VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Någon som kan agera machete i djungeln?  (läst 5625 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #10 skrivet: juli 04, 2016, 13:19:49:49 »
Hur mycket betong behövs till detta alternativ? Så man kan kånka säckar och blanda själv?
Har en 8x4 Tjällden med bara halvmetersblock (för att slippa återfyllnad). Den rymde ca 2000 liter i trapp, väggar och krönbalk. Innan det måste du ju dock gjuta en platta på 4,6x8,6 meter 10 cm tjock så där är det 4000 liter.
Det är färdigbetong som gäller anser jag. Handblanda 6000 liter låter knasigt. Pumpbil blir inte så dyrt om du har några att välja på. Tror jag totalt lagt 15 000 på min betong. Dock kunde jag gjuta plattan med bil med ränna. Väggar mm blev dock med pumpbil då terrängen krävde det.

Poolgiganten

Utloggad mactheknife

SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #11 skrivet: juli 04, 2016, 23:35:44:44 »
Idag var vi till PoolKungen i Kristianstad och kollade deras utställning för att känna och klämma lite. Efter en pratstund med säljaren så kändes våra första trevande försök till en kravspec ganska urvattnade, och nu är vi mer eller mindre inne på en pool med stålram istället. Den är billigare, och som någon sa tidigare, det är ju trots allt en beprövad metod så det lär väl hålla under barnens uppväxt i alla fall. Verkade på något sätt enklare, plus att säljaren själv (som för övrigt var väldigt trevlig och trovärdig) inte verkade ha någon direkt övertro till miljöpoolen.
Det lutar just nu åt en sådan i alla fall.

Litet sidospår; vi blev lite sugna på ett UV-filter samt en pooldamsugare (eller vad man kallar det). Vad säger ni som haft pool ett tag, är dessa tillbehör vettiga? Lockades av tanken på att kunna reducera klormängden i poolen, och damsugaren talar ju för sig själv, frågan är väl om den fungerar tillfredsställande samt hur mycket jobbigare det är att städa poolen med medföljande städtillbehör?

Mvh

Utloggad mactheknife

SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #12 skrivet: juli 04, 2016, 23:53:58:58 »
=> använd armaturer etc från stora tillverkare: Pahlen, Hayward, Zodiac osv.
Verkar som att PoolKungen inte har speciellt brett utbud av tillbehör. När man kollar under belysning så finns bara ett fåtal olika belysningar och det står inte vad det är för märke. Någon som vet vad det är de använder? Får ta och kolla med dem annars...  Kanske varningsklocka att handla av ett företag som inte handlar med "de stora märkena"? Någon som har några erfarenheter av PoolKungen?

Utloggad MathiasS

SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #13 skrivet: juli 05, 2016, 07:18:30:30 »
Åk till minst en affär till, inte för att poolkungen har fel utan för att få lite nya intryck!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad j-t

SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #14 skrivet: juli 05, 2016, 08:43:33:33 »
Litet sidospår; vi blev lite sugna på ett UV-filter samt en pooldamsugare (eller vad man kallar det). Vad säger ni som haft pool ett tag, är dessa tillbehör vettiga? Lockades av tanken på att kunna reducera klormängden i poolen, och damsugaren talar ju för sig själv, frågan är väl om den fungerar tillfredsställande samt hur mycket jobbigare det är att städa poolen med medföljande städtillbehör?

Funderade, och gör delvis fortfarande, på UV filter men som någon skrev här behövs det betydligt starkare enheter än vad som finns att köpa för att göra den nytta som den bör vilket troligen är varför jag aldrig kommit till skott med de.
Poolrobot ja definitivt! Städa med tillhörande städtillbehör är ett enligt mig en onödigt tidskrävande uppgift när man bara kan sänka med roboten för att 3 timmar senare fiska upp den och skolja av den. Pool underhåll behöver inte vara speciellt tidsödande om man gör det "rätt".

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #15 skrivet: juli 05, 2016, 09:50:31:31 »
Pool-robot har ju diskuterats förr, och där finns nog inget rätt eller fel. Jag hade en förut, men jag tyckte att det var mer besvär att ta fram den, linda upp alla sladdar och köra den för att sen ta upp den igen omvänd ordning jämfört med att ta fram slangen och dammsuga själv i fem minuter. Men det är min erfarenhet, jag vill bara belysa att det inte alltid är säkert att den är en frälsare.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #16 skrivet: juli 05, 2016, 15:32:05:05 »
Jag har ingen poolrobot så jag vet inte om den skulle vara en frälsare för mig. Dock behöver jag så sällan dammsuga så det är inget problem. En gång vid uppstart på våren, två kanske tre gånger under säsongen och en gång innan stängning. Det tar som sagt 5-10 min att dammsuga poolen manuellt.
Det skräp som faller i och inte hamnar i skimmern tar jag lätt upp med håven. Det är på våren (pollen) och hösten (löv) det kan bli lite skräpigt. Under sommaren är det väldigt lite skräp som faller i.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad j-t

SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #17 skrivet: juli 05, 2016, 19:15:32:32 »
Ska förtydliga mitt tidigare inlägg lite då jag kanske lät som lite väl pro poolrobot ;)
Tills för 1 månad sedan hade jag vanligt poolöverdrag med stroppar med en upprullare, vid varenda avtagning så hamnade allt skräp från pollöverdraget i poolen så fick städa på veckobasis och då tyckte jag att poolroboten var ett måste.
Nu med zabra pooltak så kommer där knappt ned något skräp förutom när poolen är öppen, bortsett från någon vilse spindel, gråsugga eller tusenfoting, så nu hade det säkert räckt med standardkittet som följer med. Men, nu är jag ju van vid poolroboten, så kan därför inte tänka mig något annat även om det är 1-2 ggr per månad som den åker fram istället för 1-2 ggr per vecka :)

Utloggad Erica

SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #18 skrivet: juli 05, 2016, 20:23:50:50 »
Vi hade en robot av äldre typ när vi bodde i USA. Den var av en typ som drevs av cirkulationsvattnet och fungerade ganska bra, bortsett från att den någon gång trasslade in sig i poolstegen eller stannade på grund av för stort skräp som ramlat i poolen (t.ex. palmblad). Nu har vi en inomhuspool och då vore en robot väl lite overkill. Men annars är det ju bekvämt. Det tar ju en hyfsad stund att bottensuga poolen. Det är inte något tungt jobb, men jag kan ju inte säga att det är något nöje heller.

Utloggad mactheknife

SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #19 skrivet: juli 05, 2016, 21:42:12:12 »
Tack för alla svar! Låter som att jag kan leva utan poolrobot  O0. Tror jag skippar UV-filtret också, verkar inte vara något rungande "ja" där heller!

Något jag bör tänka på när det gäller teknikrummet? Tänkte bygga en liten bod ca 3m från ett av hörnen. Tips på storlek på huset? Det blir nog inte massa extra lullull, utan plats för pump, filter etc.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan