VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hemmbygge i leca.  (läst 6525 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henkehäst

Hemmbygge i leca.
« skrivet: april 19, 2009, 22:28:51:51 »
Jag provar med lite bilder av mitt poolbygge. Funkar det så kommer det mer. Bilden är från starten sommaren 2008.

Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: Hemmbygge i leca.
« Svar #1 skrivet: april 20, 2009, 19:27:19:19 »
va inte blyg nu, mer bilder  O0
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad henkehäst

SV: Hemmbygge i leca.
« Svar #2 skrivet: april 20, 2009, 22:28:16:16 »
Ja det fungerade ju, här får ni extra !!

Utloggad henkehäst

SV: Hemmbygge i leca.
« Svar #3 skrivet: april 21, 2009, 22:48:19:19 »
Här är lite nya bilder bla på min egen-tillverkade kullvert för solpanelerna som skall monteras på ett markstående stativ. Poolprojektet som tog lite längre tid än beräknat så det blev inget badande förra sommaren. Men nu kör jag stenhårt var ledig stund för att hinna färdigt till sommaren. det är en hel del moment som man skall ta sig igenom som hembyggare. Men man lär sig på vägen. Nu har vi kört grus till markområdet runt poolen (ca 35 ton 16/32). Jag hyrde en larvgående minidumpers över påskhelgen, den var helt otroligt bra. Trallvirke och bjälklag är beställt så nu gäller det.

Utloggad henkehäst

SV: Hemmbygge i leca.
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2009, 22:33:46:46 »
Nu var det dags för lite uppdatering av byggbilderna. Efter många om och men så har vi frångått planerna med gräs utanför trallen och bestämt oss för stensättning. Som avgränsning av poolområdet så bli det en mur på ca 1 meter. För dyliga lösningar åtgår det en j...la massa grus, ni vet tjäle & dränering och annat kul som måste tänkas på. Det är konstig vad lite ett lastbilslass grus räcker men det är tung så det förslår att få ut med skottkärra. Jag passade på att skicka ned lite plintrör till orörd botten när vi återfyllde runt poolen förra året när vi återfyllde. De har varit bra att rikta bärlinorna mot och har inte rört sig över vintern. För övrigt lägger jag bjälklaget på trädgårdsplattor i välpaddat grus och riktar med "Bulo brickor".
Jag är snart klar med trallen och närmar mig kortsidan där rullen för poolskyddet skall monteras. Jag är sugen på att vända på rullen och bygga in den med upprullning på ovansida i stället för under. Det är klart lite pill med det men i övrigt ser jag inte några problem med funktionen, kommentera gärna om ni vet annat.
Det blir lite slanga och rör för belysning och värme pumpar. jag kommer att starta en tråd i teknik avd sedan när maskinrummet närmar sig färdigställande.

Utloggad insweden

SV: Hemmbygge i leca.
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2009, 12:08:53:53 »
Hej
Snyggt bygge!
Jag håller också på med ett lecabygge och undrar hur du fäster "konstgräset" på sidorna?
Har du lagt något på bottenisoleringen och vad är det för typ av isolering i botten?
Vad ska du använda för typ av liner?

Många frågor från en undrande Johan!

Utloggad henkehäst

SV: Hemmbygge i leca.
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2009, 20:58:33:33 »
Kul med lite gensvar. Jag primade väggarna med vanlig betongprimer efter det att jag slipat av alla ojämnheter med flexen. sedan limmade jag konstgräset med vanligt golvlimm det fungerar mkt bra. Bottenisoleringen är av fabrikat Sundolit 70mm och med hårdhetstal 300, den äj jag dock besviken på det blev fullt med märken när jag gick på den. Tråkigt men det var liksom inte läge att byta. Ett gott råd är att limma matta osv först och lägg in isolering sist.
Bifogar en bild på ett annat hemmbygge, så här får man hjälp av barnen med gruskörningen.

Utloggad insweden

SV: Hemmbygge i leca.
« Svar #7 skrivet: maj 29, 2009, 09:52:21:21 »
Den va cool  O0 Vad har du använt för motor?

Det där med primer och golvlim ska jag ta och kopiera. Jag är också orolig för tryckmärken i isoleringen.
Har en liten fundering på att köpa en billigare isolering och lägga formplyfa ovanpå och sen avsluta med konstgräs, frågan är bara om det blir fuktigt ovan isoleringen och hur länge formplyfan kan hålla i den miljön?

/Johan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan