VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pea's ovanmarkare byter skepnad till en markare  (läst 20072 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pea

Pea's ovanmarkare byter skepnad till en markare
« skrivet: juni 24, 2007, 18:23:42:42 »
Så var man äntligen igång då, det blir en Palmyra 730*370*135. har hunnit gräva ut en del och rivit staketet till gamla altanen. jag funderar kring det här med konstgräs under linern, tål mattan verkligen att ligga där år efter år, är det ingen risk att den ruttnar? nån som har erfarenhet av Hornbachs billigaste, funkar den? ska man ha med eller utan dobbar?
eller är det bättre med en betongmatta?
« Senast ändrad: oktober 04, 2007, 20:25:27:27 av Pea »
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: Nytt poolprojekt
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2007, 19:45:12:12 »
hade tänkt att köpa isolering idag cellplast S150 som jag tänkt lägga mellan grus och stenmjöl, men säljaren i bygghandeln trodde inte att det gick att köra med padda på stenmjölet om man la isoleringen under, han trodde inte att den höll för det. som jag tolkat det är det flera här som gjort så?

min tanke var att lägga fiberduk, 15cm grus (11/16) padda det, sen 40mm frigolit S150, 10 cm stenmjöl och padda det och sen avsluta med nån form av matta innan linern. men jag vill ju absolut kunna padda stenmjölet annars blir det ju inte bra. funkar inte det?
sen var det nån som absolut trodde att konstgräsmattan skulle mögla efter några år.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Pea

SV: Nytt poolprojekt
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2007, 20:50:26:26 »
tänker satsa på XPS Floormate istället, måste bara hålla att padda stenmjölet på. det är ju ett jäkla jobb att fixa till grunden till poolen så det vill man ju inte behöva göra om, man vill ju inte heller ångra sig efteråt för att man inte isolerade eller dyl. men jag är fortfarande osäker på om konstgräset verkligen tål att byggas in under linern, inte kul om det börjar ruttna efter några år.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Fia

SV: Nytt poolprojekt
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2007, 22:55:26:26 »
Det kanske har med hårdheten på isoleringen att göra. Mats61 o fler, har gjort så.
Lägg en fiberduk mellan gruset o isoleringen så den inte trycks ner i gruset av poolens tyngd.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Pea

SV: Nytt poolprojekt
« Svar #4 skrivet: juni 25, 2007, 23:06:53:53 »
ja Fia det blir nog ännu bättre, såg att Mats använt XPS plast, hittade den på Beijers och den verkar tillräckligt stark, iaf värt å chansa.
fortfarande ingen som vet om konstgräs ruttnar eller inte?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Pea

SV: Nytt poolprojekt
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2007, 22:21:33:33 »
värmepumpen maxitemp 51 kom idag så nu e det knökfullt i garaget. på måndag kommer dräneringsgrus m.m. så det gäller å gräva klart i helgen. fast som det ser ut nu så behöver jag inte bygga nån pool, räcker att koppla på reningsverket å vp till gropen. det har regnat i 2 dar här nu så gropen e redan badklar   :-\

vad gäller matta under linern så kommer jag att satsa på betongmatta.
//Pea
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Nytt poolprojekt
« Svar #6 skrivet: juni 27, 2007, 23:30:00:00 »
Har du gravd dypere enn det som vises på siste bilden?

Utloggad JimmyAndersson

SV: Nytt poolprojekt
« Svar #7 skrivet: juni 28, 2007, 08:02:08:08 »
ja Fia det blir nog ännu bättre, såg att Mats använt XPS plast, hittade den på Beijers och den verkar tillräckligt stark, iaf värt å chansa.
fortfarande ingen som vet om konstgräs ruttnar eller inte?


Nu sitter ju jag med samma funderingar, så:
Du menar aldså att du använder "XPS plast" som isolering? Och man kan ha stenmjöl som paddas därpå?
Hur mycket stenmjöl tänkte du dej?

Edit: Hittade på bejjer nu, 108 kr/m2 om 5,55 m2 paket och 16m2 pool -> 2000 kr +
Lite dyrt eller?
« Senast ändrad: juni 28, 2007, 08:06:36:36 av JimmyAndersson »

Utloggad Pea

SV: Nytt poolprojekt
« Svar #8 skrivet: juni 28, 2007, 08:23:31:31 »
jag har grävt ca 25 cm varav 15 ligger under vatten just nu.
jag kommer väl att lägga ca 12-13 cm med grus och sen xps och sen 7-8cm stenmjöl. om jag orkar så gräver jag bort någr cm till för att få ner lite mer grus. visst e xps plasten lite dyr men jag tror att man ångrar sig om man snålar med isoleringen. och att padda stenmjöl på billigare frigolit lär inte vara så bra.
//Pea
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Pea

SV: Nytt poolprojekt
« Svar #9 skrivet: juli 03, 2007, 11:39:29:29 »
det var ett envist regnande  :( var tvungen att investera i en dränkbar pump. men nu öär det iaf färdig grävt och gruset är på plats. många skottkärror blev det, ser ut som om nån har kört kross på gräsmattan. nu väntar vi bara på nästa regnuppehåll så ska isolering och stenmjöl på plats. fast man funderar ibland vad man gett sig in på när det regnar som värst.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan