VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga om till overflow?  (läst 1774 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

Bygga om till overflow?
« skrivet: februari 13, 2015, 14:47:25:25 »
Hej. Vi håller på att bygga en frigolitblockspool.

Fick en ide om att göra overflow på ena långsidan. Genom att  inte sätta dit den 45 regel som duken kommer sättas fast i. Övriga kanter kommer ha regeln plus trall. Jag får istället klämma fast duken med skenan till poolduken eller något som inte bygger så mycket. Så får jag täppa till ytrenaren och bygga en låda nedanför kanten som samlar upp vattnet.

Frågan är om avståndet från vattenytan och ovankant trall blir för liten? Ca 70mm. Några andra problem?


Poolgiganten

Utloggad p1457

SV: Bygga om till overflow?
« Svar #1 skrivet: februari 13, 2015, 16:16:31:31 »
Jag är inte helt med på hur du tänkt bygga. Men du måste ha en balanstank som på något sätt ser till att hålla nivån jämn. Om t ex 10 pers är i poolen rinner vatten ut, sen när alla går ur så vill du ju ändå ha vattenytan vid samma nivå.

Det finns frigolitblock som är ämnade för overflow.

Jag besökte en glasfiberfabrik där en av ägarna höll på att bygga en tolvmeterspool med overflow på ena kortsidan. Han lät den vara ca 10 cm lägre än övriga sidor. Men jag har i och för sig ingen aning om hur det funkade sedan.

Utloggad putte82

SV: Bygga om till overflow?
« Svar #2 skrivet: mars 14, 2015, 14:21:18:18 »
Cirkpumpen kommer pumpa tillbaka det vattnet som rinner över kanten. Tex om 10 st går i så kommer motsvarande volym vatten extra rinna över kanten och hamna i "lådan" nedanför. När några sedan går ur kommer vattenivån i poolen sjunka och vattnet kommer inte rinna över kanten. Cirkpumpen som konstant fyller på poolen från "lådan" kommer då fylla på poolen och vattnet kommer återigen rinna över kanten när nivån höjts tillräckligt. Väldigt enkelt system.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag