VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny på forumet och ska nu återfylla runt en glasfiberpool  (läst 13838 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mipe

Ny på forumet och ska nu återfylla runt en glasfiberpool
« skrivet: mars 20, 2015, 15:19:33:33 »
Hejsan,

Jag är ny på forumet och har idag lagt i en glasfiberpool som skall återfyllas.
Nu är ju frågan vad man skall återfylla runt poolen med?
Många säger ju sand blandad med cement 10-1 och en del makadam 8-16.
Jag har ett ganska stort hål runt poolen (ca 1m på varje sida) och min tanke var att lägga markduk och fylla med vanlig sand.
Markduken så det funkar som en påse och inte läcker ner genom markbädden och och täppa till dräneringsrören.
Är jag helt fel ute tycker ni??

Micke

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Ny på forumet och ska nu återfylla runt en glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: mars 20, 2015, 15:37:47:47 »
Jag tycker du ska göra som det står i anvisningen från poolleverantören?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Mipe

SV: Ny på forumet och ska nu återfylla runt en glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: mars 21, 2015, 08:00:04:04 »
Hej

Jo men jag försöker förstå behovet med 10% cement i sanden medan en del andra kör 8-16 makadam.
Jag hade ju planer på sand med markduk för att inte det ska rinna ner i dräneringen.
Cementen känns som det är till för att binda sanden?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny på forumet och ska nu återfylla runt en glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: mars 21, 2015, 09:21:03:03 »
Jag är inte proffs på det där, men när jag har läst om det där tidigare så inbillade jag mig att det skulle vara för att man ska få som en mur runt poolen för att staga upp den.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad VilleKalle

SV: Ny på forumet och ska nu återfylla runt en glasfiberpool
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2015, 11:00:10:10 »
Jag blandade stenmjöl och cement 10/1. Min leverantör skriver iofs sand/cement men anledningen till cementen är att binda ihop materialet så att det inte kan bildas fickor närmast poolens väggar när den rör sig. Hör man ett löst material glider det i så fall ner och klämmer sönder poolens nedre sidor. Dränering har jag bara under poolen. Med fiberduk både över och under för säkerhets skull.

Utloggad Mipe

SV: Ny på forumet och ska nu återfylla runt en glasfiberpool
« Svar #5 skrivet: mars 21, 2015, 17:45:32:32 »
Så tanken med blandningen är att man inte ska få material falla ner när man tömmer poolen delvis för vinterförvaringen.

Utloggad Erica

SV: Ny på forumet och ska nu återfylla runt en glasfiberpool
« Svar #6 skrivet: mars 21, 2015, 18:12:47:47 »
Så tanken med blandningen är att man inte ska få material falla ner när man tömmer poolen delvis för vinterförvaringen.

Nej det är väl bara en aspekt av detta. En huvudtanke är säkert att skapa en oföränderlig omgivning till själva glasfiberpoolen. Även om det är mager betong och inte full gjutning så lär den knappast flyta runt eller ändra sig särskilt mycket. Om man har schaktmassor, sand, jord, lera eller liknande kan det flyta. Poolen får då ta upp mekaniska krafter som den kanske inte klarar av. En glasfiberpool är ju inte tillverkad med inbyggda grövre balkar eller liknande så att den står emot böjningar p.g.a. markrörelser.

Utloggad Mipe

SV: Ny på forumet och ska nu återfylla runt en glasfiberpool
« Svar #7 skrivet: mars 21, 2015, 19:11:12:12 »
Ok det låter ju logiskt.
Men Folkpool säger ju att ha makadam runt om och inte sand/cementblandning.
Är deras glasfiberpooler så mkt mer armerade än en pool från Polen?
http://www.badbutiken.se/Dynamics/web-doc/poolinstruktioner/del-1-markarbeten-och-stommar/1-1-9_markarbeten_glasfiber.pdf

Utloggad Erica

SV: Ny på forumet och ska nu återfylla runt en glasfiberpool
« Svar #8 skrivet: mars 21, 2015, 20:44:37:37 »
Folkpools beskrivning talar ju om att fylla med makadam, vilket väl ger tillräckligt stöd. Det står ju särskilt att det skall vara utan 0-fraktion, d.v.s. enbart grövre material, för att vatten skall kunna rinna ned. Makadam utan vatten i sig lär knappast röra sig särskilt mycket, det blir ju inte alls som sand eller jord som påverkas av både eventuellt vatten och av tjälskjutning vintertid. Makadam har ju inget av dessa problem och är bara då den omgivande marken stabil nog så har man ju fullgott stöd. Skulle marken vara lös däremot så skulle jag ju säga att "magerbetongsmetoden" nog ger en säkrare pool med mindre risk för framtida skador.

Utloggad Mipe

SV: Ny på forumet och ska nu återfylla runt en glasfiberpool
« Svar #9 skrivet: mars 21, 2015, 22:52:34:34 »
Jag har grävt ut en slänt/suterräng som anlades -84 då huset bygdes.
Fast och fint och på andra sidan har jag L-stöd och där finns det ingen risk för tjälskjutningar.
Det jag sett är att ngr säger att klenare pooler bör återfyllas med magerbetong.
Men jag tycker ju som du säger att makadam ger bäst dränering och att även om man tömmer en tredjedel vatten inför vintern så bör ju mängden vatten som är kvar hålla väggarna på plats och makadamen ligga stabilt och inte bilda fickor som de sjunker ner i.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan