappt använd utan ett bra tak. Vi har mångårig erfarenhet av pool utan tak och det är inget jag skulle vilja tillbaka till i det här klimatet.

2. Jag har nästan blivit av med tennisarmbågen med hjälp av Mabs stödbandage för armbågen som säljs på apoteket http://www.mabs.se/produkter/stodbandage/armbage-one-size/
Komposit finns avhandlat i en del trådar här, sök. Jag minns att värmeutvidgningen är ganska stor. Har ni möjlighet att välja någon snygg marksten så är ju det praktiskt eller låt bli att olja furutrallen. Den håller nog 10 år eller mer utan behandling.

3. Det har diskuterats mycket här. Många har haft Folkpools trästomme i 30-40 år men de poolerna byggdes före ”miljövänligt”. Personligen tycker jag att trä i mark är fel lösning. Frigolit eller betong tror jag på.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Grannarna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 2
  • Grannar bygger pooler
    • Visa profil
Vi tänkte som dig när vi byggde våra pooler.

1. Automatiskt lamellskydd
2. Gjuten altan för att slippa trall
3. Termopool i hela block. Bra isolering mm.
Kolla här :)

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9400.0

Lycka till!
2 lika Thermopooler från Tjällden i hela block 8,5 x 4 meter. Tjällden trappa längs hela kortsidan.

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
Hej
Vill du ha underhållsfritt så är mönstrad betong ett bra alternativ.
//PK

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan