VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...  (läst 9877 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fru husbyggare

  • Gäst
Fru husbyggare
Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« skrivet: december 04, 2016, 16:59:06:06 »
Hej alla poolproffs!
Vi bygger nytt hus och kommer ha en 8x4 pool i trädgården, passar på nu när grävare är i området. Beslutet kom hastigt på så vi har inte hunnit rådfråga trädgårdsarkitekter och nästa vecka måste grävningen påbörjas för att allt ska klaffa. Nu vänder vi oss till er som vet hur det är att ha en pool och vad man bör tänka på för placeringen! Vad bör vi tänka på?

Bifogar bild på olika förslag, vad är bra och dåligt med dem? Maken och jag tycker lite olika.
- Han vill inte ha den för långt bort från huset = för nära grannarna (vi har grannar på ALLA sidor med lika stora tomter).
- Jag vill inte ha den för nära huset så barnen snubblar ner i poolen när de springer ut.
- Vi vill inte behöva bygga för stort trädäck som tar för mycket gräsmatta och gräsklipparroboten ska kunna köra runt hela trädgården

Helst långsida pool mot långsida hus spontant? Jag tänker också att poolen är fin att se på även kvällstid med belysning - å ena sidan. Å andra sidan är det bara under några få sommarmånader, resten av året är den täckt med ett fult skydd, och då använder man resten av trädgården mer, så då vill jag inte ha poolen ”i vägen”.

Hur ska vi tänka?

Poolgiganten

Fru husbyggare

  • Gäst
Fru husbyggare
SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #1 skrivet: december 04, 2016, 17:08:02:02 »
Jordvallen som syns på bilden kommer att halveras och flyttas närmare tomtgränsen. Och stenkistan är inte heller något hinder, vi har två. Och den kan också flyttas.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #2 skrivet: december 04, 2016, 20:17:11:11 »
Om norr/söder stämmer med ritningen skull jag själv föredra variant 1, och 3 skulle fettbort. Men jag kan inte direkt argumentera för det.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Fru husbyggare

SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #3 skrivet: december 04, 2016, 21:49:48:48 »
Om norr/söder stämmer med ritningen skull jag själv föredra variant 1, och 3 skulle fettbort. Men jag kan inte direkt argumentera för det.

Tack! Men vad är det som gör att du gillar 1? :)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #4 skrivet: december 05, 2016, 07:46:24:24 »
För att våra tomter egentligen är rätt lika, vi har poolen bortåt men jag skulle kunna tänka mig att ha den på tvären. Sedan parkera taket neråt i badläge. Eller kanske som vi har det. Men med mer däck runt än vad vi har i alla fall, det är säkert.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad j-t

SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #5 skrivet: december 05, 2016, 07:58:57:57 »
Jag hade valt 4.
2 eller 3 sidor skymda från grannen och vinden samt att ni får utrymme över till uteplats direkt i anslutning till utgången. Dessutom korta vägar till teknikhuset som jag antar är i sidobyggnaden?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #6 skrivet: december 05, 2016, 08:28:23:23 »
Vet inte om jag är trög, men jag har ingen aning om vad som är söderläge på ritningarna...

Rent generellt:
Poolen skall få sol på sig under så stor del av dagen som möjligt, det är viktigt ur energibesparingssynpunkt, sen är det ju trevligt att bad om man har sol i poolen också.
En uteplats i anslutning till poolen som har kvällsol är absolut att föredra, tänk att uteplatsen bör ha sol från ca 11.00 till 23.00 för att maximera nyttjandet av området.
Det är sällan man badar före 11 på morgon...
Mellan pool och hus, där ni tänkt ha uteplatsen bör det vara minst 6-7 meter tycker jag, då får ni plats med en uppsättning trådgårdsmöbler, bord och stolar, och kan ändå sitta vid poolen på rad och sola utan att behöva möblera om hela uteplatsen.
Nu har jag ingen drönarbild  ::)
Men jag bifogar en bild över hur det ser ut hos oss, tror det är rätt precis 6 meter mellan huset och poolen.
(Plasten rullar vi ihop och lägger på på segeltaket när vi är ute...)
Som du ser så rymmer vi en rad solstolar utanför möblemanget.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dimitris76

SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #7 skrivet: december 05, 2016, 08:36:51:51 »
Jag väljer 2!
Att gå över korridor till poolområde är ingen ide. Det medför ingen barnsäkerhet heller. Köp och istallera godkänt pooltak-poolskydd-larm istället. Du vill också ha ett brett-fint trädäck kring poolen för dina solsängar och övriga utomhusmöbler.

Jag gillar själv ligga i poolen och sola riktade åt väst. Är poolen orienterad i sin långsida i denna riktning (alternativ 2) ser poolen dessutom större ut!

/Dimi
« Senast ändrad: december 05, 2016, 09:20:15:15 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Fru husbyggare

SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #8 skrivet: december 05, 2016, 12:10:15:15 »
För att våra tomter egentligen är rätt lika, vi har poolen bortåt men jag skulle kunna tänka mig att ha den på tvären. Sedan parkera taket neråt i badläge. Eller kanske som vi har det. Men med mer däck runt än vad vi har i alla fall, det är säkert.



Tack, ja det var liknande tomt! Hur stor är den? Ser att det blir lite skugga över poolen, är det morgonsol på bilden? 

Utloggad Fru husbyggare

SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #9 skrivet: december 05, 2016, 12:15:36:36 »
Vet inte om jag är trög, men jag har ingen aning om vad som är söderläge på ritningarna...

Rent generellt:
Poolen skall få sol på sig under så stor del av dagen som möjligt, det är viktigt ur energibesparingssynpunkt, sen är det ju trevligt att bad om man har sol i poolen också.
En uteplats i anslutning till poolen som har kvällsol är absolut att föredra, tänk att uteplatsen bör ha sol från ca 11.00 till 23.00 för att maximera nyttjandet av området.
Det är sällan man badar före 11 på morgon...
Mellan pool och hus, där ni tänkt ha uteplatsen bör det vara minst 6-7 meter tycker jag, då får ni plats med en uppsättning trådgårdsmöbler, bord och stolar, och kan ändå sitta vid poolen på rad och sola utan att behöva möblera om hela uteplatsen.
Nu har jag ingen drönarbild  ::)
Men jag bifogar en bild över hur det ser ut hos oss, tror det är rätt precis 6 meter mellan huset och poolen.
(Plasten rullar vi ihop och lägger på på segeltaket när vi är ute...)
Som du ser så rymmer vi en rad solstolar utanför möblemanget.

Tusen tack för input! Jättebra att få se bilderna, då ser jag att jag skulle vilja ha mer än 6 meter från huset till poolen, för att få lite luftigare kring möblemang och solstolar. På ritningsbilderna går solen upp i nedre högra hörnet och går ner i övre vänstra. Nu har vi tänkt ut ett femte alternativ, laddar upp det strax! :)

Utloggad Fru husbyggare

SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #10 skrivet: december 05, 2016, 12:16:28:28 »
Jag väljer 2!
Att gå över korridor till poolområde är ingen ide. Det medför ingen barnsäkerhet heller. Köp och istallera godkänt pooltak-poolskydd-larm istället. Du vill också ha ett brett-fint trädäck kring poolen för dina solsängar och övriga utomhusmöbler.

Jag gillar själv ligga i poolen och sola riktade åt väst. Är poolen orienterad i sin långsida i denna riktning (alternativ 2) ser poolen dessutom större ut!

/Dimi

Det har du helt rätt i. Har nu, tack vare era synpunkter, ritat alternativ 5. Vad tycks om det?
« Senast ändrad: december 05, 2016, 14:24:07:07 av Fru husbyggare »

Utloggad Fru husbyggare

SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #11 skrivet: december 05, 2016, 12:17:38:38 »
Senaste alternativet! Känns inte bra längre med två trädäck, bättre att ha allt-i-ett, så tack för den inputen!

Ritningen nedan är tyvärr inte helt skalenlig med rätt mått - men ni ser "konstruktionstanken"!

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #12 skrivet: december 05, 2016, 18:00:45:45 »
Var är söder?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #13 skrivet: december 05, 2016, 18:05:26:26 »
Tack, ja det var liknande tomt! Hur stor är den? Ser att det blir lite skugga över poolen, är det morgonsol på bilden?
Med tanke på att armeringsnäten ligger på vår parkering m.m. så lär det vara på hösten någon gång. Kl. är nog ca 10 skulle jag tro. Vi har rätt hög häck, men solen står så högt sommartid så det är inget problem som jag ser det. Det största problemet är ett träd som är rakt i söder och som täcker i stort sett hela poolen mitt på dagen. Är väldigt fint, men vi kommer nog att ta bort det p.g.a. att det står på fel ställe.

Vår tomt är 1130 m2.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Dimitris76

SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #14 skrivet: december 05, 2016, 18:37:09:09 »
Juste!

Antigen den sista eller #2 på den första.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Fru husbyggare

SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #15 skrivet: december 05, 2016, 21:39:52:52 »

Utloggad Fru husbyggare

SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #16 skrivet: december 05, 2016, 21:41:34:34 »
Med tanke på att armeringsnäten ligger på vår parkering m.m. så lär det vara på hösten någon gång. Kl. är nog ca 10 skulle jag tro. Vi har rätt hög häck, men solen står så högt sommartid så det är inget problem som jag ser det. Det största problemet är ett träd som är rakt i söder och som täcker i stort sett hela poolen mitt på dagen. Är väldigt fint, men vi kommer nog att ta bort det p.g.a. att det står på fel ställe.

Vår tomt är 1130 m2.

Då har vi ungefär lika stor tomt, vi har 1142. Det jag är lite bekymrad över är att huset väster om vårt inte är byggt ännu, och jag är rädd att det kommer skugga och ta kvällssolen... men det lär väl visa sig. Tack för svar och bilder!

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #17 skrivet: december 05, 2016, 22:09:33:33 »
Alternativ 4 hade jag kört på!
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Dimitris76

SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #18 skrivet: december 06, 2016, 08:07:57:57 »
Då har vi ungefär lika stor tomt, vi har 1142. Det jag är lite bekymrad över är att huset väster om vårt inte är byggt ännu, och jag är rädd att det kommer skugga och ta kvällssolen... men det lär väl visa sig. Tack för svar och bilder!

Hinner du bygga din pool innan grannen bygger hus är det ännu bättre. De skall hålla sig långt borta för generellt sätt vid poolarna produceras mycket huller om buller och folk vill inte ha pool för nära huskroppen.

Det samma gäller för ditt hus givetvis - alltså #2!

/Dimi

« Senast ändrad: december 06, 2016, 17:40:24:24 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #19 skrivet: december 06, 2016, 23:38:10:10 »
Lite tipps
Placera poolen där ni är så nära huset som möjligt. Men tänk på en riktig bomb kan stänka nästan 4m. så inte för nära ;D
Och tänk på att vända den så trappan är åt öster, så man kan sitta i trappan på kvällen när man kommer hem från jobbet och få solen på sig samtidigt som man har en kall öl i handen. Då lovar jag dig att du är nöjd med din investering. Platsen där man har solsängarna skall också vara på östrasidan av poolen för då kan du sitta i solstolen och titta på poolen när du solar.
Kvällssol vid poolen är A och O mitt på dagen är ju solen rakt upp så då spelar det ingen roll vilken sida av poolen man ligger på men det är många vardagkvällar som tillbringas runt poolen på sommaren och då är det kvällssolen man vill åt. Så en stor yta öster om poolen till att grilla sola och kanske dansa på är mitt tips.

// Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Ceke

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 2
  • Någon gång ska väl mitt poolprojekt bli klart...?
    • Visa profil
SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #20 skrivet: december 10, 2016, 15:19:50:50 »
Hade nog personligen valt alternativ fyra, mest på grund av att kunna ha teknikdelen i anslutning till garaget (eller rentutav inne i detsamma).
Var har Ni tänkt er att ha tekniken och eventuell värmepump?

I övrigt så håller jag med övriga att det går inte att få för stort område utanför själva poolen för "umgängesytor"! :-)
Pool: 8x4 Thermo-/Isopool med romersk trapp.
Tak: Z-line Luci Lux med ledlist i takskenorna.
Värmekälla: Värmeväxlare kopplad till Fjärrvärme
Pump: Brilix FXP 550
Astral saltklorinator med autodosering
Pulit+ 5 poolrobot
Ondilo ICO

Utloggad TommyC

SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #21 skrivet: december 10, 2016, 17:04:23:23 »
Jag skulle välja alternativ 1 som vi har idag samt följa råden från Johan.L. Vi har pooltak och badar alltid under taket om det inte är minst 25 grader ute. När det är kallt, regn och blåst så är det en stor fördel att ha kort avstånd från värmen under pooltaket in till uterummet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad 62ragtop

SV: Hjälp! Placering av pool - grävning nästa vecka...
« Svar #22 skrivet: december 14, 2016, 11:20:39:39 »
Solstudie, eller "skuggstudie" är väl som vanligt viktigt vid nybyggnation...  ;)

Av bilderna att döma så verkar det vara mycket nybygge runt omkring vilket kanske kan påverka (vart placerar grannarna sina byggnader etc), samt att bilderna verkar "nytagna". Antar att ni har varit på platsen i "högsommarn" så ni har koll på solens rörelser och "ståndpunkt"...?

Det är för mig det viktigaste. Sen håller jag med Johan L. Att kunna sitta i pooltrappan och ha solen rakt i ansiktet, att ha ett däck "bakom ryggen" där man kan ha solstolar/bäddar och blicka ut över pool och sol är balsam för själen.

Vidare bör man fundera på tekniken (vart ska tekniken ta vägen? bygga ner i backen? Bygga ett ovan-jord-teknik-rum? Hur stort? Hur litet?)

Pooltak eller poolskydd? Vart hamnar "parkeringsplatsen"? Stor betydelse för hur man designar sitt däck... (eller, tja, i vårt fall var det iaf  ;))

Personligen är jag ett fan av när huskroppar och poolområde hänger ihop. Så utan större värdering; alt.3 faller platt bort (ser bara märkligt ut). Rent designmässigt så gillar jag alt.4 (mest då jag personligen gillar när man förbinder huskroppar med ett "däck", samt att ni får en hyffsat, sammahållen tomtyta kvar för "gräsmatte-lek"). Alt1. är också trevligt, men då skulle jag dra däcket hela vägen till "carporten", för jag skulle nyttja "förrådsytan" till teknikrum och övrig "storage" vad gäller pool-prylar.

Om ni inte redan har gjort det. Tips. Det är jättebra att rita på papper (och Er ritning är tjusig!) och jobba med skalor etc. MEN en fältstudie överträffar det mesta! Dvs ut med måttband, ut med rep och pinnar och staka ut / lägg ut pool, lägg ut däcket på marken - går runt på erat "däck" och känn av - kommer vi få plats med X solstolar/bäddar? matplats? Kommer grillen att få plats etc bla bla. Min hustru är flink med mm-linjalen och den ritningen var givetvis viktig - men det var ack så viktigare att stolpa runt ute i trädgården och flytta repen 30cm hit, 40cm dit för att få en känsla av utrymmet - sen fick vi anpassa ritningen något till "fältstudien"...  ;)

mvh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan