VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken poolrobot rekommenderar ni..?  (läst 9614 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
Vilken poolrobot rekommenderar ni..?
« skrivet: maj 22, 2009, 19:29:31:31 »
Jag har egentligen inte börjat bada ännu, (kanske premiär på söndag..?) men har genom att surfa runt lite på forumet förstått att många föredrar poolrobot istället för bökig dammsugare..  :)

Då jag själv gärna väljer praktiska lösningar (= mer tid att bada o njuta) undrar jag vad ni har för erfarenheter av robotar?
Vilka märken funkar, vad ska man tänka på, priser, bra ställen att handla på..?
4x6 m rektangulär pool om det spelar roll..
/Patrik
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Poolgiganten

Utloggad Marimar

SV: Vilken poolrobot rekommenderar ni..?
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2009, 20:08:45:45 »
Har iofs bara haft den ett år men jag tycker att Dolphin Easykleen fungerar väldigt bra och är rätt prisvärd.

Tänk på att köpa en som du inte behöver ansluta till bräddavloppet utan hela påsen sitter i roboten som i en vanlig dammsugare. Rätt bekvämt att bara ha en enda sladd, strömsladden, att koppla in.

//Paul

Utloggad Trulspool

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg/Sverige
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilken poolrobot rekommenderar ni..?
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2009, 21:41:12:12 »
Håller med dig Patrik!

Jag ville heller inte hålla på med massa slangar och klydd. Problemet var att jag tycker dessa robotar är så sabla dyra. Jag hittade en prisvärd robot hos Folkpool (http://www.folkpool.se/Pooldammsugare/RoboCleaner-Automatisk-poolrobot-4950205)
10% rabatt nu, så kostade den "bara" 5400:-

Den tar bara golvet, men det är good enough för mig. Jag känner inte att mina väggar blir speciellt sandiga eller löviga...nån som har det problemet?
Det är ju golvet som blir smutsigt.

Hämtade roboten i onsdags, så den har bara testats en gång, och den funkade klockrent. Mycket nöjd! Jag har en 3*6 pool, och roboten kör i 3 timmar, sedan stänger den av sig själv. Då var golvet alldeles rent. Jag hade enbart håvat upp löv efter våröppningen, så det var en del grus och några tusenfotingar på botten.

Återkommer med rapport senare i sommar hur den funkat efter ca 15 ggr.
Folkpool Classic 3x6

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
SV: Vilken poolrobot rekommenderar ni..?
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2009, 23:21:01:01 »
Tack för tipsen! Hittade också lite andra inlägg under teknikdelen på forumet  :)
5 400:- var ju ett bra pris. Har inte börjat bada ännu så jag vet inte hur smutsiga väggar o vattenlinje blir..  ???
Intern påse verkar smidigt..
/Patrik
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vilken poolrobot rekommenderar ni..?
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2009, 00:46:50:50 »
Jag ville heller inte hålla på med massa slangar och klydd. Problemet var att jag tycker dessa robotar är så sabla dyra.
Slang eller elkabel kan kvitta = lika lite "klydd" vilket som kan jag tycka.... O0
Kör med en bottenrobot för runt 2.500:- som klarar min 8*4 pool lika klockrent - har en separat dammsugaranslutning på långsidan men går alldeles utmärkt att plugga in via skimmern.
Ingen påstömning eller annat då allt går in till filtret och backspolningarna är försumbara - kan rekommenderas!  <antman>
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1692.msg22388#msg22388
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Pea

SV: Vilken poolrobot rekommenderar ni..?
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2009, 20:31:29:29 »
Jag ville heller inte hålla på med massa slangar och klydd. Problemet var att jag tycker dessa robotar är så sabla dyra.
Slang eller elkabel kan kvitta = lika lite "klydd" vilket som kan jag tycka.... O0
Kör med en bottenrobot för runt 2.500:- som klarar min 8*4 pool lika klockrent - har en separat dammsugaranslutning på långsidan men går alldeles utmärkt att plugga in via skimmern.
Ingen påstömning eller annat då allt går in till filtret och backspolningarna är försumbara - kan rekommenderas!  <antman>
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1692.msg22388#msg22388
Mvh. "Poolbadaren"

så du kan rekommendera den?
själv tycker jag inte att det är så jobbigt att dammsuga för hand, men för dom pengarna kan jag tänka mig en robot. du tycker att den gör rent bra? skaplig kvalitet? repar inte? hur lång tid tar det?

Mvh Pea
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vilken poolrobot rekommenderar ni..?
« Svar #6 skrivet: maj 26, 2009, 22:08:00:00 »
så du kan rekommendera den?
själv tycker jag inte att det är så jobbigt att dammsuga för hand, men för dom pengarna kan jag tänka mig en robot. du tycker att den gör rent bra? skaplig kvalitet? repar inte? hur lång tid tar det?
Mvh Pea
Att gå och sola vid poolside samtidigt som dammsuga för hand är helt OK 8) men det skall göras rent även vid dåligt väder ibland :P och då kan det vara gött att låta "andra" ta det, dvs. "Lil shark" bryr sig inte om väder, nattmörker eller annat som kanske jag är "känsligare för"... ;D
Gör rent? Absolut och repar inte (är avsedd för ändamålet så att säga). Tiden? Uppskattningsvis några timmar - jag brukar slå över till dammsugaren när jag ser det behövs och "Lil Shark" kan ställas in på en skala av mellan 0-5 som avgör hur den rör sig över bottnen slumpmässigt (stora/mindre cirklar alt. mer "rakt").
Det händer jag "glömmer den på" men spelar ju mindre roll då cirkulationen i poolen fungerar u.a. även genom den och det lilla ytvattnet som inte går genom skimmern och ev. samlar på sig något under den tiden försvinner mer eller mindre omg. vid omslag till std.cirkulationen.
Förvånansvärt får jag inte heller ngt. kvar i poolhörnen men kan bero på att min pump är rel. kraftig med sina 16.000 lit./hour.
Innebär också att jag lägger mindre än 30 minuter var 14:e dag på poolstädning tack vare "Lil Shark"  O0
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2955.0

Så absolut, jag rekommenderar den men var som du inte intresserad av större pengar än så för den "tjänsten"  O0
Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: maj 26, 2009, 22:43:43:43 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Pea

SV: Vilken poolrobot rekommenderar ni..?
« Svar #7 skrivet: maj 27, 2009, 22:10:18:18 »
tack för svaret Poolbadaren, du har övertygat mig  ;)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan