VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ytskikt i betongpool  (läst 5999 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thwa

Ytskikt i betongpool
« skrivet: april 22, 2016, 19:23:20:20 »
Har en betongpool från 70-talet som ska renoveras. Gjuten i vattentät betong. Målad insida idag som tidigare var klädd med plastbrädor. Enl grannar så har liner används tidigt och då hade man problem med kondens bakom.

Stora frågan nu är vad bör jag göra? Tips?

Mina planer oavsett är att ta bort bottenavloppet som inte funkar.
Ska jag ha liner så tänkte jag flytspacklet botten plan. I med bottenmatta och sidomatta och sedan liner. Måste jag då ta bort färgen först? Om betongen vattentät kommer den ju inte andas ändå...
Eller borde jag bara måla? Måste då gammal färg bort? Släppt lite vid vattenlinjen nu så lite spackling behövs.

Nya inlopp, skimmer, lampor slang pump filter blir det oxå.
Isolerad runt om med 100mm frigolit.

Poolgiganten

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Ytskikt i betongpool
« Svar #1 skrivet: april 24, 2016, 07:40:53:53 »
Av estetiska skäl tycker jag det är synd att köra liner i en betongpool. Jag hade spacklat skavanker med cementbaserat spackel (t ex Weber Betongspackel snabb eller Ardex B 14 med tillsats av Ardex E 100 om du ska köra epoxisystem). Sedan målat med något av de system som jag beskrivit här:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8270.msg90447#msg90447
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Ytskikt i betongpool
« Svar #2 skrivet: april 24, 2016, 14:30:09:09 »
Är den tät efter dina lagningar så är det super, och att hänga i en liner i så fall verkar konstigt.

Köp billig frostbeständig klinker på Hornbach och kakla istället.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Thwa

SV: Ytskikt i betongpool
« Svar #3 skrivet: april 27, 2016, 22:36:39:39 »
Verkar ju som att om man målar så får man måla om ganska ofta om man är kräsen med flaggor etc, eller är det överdrivet?

Lutar åt liner iallafall tror jag men svåra val...

Jag monterar ju nya in och utlopp etc så för mig är det ju lätt att anpassa för Liner. Måste jag ta bort färgen bakom?
Ska skimmer och utloppen ligga i linje med betongen?
Hur jämt måste ytorna vara om jag har matta i botten och på sidorna bakom liner?


Utloggad Dimitris76

SV: Ytskikt i betongpool
« Svar #4 skrivet: april 28, 2016, 07:36:01:01 »
En bra kvalitets (lösningsbaserad, tvåkomponents) epoxyfärg börde hålla sig i många år. Förutsättningsvis att underlaget är förberett som den skall (putsning, ev. slipning, primer, etc).

/Dimi
 
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: Ytskikt i betongpool
« Svar #5 skrivet: april 28, 2016, 07:50:42:42 »
Epoxi kan fungera bra eller orsaka mycket problem beroende på underlagets beskaffenhet och förarbetet. Dock har epoxi speciella säkerhetsproblem som man noga måste sätta sig in i innan man väljer den lösningen. Andningsskydd och skydd för huden är mycket viktigt för att undvika hälsoproblem som kan vara väldigt allvarliga. Polyester eller vinylester är en annan möjlighet (kräver också skydd) men liner är mycket mindre arbetskrävande och fungerar bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Ytskikt i betongpool
« Svar #6 skrivet: april 28, 2016, 08:29:17:17 »
Det behövs en del skyddsutrustning för den som utför målningsarbetet givetvis. Sedan är epoxyfärg helt ofarlig när den har torkad färdig.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan