VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Champangebubblor inlopp  (läst 1909 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_1976

Champangebubblor inlopp
« skrivet: juli 25, 2017, 22:00:50:50 »
Hej!
Jag har efter drygt en veckas drift fått små champangebubblor i inloppen.

Rent logiskt borde det komma in luft någonstans på sugsidan av pumpen.

Det sitter en skruv/limkoppling nere på utloppet. Där har jag grävt upp, vattenfyllt hålet rumt skimmern men vattenslang ändå fortfarande luftbubblor.
Sitter en ventil innan pumpen, den har jag skruvat bort den har jag också plockat isär och satt ihop igen likaså kopplingen på pumpen.
Locket på pumpen har jag tagit av och gjort rent allt.

Hur mycket ska det bubbla i pumpfiltret? Under locket kokar det så mycket att det nästan skummar.

skulle det rent teoretiskt kunna suga luft efter pumpen, för där finns flera kopplingar tex vid sandfilter och luftvärmepumpen?


Poolgiganten

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Champangebubblor inlopp
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2017, 22:13:42:42 »
Hej!
Jag har efter drygt en veckas drift fått små champangebubblor i inloppen.

Rent logiskt borde det komma in luft någonstans på sugsidan av pumpen.

Det sitter en skruv/limkoppling nere på utloppet. Där har jag grävt upp, vattenfyllt hålet rumt skimmern men vattenslang ändå fortfarande luftbubblor.
Sitter en ventil innan pumpen, den har jag skruvat bort den har jag också plockat isär och satt ihop igen likaså kopplingen på pumpen.
Locket på pumpen har jag tagit av och gjort rent allt.

Hur mycket ska det bubbla i pumpfiltret? Under locket kokar det så mycket att det nästan skummar.

skulle det rent teoretiskt kunna suga luft efter pumpen, för där finns flera kopplingar tex vid sandfilter och luftvärmepumpen?

Efter pumpen är det ju övertyck, där borde det pissa ut istället för att suga in.

Det är inte så enkelt att du har en virvel i skimmern så den suger luft den vägen, typ lite för låg vattennivå? Ta bort den övre plattan över silkorgen och se om det blir bättre? Jag märker direkt av låg vattennivå och det är inte mycket lägre nivå (typ 3 cm) som behövs innan det spritsar lite i inloppen.

Utloggad Erica

SV: Champangebubblor inlopp
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2017, 00:05:59:59 »
Jag antar att du inte har fyllt poolen med champagne ? :)  Nej men virvelbildning kan som sagt vara en orsak. Om inte det kommer in luft där så är det någon annan stans på sugsidan. Läckande axeltätning i pumpen kan också ge tjuvluft, men då skulle det inte bubbla i silkorgshuset, eftersom luften då inte skulle komma in förrän efter detta. Själva lockpackningen på silkorgen kan ju tänkas läcka, men det borde du kunna se - då borde bubblandet i silkorgen vara koncentrerat till det ställe där packningen läcker.

Nej luftläckage efter pumpen tror jag inte alls på. Du har rejält övertryck där, ingen luft kan ta sig in "bakvägen" och dessutom skulle du inte då få bubbel i silkorgen.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Champangebubblor inlopp
« Svar #3 skrivet: augusti 24, 2017, 14:41:50:50 »
Kolla att pumpen går åt rätt håll om det är en trefaspump.

Det ska inte vara några bubblor alls under locket i pumpen. Har du det så suger den in luft innan pumpen eller i själva pumpen. Alternativet att det kaviterar om pumpen snurrar åt fel håll.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan